3608
Sök

Poler maskiner

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
10 juli 2008
TenZer skrev:
Jag vet, alla måste handla på biltema för att de har så bra grejjer bla bla bla... Så nu har vi fått det överstökat och kan då komma in på kvalitetsmaskiner a.k.a yrkesmaskiner.

http://www.verktygsladan.nu/product_inf … cts_id/482
Har använt denna och den är precis vad man förväntar sig från en Makitamaskin. Håller livet ut vid privatbruk, ressultatet blir fint, hyffsad ergonomi, brett användningsområde. Har själv polerat ex antal båtar med denna, värt alla kronor om maskinen används rätt.

http://www.festool.se/mediandoweb/index … KTIVPROD=1
Denna har jag inte använt lika mycket som Mikitan, även denna lever upp till minna förväntningar. Den känns dock lite mer otymplig samt dryga halvkilot tyngre. Det kompenseras däremot med ett lägre pris.

Båda maskinerna är grymma och täcker stor yta på kort tid.

Festool Rotex, har tyär inte testat denna ännu men har hört från användare att det skall vara den grymmaste maskinen på marknaden (Festool fanboy?!). Priset ligger dock lite väl i överkant för rent privatbruk.

Har faktist också testat EN biltemamaskin till biltemafantastens lycka (kanske inte). Pris: ca 3-400spänn, apdålig maskin, kunde likaväl gjort det för hand, vilket jag även fick göra då den tvärdog efter 15min.

Dagens tips till dig: Bara för att man har dyra maskiner är man inte bra.

Jag har dyra maskiner jag också, dock har jag även den dubbelhuvade från Biltema. Den som säger att den inte är klockren att köra slutfinish med, eller att lägga lackskydd med, ljuger.

Den plockar inte dom djupaste av repor, men är man amatör ska man ge fan i att försöka få bort dessa repor. Varför?
Jo, för ska dom försvinna krävs det roterande maskiner (oftast) och vet man inte vad man gör med en sådan så kan man väldigt lätt förstöra istället för att förbättra.

Vet hur många som helst som jag kan kalla proffs som kör med Biltemas maskin i slutskedet av poleringen.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 juli 2008
Torlejf skrev:
Dagens tips till dig: Bara för att man har dyra maskiner är man inte bra.

Det stämmer, men en maskin som inte pallar polera eller dör det första den gör är inte värd sitt namn, det är så jag känner för biltemas (i minna ögon) skräp. Att köpa en ny maskin varje år är inte diekt ekonomiskt vilket du bör undvika med en Makita, Festool, Kress, Flex osv. De maskiner jag nämnde har legat ute i fukt och regn, använts flitigt och inte direkt använts med försiktighet. De har hållit x antal år och de lär hålla minst lika länge till. Största felet har varit glapp i kabeln vilket var självförvållat och lättfixxat med en mejsel.

Jag har som ni kanske fattar bara använt dem yrkesmässigt, den dagen jag blir tvingad att köpa en till maskin själv så blir det utan tvekan av välkännt märke med ett pris på ca 2 000sek+. Man får vad man betalar för stämmer OFTAST.

Som du skrev, bra för att man har bra verktyg så behöver inte det betyda att slutprodukten blir bra. Men ett bra verktyg låter utan tvekan användaren att förbättras.

Torlejf skrev:
Jag har dyra maskiner jag också, dock har jag även den dubbelhuvade från Biltema. Den som säger att den inte är klockren att köra slutfinish med, eller att lägga lackskydd med, ljuger.

Jag har inte testat den maskinen du nämner utan endast med enkeltrissa och kan därför inte uttala mig om den är värdelös eller ej, men den maskinen jag använde var utan tvekan KRAFTLÖS och hör hemma på tippen! Jag kommer inte ändra min uppfattning om biltemas produkter förns den dagen jag stöter på någonting i deras sortiment som faktiskt går att använda!
Senast redigerat av TenZer (10 juli 2008)

Rock'n Roll

237 Inlägg
10 juli 2008
TenZer skrev:
Jag vet, alla måste handla på biltema för att de har så bra grejjer bla bla bla... Så nu har vi fått det överstökat och kan då komma in på kvalitetsmaskiner a.k.a yrkesmaskiner.

