Phaetoon skrev:
Tar och gör en repost av ett av mina äldre inlägg:
Vridmoment handlar om råstyrka medan hästkrafter handlar om hur stark bilen är vid olika varvtal.
Det är som att hålla på med hantlar.
Säg att en person precis klarar av att göra ett set med 20 reps på 10kg på samma tid som en annan person precis klarar ett set med 10 reps på 20 kg.
Själva "hästkrafterna" är detsamma. (Både personerna har ju flyttat 200 kg på samma tid)
Men det krävs bra mycket mer styrka (vrid) för att kunna lyfta 20 kg.
Så kan du ju inte heller säga då inte Vrid heller är en konstant. Du har ju, precis som effekten, en kurva på vridet. Sen att vridet ofta uppfattas som starkare är en annan sak, men mest för att det inte går att trolla speciellt mycket med vrid.
Med det vill jag säga att har du en sugmotor så får du alltid +-10% 100/NM per liter. Detta går ju att laboreras med olika slag, olika flöde mm, men det är väldigt svårt att komma ifrån. Effekt däremot. Det är ju bara att bibehålla ett högt vridmoment i höga varv och göra motorn varvvillig så får du ut mycket effekt då Vrid*RPM=effekt.
Ska du ha mycket vrid så blir det stor volym på motorn eller överladdning, till skillnad från mycket effekt som du kan trolla ut ändå. Därför känns det som att vridet är kraftfullare, när det egentligen handlar om en ineffektiv motor (nu kommer jag bli nerslagen
)
Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two