3394
Sök

koppla mangnetventil volvo 850 T5??

3 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#1
har ett konstigt problem.. fick tebax bilen efter motor byte och då fanns ingen slang till original dumpen. så jag drog en slang från ett av utagen från tomgångsmotorn till dumpen och då fick jag helt plötsligt jätte högt laddtryck. så tog av vacum slangen från dumpen igen och då blev laddet 0,8 igen.. turbon är oxå bytt till en 19T så tänkte det kanske är slangarna f¨rån mangnetventilen som sitter fel?? lr är det dumpen?? Tacksam för svar MVH


58 Inlägg
14 juli 2008
#2
låter konstigt men dumpen arbetade som den skulle eller ? alltså den dumpade när du släppte på gasen ?
för om ja inte missminner mig så ska juh inte laddtrycket rusa för för dumpen inte är i funktion det är juh wg:n som styr det. så det kanske. å magnetventilen ger juh signal till wg:n eller har ja missförstått ditt problem ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 juli 2008
#3
Det blir så som du beskriver,  ny större turbo och ett system justerat utan tryck till original dump, då får turbon jobba häcken av sig och halva luften blåser ut igenom dumpen.  När du helt rätt kopplar tryck till dumpen så stänger den och behåller allt laddtryck som den skall.  Är då bilen justerad utan denna slang så blir det inget bra.

Nån klant som hjälpt dig helt enkelt.

och kör inte runt med 19T utan att mappa bilen för det, kommer rasa!  även om du laddar MINDRE än original så kommer bilen gå helt fel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 252 Inlägg
14 juli 2008
#4
torpis skrev:
och kör inte runt med 19T utan att mappa bilen för det, kommer rasa!  även om du laddar MINDRE än original så kommer bilen gå helt fel.

I ett väldigt, väldigt, väldigt, väldigt långt perspektiv så kanske det kan ha inverkan. Men att den kommer rasa så fort som det låter på dig stämmer inte. I såna fall hade min och en massa andra bilar här rasat för flera år sen. Så länge man inte ställer upp laddtrycket utan att göra nånting åt soppakurvan är det lungt. Och det går iofs att enbart ställa upp laddtrycket och klarar sig, även om det inte är rekommendabelt.

Luftvolymen som går in i motorn kommer ju inte förändras, skillnaden ligger i att 19T matar in lite mer syre pga vettigare verkningsgrad. Men det är inte på länga vägar tillräckligt för att det ska bli någon fara. Dessutom klarar styrsystemet av lite mer syre, likaväl som det klarar av lite större spridare utan bekymmer.


Forummoderator
10 576 Inlägg
14 juli 2008
#5
Har ni mätt EGT? X40 reagerar väldigt lustigt på annan turbo och ger EGT över 1000grader vid 0.5bar i laddtryck pga backat tändläge.

Om man dessutom inte mekar själv (som jag förstod det hela) så är mitt tips fortfarande att mappa/chippa asap.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 252 Inlägg
14 juli 2008
#6
torpis skrev:
Har ni mätt EGT? X40 reagerar väldigt lustigt på annan turbo och ger EGT över 1000grader vid 0.5bar i laddtryck pga backat tändläge.

Om man dessutom inte mekar själv (som jag förstod det hela) så är mitt tips fortfarande att mappa/chippa asap.

Mätte upp min till runt 1000 grader strax över 1 bar. 850 och X70 har ett annat sprut än X40 och klarar av såna här saker bättre. Men naturligtvis är det ju inte optimalt, men man kan bråka en hel del med 4.3 och 4.4 innan det börjar gå åt skogen helt.


Forummoderator
10 576 Inlägg
14 juli 2008
#7
Marlboroman skrev:
torpis skrev:
Har ni mätt EGT? X40 reagerar väldigt lustigt på annan turbo och ger EGT över 1000grader vid 0.5bar i laddtryck pga backat tändläge.

Om man dessutom inte mekar själv (som jag förstod det hela) så är mitt tips fortfarande att mappa/chippa asap.

Mätte upp min till runt 1000 grader strax över 1 bar. 850 och X70 har ett annat sprut än X40 och klarar av såna här saker bättre. Men naturligtvis är det ju inte optimalt, men man kan bråka en hel del med 4.3 och 4.4 innan det börjar gå åt skogen helt.

jo, det är sant.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök