3447
Sök

Turbokonvertering Peugeot 206

Gustafsson
9 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
Hejsan undrar bara hur många bar man kan plocka ur en 206:a utan att byta kolvar, vevstakar osv.
Så att inte motorn rasar med en gång

En så kallad snikvariant:D

220 Inlägg
2 juli 2008
ska nog inte köra mer än 0,5bar

Gustafsson
9 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
Hur stor turbo tror du blir lagom då?

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2008
Samma fråga ställs varje dag.    Tråden övergår i pajkastning om hurvida man kan ladda 0.5 eller 0.7 bar, för de är de två standardsvaren.

Åter igen, det är en jäkla skillnad på 0.5bar med en 12t turbo och 0.5bar med en HX40.  Ge en bättre spec på vad du önskar.   Motorn tål inte ett visst "bar" utan ett visst vridmoment, det beror på en massa andra saker förutom laddtrycket.
Senast redigerat av torpis (2 juli 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
2 juli 2008
Kan bara instämma med Torpis......men OM man bara skall "kasta ihop det" hade jag valt en snurra som är lättillgänglig och därmed billig men att den samtidigt är bra.

En sådan skulle kunna vara någon ur Mitsubishi TD04HL serien, exempelvis 15T med femmans avgashus från en 9-3/9-5 aero.

MVH Jonas
..............

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2008
Precis, det blir ju massa antaganden...   om vi antar att peugeot som är en liten bil har en liten motor, säg 1.6liter, så antar jag att den ger 105hk original.   vidare antar jag att det är rimmligt att hitta 160hk på en oöppnad motor. Jag antar även att det monteras en IC från lämplig bil med ~160hk, exempelvis nissan 200, även S40 T5 har en liten smutt FMIC.

turbovalet är som Jonas säger mest baserat på vad som finns billigt, jag gissar att 15T blir över hos Saabfolket på samma sätt som 12T blir över hos Volvofolket.

15T ~270hk  12T ~220hk   dvs båda aggregaten skulle fungera bra.

kan ju tillägga att på volvon ger just 12T 165hk vid 0.4bar laddtryck. (iof 1.9liter)

glöm inte köpa bredbandslambda och en EGT-mätare, utan detta så är det bara att lägga ner direkt!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök