3458
Sök

Volvo 740 med B230E-motor, mer kraft?

89 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har länge varit nyfiken på hur (eller rättare sagt OM) jag kan öka effekten på min bil.
Lite av följande funderingar har kommit upp:

1. Går det att genomföra att skaffa sig fler hästar (från 134 till ca 160-180)?
2. Hur omfattade blir ingreppen?
3. Går den att besiktiga (Ja, jag har läst tråden ovan, men eftersom jag inte har kat på min kärra nu så hur blir det då? Fanns endast om man ville byta från kat till en motor utan)?
4. Klarar jag av det eller måste jag ha mycket hjälp? (Jag kan byta, och har gjort, topplock på bilen med lite assistans vid ditsättning tongue )
5. Vad går kalaset på?

Igår kom det fram en kille till mig när jag lastade färg i bilen för en ommålning av huset och tyckte jag hade en snygg bil. Vi började prata och så frågade han mig om jag bytt kam samt "skruvat upp den" på den?
Skruvat upp vadfasen då tänkte jag, men det jag fick fram var endast att han tyckte jag skulle byta kam till en K-kam.

Stämmer detta påstående? Blir det bra? Vad mer behövs göras?

Tack på förhand för informativa svar! smile

William/Skyrazer

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
3 juli 2008
#2
byt kam, skaffa 531 toppen, porta och plana den och på med större ventiler, skaffa ett extraktor grenrör, och ett 2,5tum avgas system,

Jonas

Förjaevle Brao
555 Inlägg
3 juli 2008
#3
skaffa B230 FT med 165 hk orginal;)


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
3 juli 2008
#4
Volvo__Mannen skrev:
byt kam, skaffa 531 toppen, porta och plana den och på med större ventiler, skaffa ett extraktor grenrör, och ett 2,5tum avgas system,

Han har en b230e så en 531a är värdelös då den saknar spridarhål..
Satsa på en 405-topp om du inte har de redan (från b23e,et m.fl) den är motsvarande 531 kan man säga.
Och som flera andra nämnt, putsa/porta/plana toppen, vassare kam öppnare avgass. m.m.

Eller köp färdig motor att kasta i om du hittar nån... Men de e ju alltid roligast att pula ihop själv.  smile


89 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
#5
Det var mycket att göra på en gång tongue
Vad bör kalaset gå på?

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

89 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
#6
Performance_ skrev:
skaffa B230 FT med 165 hk orginal;)

Är det godkänt?

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!

huh?
10 427 Inlägg
5 juli 2008
#7
En kompis bytte från V-kam (original) till K-kam i sin B230E.
Bilen tappade väl lite på lägrevarv men drog iväg bättre på riktigt höga varv.
Ändrar motorkaraktären något, men borde inte bli någon större
effektskillnad.
Kör ju inte direkt ifrån min 16v men är ju fin att gasa på med smile



Sök