3412
Sök

hållbaraste motorn?

Nattdrömmare
137 Inlägg
2 april 2006
Trådstartare
#1
har kraftiga funderingar på att införskaffa en volvo 960 -95 o nyare
dock finns det 2 motorval, 3.0 liters och 2,5 liters.

enligt mina tankar är mer gods, desto stabilare.
motorn sitter i en lyxkryssare så det är ingen racer.

Kort sagt, ett kungligt landsvägslok med oslagbart benutrymme och skönare baksäte än Mercedes S-klass. smile

vxl.låds valet är int mkt att klaga över, man köper den bil man hittar, men motorvalet är en annan sak.

det är då en "exclusive" modell som ja är ute efter.

nån som vet vad skillnaderna är förrutom cylindervolym?

endast seriösa svar, tack

..:: mer vild än tam ::..

Nattdrömmare
137 Inlägg
3 april 2006
Trådstartare
#2
ingen som har nå vettigt svar?

det är mer lockande med 3.0 motorn då man har 204hk.. än bara 170hk i 2.5...

men hållbarheten ?

..:: mer vild än tam ::..

608 Inlägg
3 april 2006
#3
hållbarheten är det inte så stor skillna på tror ja har hört t.o.m att 3liters motorn håller bättre,vet inte dock om de stämmer.men 2,5 liters motorn i 960 brukar uppfattas som ganska lat måste oxå tänka på att bilen väger 1700kg.en som ja känner har en 960 med 3.0aut. och den går riktigt bra.och va ja vet så har han inte haft någo större problem med den.toppfarten är 225km/t.jag tycker att det är en bekväm bil att åka.
tycker du ska köpa 3 liters modellen tongue
Senast redigerat av jens volvo in sports (3 april 2006)

old volkswagens never die,they just get lower:D

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
3 april 2006
#4
om du kör som "folk" ¨å håller nog båda motorerna, farfar har ju ffs en 960 med 3.0 odch den håller gubbköra..

391 Inlägg
3 april 2006
#5
Hållbarheten sitter inte i volymen på motorn utan i "föraren bakomratten/ service osv.."
tycker dock du ska satsa på 3,0:an då detta är en tung bil.  en större motor ger dig ökad  körglädje,   detta är ingen racer bil men ett skönt landsvägs lok smile   den drar inte så mycker mer bensin helller iomed att den behöver inte jobba lika hårt som den mindre motorn. 
(Kör själv 960/3.0A och de är en väldigt fin bil att köra, specielt de längre turerna)

Moderator+
1 081 Inlägg
3 april 2006
#6
2.5l spisen är ju ruskigt slö, en polare hade en sådan och det var inget upphetsande att köra.. Dock är dom rätt bekväma ja. Angående växellåda så har väl alla 3.0l automat medans 2.5 varierar.

mvh

Vem jag?

608 Inlägg
3 april 2006
#7
Redbull skrev:
2.5l spisen är ju ruskigt slö, en polare hade en sådan och det var inget upphetsande att köra.. Dock är dom rätt bekväma ja. Angående växellåda så har väl alla 3.0l automat medans 2.5 varierar.

mvh

jepp alla 3 liters har automat.iallafall orginalt!

old volkswagens never die,they just get lower:D

21 761 Inlägg
3 april 2006
#8
Ja, hur funkar dessa lådor. Är det mycket krångel med dem eller håller de? Tänkte bla på elektroniken eftersom lådan har tre olika körprogram.

694 Inlägg
3 april 2006
#9
Tja:) kör själv en volvo 960 .,,2,5 liters manuell M90h lådan.. riktigt bra bil faktiskt var och provkörde ett par 3,0 automat innan men tyckte det var så tråkigt med den lådan.. sen har ja sätt själv att dom inte håller något vidare börjar lätt slira osv osv..sen är det en stört skön bil att åka i!! dock är nog 3,0 soppa snålare.. och min 960 gör också en 225 utan större ansträningar.. Men sen är det en svår pillad biL:( är ju bladfjädring bak och mulitlink bakaxel osv osv.. men om den är skött och i ordning så är den bra..jag skulle köpt en 2,5 går att chippa och få i samma som 3,0 båda ärju 24 ventilare.. och jag hatar automat därför fick det bli den lilla motorn.. mvh oscar


10 287 Inlägg
3 april 2006
#10
Nix. Inte 3.0/180Hkr. Min 98:a S90 var en sådan.

/Göran

jens volvo in sports skrev:
jepp alla 3 liters har automat.iallafall orginalt!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

66 Inlägg
3 april 2006
#12
Hej

(Jag har min S90 offline på garaget just nu pga. massa fix, nya bilder etc.)

Tycker definitivt du skall satsa på 3.0:an, Jag har min "chippad" på SCT-tuning samt ett sportluftfilter. SCT anger att det skall lyfta den från 204 till 225hk - vilket jag inte vet något om, däremot är den märkbart vassare både i toppeffekt och vrid på låga varv. Toppfart är inte testad... Men den går klart bättre än org.

2.5 liters motorn drar lika mycket/mer sås än 3.0:an. Ska du verkligen bara cruisea landsväg kan du ju välja den... Ingen jätteskillnad då... Men Vill du ha lite pulver så välj 3.0:an och trimma den om du vill/vågar tongue

Hästintresserad.

Nattdrömmare
137 Inlägg
3 april 2006
Trådstartare
#13
ja nu har man ju fått sig lite "kött på bena"

nu lutar de åt 3.0 liters motorn, vill int att bilen ska kännas slö när man ändå har en 6:a under huven.

tar helst automaten, criuse-control tongue

nu får man sälja lite bilar o hitta sig nån fräsh kryssare smile

tack för all hjälp smile

MVH

..:: mer vild än tam ::..

694 Inlägg
3 april 2006
#14
nadaclue skrev:
ja nu har man ju fått sig lite "kött på bena"

nu lutar de åt 3.0 liters motorn, vill int att bilen ska kännas slö när man ändå har en 6:a under huven.

tar helst automaten, criuse-control tongue

nu får man sälja lite bilar o hitta sig nån fräsh kryssare smile

tack för all hjälp smile

MVH

fart hållare har även 2,5 an om criuse-controll är farthållare vill säga.. tror du blir nöjd med vilket som.. Men akta dig för olje läkage!!


66 Inlägg
3 april 2006
#15
Har du 3.0:an så kan du sätta farthållaren på både lagliga och i sverige olagliga farter. Den drar 1.0 liter sås vid 130km/h.

Sätter du den på 110km/h vet du en en sak - bilen går aldrig under 110. Du har 2600rpm på fyran, eller så kan den växla ner till trean vid behov och om du skulle dra husvagn (låt säga 110 ändå)... Så kan du få 5500 rpm på 2:an också... 3.0:an är även vridstark nog att med tre personer i dra upp för ganska branta backar i 70km/h i 1700rpm på fyran. Landsvägslok är väl vad man kan säga om den.. Den orkar. Även med släp och takboxar samt packning och passagerare.

Hästintresserad.


Sök