Finns gott om tätningar i en wankelmotor. Apextätningar kan väl sägas motsvara kolvringar, sedan finns det oljetätningar på rotorn. Därtill finns det packningar mellan rotorhus och gavlar, på RX-7 FD är spåren för dessa packningar placerade i gavlarna till skillnad från tidigare och nyare modeller. Problemet som denna lösning med för är att spåret i gavlarna kan rosta vilket inte händer med rotorhuslösningen som är i lättmetall.
Gräddaktig motorolja låter illa, är all olja sådan eller är det bara oljepåfyllningslocket som det samlas grädde i?
En wankel mår INTE bra av att koka, följde problemet med vid köp av bil eller har det uppstått senare?
Vid uppstart av bil med kall motor ryker den då och i så fall ryker den vitt?
Utöver vatten som försvinner vid kokning så är frågan om den konsumerar kylarvätska?
Har du glykol i kylvattnet, jepp lika nödvändigt som i alla andra motorer. Finns många som kört utan glykol och inte fattar varför motorn är upprostad;)
Som tidigare nämnts registrera dig på
www.wankelregistret.se alla frågor du kan tänkas ha har ställts där många gånger om redan och du får de bästa svaren där. Lite segt nu förvisso, även wankelfreaks tar semester;)