3746
Sök

Mazda Rx-7 Kokar

3 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#1
Tja
I förra veckan var jag och köpte mig en mazda RX-7 twinturbo 94.
Bilen har jätte lätt för att koka
Det finns vatten i....

Någon som tror sig veta något?

Mvh // Ville
Senast redigerat av Viktor_87 (7 juli 2008)


97 Inlägg
7 juli 2008
#2
kokar den när du har stängt av bilen? eller under körning? Har du bytt kylare?


3 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
#3
Bilen kokar inte när jag kör men när jag stänger av motorn. jag tror inte att dom har bytt kylare på den..
Dessutom är det lite gräddigt när man öppnar oljelocket. så troligtvis tar den in vatten i oljan på nåt sätt..??


4 001 Inlägg
8 juli 2008
#4
låter som topplockspackningen gett upp.

har den kombinerad vatten/olje-kylare?

går elfläkten när bilen stängts av? ( när den kokar alltså)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

482 Inlägg
8 juli 2008
#5
kolvas skrev:
låter som topplockspackningen gett upp.

har den kombinerad vatten/olje-kylare?

går elfläkten när bilen stängts av? ( när den kokar alltså)
Mhm... Finns ingen topplockspackning på en wankel roll

EDIT: Finns däremot packningar/tätningar mellan gavlarna och rotorhusen... Vet inte vad dom kallas tongue
Senast redigerat av rotary12 (8 juli 2008)

Jodå... Så är det serru!

4 001 Inlägg
8 juli 2008
#6
rotary12 skrev:
kolvas skrev:
låter som topplockspackningen gett upp.

har den kombinerad vatten/olje-kylare?

går elfläkten när bilen stängts av? ( när den kokar alltså)
Mhm... Finns ingen topplockspackning på en wankel roll

EDIT: Finns däremot packningar/tätningar mellan gavlarna och rotorhusen... Vet inte vad dom kallas tongue
nej, det är ju klart men det finns ju packningar som håller vatten borta ifrån olja & annat i motorn...nån sådan som gett upp.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

97 Inlägg
15 juli 2008
#7
Jag vet att wankeln kan efterkoka när du stängt av bilen. Då spottar det och fräser i ast-n. Angående din olja så vet jag inte riktigt vad som orsakar det, men ställ samma fråga eller sök lite på www.wankelregistret.se.

De tätningar som kan ge sig i motorn är apex tätningarna och det hoppas vi inte har skett, det kostar ett halvårs bensinförbrukning och wankeln dricker ganska friskt med soppa.


Wankeltok!
39 Inlägg
15 juli 2008
#8
Finns gott om tätningar i en wankelmotor. Apextätningar kan väl sägas motsvara kolvringar, sedan finns det oljetätningar på rotorn. Därtill finns det packningar mellan rotorhus och gavlar, på RX-7 FD är spåren för dessa packningar placerade i gavlarna till skillnad från tidigare och nyare modeller. Problemet som denna lösning med för är att spåret i gavlarna kan rosta vilket inte händer med rotorhuslösningen som är i lättmetall.

Gräddaktig motorolja låter illa, är all olja sådan eller är det bara oljepåfyllningslocket som det samlas grädde i?

En wankel mår INTE bra av att koka, följde problemet med vid köp av bil eller har det uppstått senare?

Vid uppstart av bil med kall motor ryker den då och i så fall ryker den vitt?

Utöver vatten som försvinner vid kokning så är frågan om den konsumerar kylarvätska?

Har du glykol i kylvattnet, jepp lika nödvändigt som i alla andra motorer. Finns många som kört utan glykol och inte fattar varför motorn är upprostad;)

Som tidigare nämnts registrera dig på www.wankelregistret.se alla frågor du kan tänkas ha har ställts där många gånger om redan och du får de bästa svaren där. Lite segt nu förvisso, även wankelfreaks tar semester;)



Sök