2410
Sök

vad ska jag bygga för baslåda i min merca?

326 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
nu har jag innahandlat en till carpowerbas och nu funderar jag på vilken typ av låda som är bäst! det är jue lite svårt att få in ljudet i kupen! ska ja då bygga en bandpass låda med dör i hatthyllan lr ska jag bara btgga en vanlig portad låda å sätta portar i hatthyllan?
lr går det att bygga en typ 3 kammarlåda där basarna spelar in i kammaren i mittern, som i sin tur är öppen upp i förbandsluckan i hatthyllan?

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

21 761 Inlägg
22 september 2007
Vilken basmodell är det?

En del gör bandpasslåda när det är lite knepigt att få in ljudet i kupen, tex i vissa Mercedes. Är det bara en bas så blir det tvåkammars låda i så fall.

539 Inlägg
22 september 2007
Jag tog bort gamla original högtalare bak och därmed fick två hål till skuffen på 5" var i diameter. Har en 200W rms basreflexlåda på 55L och basen hörs alldeles utmärkt.

Har du basen över 200W rms så behöver du inte bekymmra dig. Dock en bandpass låter alltid bättre. Har du tid och lust, bygg en bandpass och stoppa den i bagaget.

uppdate: såg bild på basen nyss, du kan lugnt bygga vad du vill, det kommer höras andå lol
Senast redigerat av Garic (22 september 2007)

326 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
haha det är 2 stycken 10or på 2x300wrms som ska användas dom kommer drivas av ett sinus steg på 1000-1500wrms så det finns kraft och potensial för ricktigt dunk.

men hur beräknar man en bandpass låda? finns det något bra program?

21 761 Inlägg
22 september 2007
Aha, är det två Sonic 10. Då finns iaf två förslag när man tittar hos carbonize.se, dels 15 liter sluten och dels 30 liter basreflex. Per bas alltså.

Har själv räknat i ett lådprogram på en 4:e ordningens bandpass.
Senast redigerat av Drönirettab (22 september 2007)

326 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
jo jag har sett dom! har en 10 i en basreflex låda nu på va 45 liter med 2 portar rtor det är 4tum. spelar mkt bättre än i deras rekomenderade låda! så ja funderar på om det blir en basreflexlåda men 2 4 tumsportar men vill ha in så mkt ljud som möjligt i kupen!

21 761 Inlägg
22 september 2007
Går det att få upp 3 st 4" i hatthyllan tror du?

I mitt förslag på bandpass har jag räknat på 3 st nämligen.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 september 2007
usch. Merca bland världens sämsta bil ljudsbygge. . .
Tanken i skuffen o det. Det ekar typ.
Jäkligt synd.
Lycka till i alla fall smile

C H E V R O L E T <3

326 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
jo jag vet:S men men ja det är inga problem! det får lätt plats

21 761 Inlägg
22 september 2007
Ok, mitt förslag på trekammars låda:

Sluten kammare per bas: 18 liter med mycket dämpull, basen inräknad (har räknat med 3 liter).

Portad kammare: 55 liter med bara dämpmatta i botten, 3 st 4" rör som är 33cm långa. Rören är inte inräknade i volymen, beror på hur mycket av rören som sitter inuti lådan.

Lådan bör delas vid högst 70 Hz.

326 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
okeeey då ska ja prova det:D

5 Inlägg
11 juli 2008
Skulle vilja påstå att mercedes bilarna är en av dom absolut bättre bilarna att bygga sterio i, bilarna är redan från original bra dämpade och så har inredningen äkta tysk passform så man hör musiken istället för att sitta o lyssna å allt skrammel från plastiga instrumentbrädor, dörrsidor mm.

18 Inlägg
12 juli 2008
i min gamla 190 så hade jag 2st kicker comp 10" som drevs av ett 300w kickersteg. det spelade jävligt bra i kupen med en vanlig portat låda som låg i skuffen med basarna vända frammåt. ville man ha mer bas så va de bara å ställa upp förbandslådan..

Det enda jag behövde dämpa var bakluckan som skallrade, jag tänkte inte på något eko eller liknade från tanken...

Sök