2727
Sök

Batteri i bagaget!

259 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
#1
Hejsan!
behöver hjälp med hur ja ska göra när ja ska ha ett batteri i bagaget också.
För vill få det så att den ska få ström och slippa ladda varje dag när man vart ute och åkt med bilen o spelat musik, för visst de går ju att sätta batteri ibak och ladda de varje kväll, men vill undvika det.
Så är det någon som kan förklara hur ja ska göra för att få till det så att batteriet i bagaget laddar precis som batteriet i motor rummet??

// Hampus

NoFuckNoRide

6 851 Inlägg
6 juli 2008
#2
Du kan testa SÖK funktionen..det finns nog 100 trådar om detta ämne.


2 644 Inlägg
6 juli 2008
#3
Det är bara att koppla ohpå batterierna men sök så ser du allt om det som sagt smile

Johan Lindgren

50 Inlägg
7 juli 2008
#4
Och viktigast av allt, glöm INTE att avsäkra kabeln mellan batterierna i bägge ändar..


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 juli 2008
#5
rwider skrev:
Och viktigast av allt, glöm INTE att avsäkra kabeln mellan batterierna i bägge ändar..

En sak som MÅNGA glömmer.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
159 Inlägg
8 juli 2008
#6
ja detta har ja undra över oxå

vad menas med AV SÄKRA?   men jag är oxå eventuelt intresserad av detta. klarar orginal generator sånt? tex i en vanlig 740 volvo? Laddar ju de batteriet ja har nu as bra . bara leker me tanken att kanske ha ett extra bak i framtiden med mer ljud sen

kopplar ja då plus till plus . minus till minus bara? alltså från befintliga batteriet från plus. till nya bak till plus. och minus till minus? och sen avsäkra ? vad är de?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 juli 2008
#7
Silverbilar skrev:
ja detta har ja undra över oxå

vad menas med AV SÄKRA?   men jag är oxå eventuelt intresserad av detta. klarar orginal generator sånt? tex i en vanlig 740 volvo? Laddar ju de batteriet ja har nu as bra . bara leker me tanken att kanske ha ett extra bak i framtiden med mer ljud sen

kopplar ja då plus till plus . minus till minus bara? alltså från befintliga batteriet från plus. till nya bak till plus. och minus till minus? och sen avsäkra ? vad är de?

Att avsäkra betyder helt enkelt att sätta en säkring på kabeln.
Vilken storlek beror på hur grov kabel man har.
Och när man monterar två batterier, ett bak och ett fram, så MÅSTE man avsäkra kabeln i båda ändar.
Vad tror du händer om kabeln skavs så attd et blir kortslutning och du bara har en säkring?
Kabelbrand ligger inte alltför långt ifrån sanningen.

Ang inkoppling.
Normal så räcker det med plus till plus och minus till jord.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
159 Inlägg
8 juli 2008
#8
Lonefox skrev:
Silverbilar skrev:
ja detta har ja undra över oxå

vad menas med AV SÄKRA?   men jag är oxå eventuelt intresserad av detta. klarar orginal generator sånt? tex i en vanlig 740 volvo? Laddar ju de batteriet ja har nu as bra . bara leker me tanken att kanske ha ett extra bak i framtiden med mer ljud sen

kopplar ja då plus till plus . minus till minus bara? alltså från befintliga batteriet från plus. till nya bak till plus. och minus till minus? och sen avsäkra ? vad är de?

Att avsäkra betyder helt enkelt att sätta en säkring på kabeln.
Vilken storlek beror på hur grov kabel man har.
Och när man monterar två batterier, ett bak och ett fram, så MÅSTE man avsäkra kabeln i båda ändar.
Vad tror du händer om kabeln skavs så attd et blir kortslutning och du bara har en säkring?
Kabelbrand ligger inte alltför långt ifrån sanningen.

Ang inkoppling.
Normal så räcker det med plus till plus och minus till jord.

AHAAAAAA . jajaaaa . ja det hade jag aldrig gjort. avsäkrat om ingen sagt. kanon veta det. livsfarligt annars nu när man tänker ja

då har man lärt sig nått nytt igen då smile

177 Inlägg
8 juli 2008
#9
Varför koppla ihop batterierna?
Jag antar att du vill ha ett extra batteri till stereon?

Risken att du blir stående utan ström finns fortfarande, Och vanliga bil batteri mår inte bra av att du laddar ur dem. Du får även belastning på kablar mellan batterierna och det finns en brandrisk om du inte är noggrann när du drar kabel och säkrar. En billig försäkring är en brandsläckare (Köpte min 6Kg ABC på ÖoB för 295:-)
Ska du koppla ihop två batterier så bör dom vara av samma storlek och styrka annars finns risken att det ena laddar ur det andra.

En annan idé som jag gjorde i min bil,
Koppla ett externt laddrelä till batteriet från generatorn till det andra batteriet.
Men såna relän kan vara svåra och dyra att få tag på. Det finns ett billigare sätt.
Jag köpte ett tillslags relä (Fungerar som ett vanligt extraljus relä) som pallar 100A och kopplade en brytare så att jag kan ladda batteriet manuellt när det behövs. Tänk på att vanliga relän inte regulerar så du bör ha koll på hur mycket du laddar via t.ex volt och ampere mätare.

Är ingen expert men det är mitt förslag.
Senast redigerat av granada75 (8 juli 2008)

Over and out!

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
8 juli 2008
#10
du kan ju koppla in ett skiljerelä mellan batterierna så du alltid har ström att starta bilen fast ett av batterierna e tomma
http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/ … erela.html


94 Inlägg
8 juli 2008
#11
Som granada75 sa så välj exakt 2 lika batterier och risken är inte stor utan risken är garanterad att det bästa batteriet kommer bli som det sämsta.

Ta som regel att säkra allt som du kopplar till, slutsteg, stereo osv.

Vad gäller generator så skulle jag säga att ta en så stor som du får plats med eftersom att du inte kan "överladda" ett batteri, fungerar precis som en batteri laddare, det övergår bara till underhålls laddning när det är fullt. Bättre än att ha en för liten generator så batteriet minskar hela tiden och till slut är det tomt smile


Sök