Har använt denna och den är precis vad man förväntar sig från en Makitamaskin. Håller livet ut vid privatbruk, ressultatet blir fint, hyffsad ergonomi, brett användningsområde. Har själv polerat ex antal båtar med denna, värt alla kronor om maskinen används rätt.

Denna har jag inte använt lika mycket som Mikitan, även denna lever upp till minna förväntningar. Den känns dock lite mer otymplig samt dryga halvkilot tyngre. Det kompenseras däremot med ett lägre pris.

Festool Rotex, har tyär inte testat denna ännu men har hört från användare att det skall vara den grymmaste maskinen på marknaden (Festool fanboy?!). Priset ligger dock lite väl i överkant för rent privatbruk.

Har faktist också testat EN biltemamaskin till biltemafantastens lycka (kanske inte). Pris: ca 3-400spänn, apdålig maskin, kunde likaväl gjort det för hand, vilket jag även fick göra då den tvärdog efter 15min.

Tjena blev lite nyfiken nu när du skrev att festol rotex va grym.Jag har en sån maskin som jag köpte för en månad sen till mitt jobb men jag använder den till och slipa samt putsa trägolv.Min fråga till dig kan jag sätta på en polertrissa på den maskinen? mvh Riccardo

saabtok
1 306 Inlägg
10 juli 2008
Ja kör biltemas  dubbel  för 299:- den funkar kanon...har själv fixat till  huven på bilen ja nyss  köpte,¨
för den såg  för jäklig ut .Så för hempysslarn  räcker en sådan maskin....

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 juli 2008
Riccardo skrev:
TenZer skrev:

Tjena blev lite nyfiken nu när du skrev att festol rotex va grym.Jag har en sån maskin som jag köpte för en månad sen till mitt jobb men jag använder den till och slipa samt putsa trägolv.Min fråga till dig kan jag sätta på en polertrissa på den maskinen? mvh Riccardo

Självklart kan du det cool Vet dock inte vart du köper dem. Kolla på www.festool.se eller hör med återförsäljare för Festool. På Festools sida såg jag dock att de bara fanns i max 150mm, men det ska väll gå bra trotts det wink
Senast redigerat av TenZer (11 juli 2008)

Rock'n Roll

Vindsurfare
150 Inlägg
11 juli 2008
Resultatet av en polering har ganska lite med maskinen att göra skulle jag säga.
Sålänge den är tillräcklgt kraftfull så den fyller sin funktion dvs.. (Det gör biltemas 2-trissiga utan tvivel)

Resultatet beror desto mer på personen som håller i maskinen.
Jag anser det inte vara riktigt rimligt att köpa en maskin för 2-5k när du kan få precis samma fina resultat med en potent budgetmaskin.

Om den nu mot förmodan skulle krångla så kan du;
1) troligen få en ny på garantin
2) köpa över 10st budgetmaskiner till priset av en värstingmaskin..

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 juli 2008
Surferboy skrev:

Köper du maskinen på claes ohlson så får man en ny ja, men på biltema är de så förbaskat sura, dumma i huvet osv så jag har inte orkat kräva nya grejjer/pengarna tillbaka.
Senast redigerat av TenZer (11 juli 2008)

Rock'n Roll

promo
11 juli 2008
Trådstartare
Köp biltemas maskin för 299, grymt bra maskin för pengarna. Det du kanske bör göra är att köpa andra polertrissor typ "gula" sonnax kostar ca 50-60:-

Muttley
11 juli 2008
Trådstartare
köpte en med dubbeltrissa på micro för 500 kr för 2-3 år sedan och den fungerar fortfarande efter 40 bilar smile
bara de att kardborre blivit slitet men de kan man limma på snabbt igen smile

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
11 juli 2008
TenZer skrev:
Surferboy skrev:

Köper du maskinen på claes ohlson så får man en ny ja, men på biltema är de så förbaskat sura, dumma i huvet osv så jag har inte orkat kräva nya grejjer/pengarna tillbaka.

Ja, det är ju verkligen så att ALLA anställda på Biltema i ALLA av deras varuhus är helt dumma i huvudet.
Det är ju bevisat i flertal undersökningar gjorda av "Vi hatar Biltema"-föreningen.

Eller?

Mvh. David.

PS: Den polermaskinen du har provat är totalt värdelös, där har du rätt. Men att du snackar skit om alla polermaskiner på Biltema för att du har dålig erfarenhet av den är ju bara korkat.

Bygger rolig bil. :)

Vindsurfare
150 Inlägg
11 juli 2008
Torlejf skrev:
TenZer skrev:
Surferboy skrev:

Ja, det är ju verkligen så att ALLA anställda på Biltema i ALLA av deras varuhus är helt dumma i huvudet.
Det är ju bevisat i flertal undersökningar gjorda av "Vi hatar Biltema"-föreningen.

Eller?

Mvh. David.

PS: Den polermaskinen du har provat är totalt värdelös, där har du rätt. Men att du snackar skit om alla polermaskiner på Biltema för att du har dålig erfarenhet av den är ju bara korkat.

Japp, ska väl förtydligas att det är den dubbeltrissiga maskinen från biltema som är något att ha!
Den andra har jag inte provat själv så den kan jag inte uttala mig om, men har inte hört mycket gott om den.. tongue

Mvh
Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

Distributionselektriker
222 Inlägg
11 juli 2008
gå in på www.pingens.se  där har de bra maskiner och bra produkter till poleringen

OEM <3
6 957 Inlägg
11 juli 2008
Surferboy skrev:
Bjork skrev:
Ja fick Biltemas för 299kr, använt den en gång..funka bra men ja får damp av
dubbla huvuden å den vibrerar som fan.

Köpte nyligen Julas som dom har som erbjudande för 299kr, den funkar hyfsat bra,
dock så hade ja på tok för mjuk trissa så så fort man tryckte lite lite dog den av.

Trycka ska man väl kanske inte göra heller, maskinen ska ju göra jobbet, men den e
ju inte jättestark men för hobbybruk, javisst! smile

Vibrerar som fan vet jag inte om den gör direkt, men låter en hel del gör den! ( men det gör å andra sidan en Cyklo för strax under 5.000kr också! )

Mjuka trissor ska du använda när du lägger förseglingen, DÅ låter du maskinen göra jobbet - inget tryck behövs.
Men när du polerar med rubbing, polish osv så SKA du trycka.
Annars kan du lalla runt me maskinen i timmar och drömma om att repor försvinner, att det blir djup i lacken etc. wink It'll never happen..
Tryck och maxvarv är för att åstadkomma värme, som hjälper till att lägga igen repor och som genererar ett djup i lacken.
Räcker det inte med detta så är en enkeltrissig, cirkulerande maskin nästa steg för att få bort ytterligare repor etc.

Dubbeltrissig, oscillerande maskin: (á la biltemas)

Grovpolering
¤ Skaffa dig ett par måttligt hårda trissor av bra kvalitet.
¤ Ställ in maskinen på max varvtal
¤ Applicera medlet på trissorna och stryk ut det på lacken
¤ Våga trycka ihop trissorna mot lacken! (akta så inte kardborren går i lacken bara! wink)
¤ Polera en yta omkring 50x50cm åt gången
¤ Efterpolera

Vax / Försegling
Samma som ovan med enda skillnaden att trissorna skall vara mjuuka, samt att du inte ska trycka nämnvärt, maskinens egna tyngd räcker gott!

// Tobbe

Då ska ja nog hitta en ny maskin, den som är från jula pallar inte att man pressar tongue

OEM <3

Bike
11 juli 2008
Trådstartare
fråga till alla här inne

Hitta en maskin som dom hade på drive nu

Märket heter Grunt  o fanns på blocket   
helt ny så klart  lite info om den

vad tror ni kvalite eller  billig med dyr pris lapp
---------------------------------------------------
Polermaskin med 6 hastigheter.

1500w stark motor

Hastighet 1000-3000 varv / min

Elektronisk mjukstart

Skickar just nu med 2 extra polerset, 100 mm och 200 mm

2 års garanti på polermaskin

http://www.blocket.se/vi/15858564.htm?ca=14_s
Senast redigerat av Bike (11 juli 2008)

Bike
12 juli 2008
Trådstartare
kunde inte låta bli när man talar om vax o allt

http://www.youtube.com/watch?v=Lo_847My … re=related

Muttley
12 juli 2008
Trådstartare
Torlejf skrev:
TenZer skrev:
Surferboy skrev:

Eller?

Mvh. David.

men sen vill man inte ha biltemas fula logga på sina maskiner wink

Sök