3325
Sök

Start problem ford probe

1 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en ford probe v6:a som inte vill starta. det låter som att bilen ska hoppa igång när som helst men det gör den inte. Har gnista på alla stiften men den startar ändå inte. Jag har inte en aning om vad som kan va fel . vore tacksam om någon kunde hjälpa till lite!

Neerd
1 596 Inlägg
6 maj 2008
#2
immobilisern som slått ut fördelaren kanske??^^ elr att den bara inte vill som vanligt...måste du trycka på start spärren innan du ska starta?

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

13 Inlägg
16 juli 2008
#3
Kolla om du kan få fram en felkod.
Öppna locket till diagnostikkontakten, kolla på insidan utav locket och bygla GND och TEN.
Vrid om tändningen utan att starta motorn och räkna antalet blink på motorlampan.
Lång = 10 tal, kort = ental.

Skulle gissa på att du har en trasig vevaxelsensor.
Sitter monterad bredvid vevaxelskivan och har sin kabel gåendes upp bakom alla remmarna upp till kontaktdonet vid övre vattenröret.
Den skall ligga mellan 65 - 80 ohm.

Om den är kass så får inte datorn en klarkod att tända motorn som den skall.
Om du måste ha en ny så köp ingen ifrån Freud utan välj scanauto då det är en Mazda 626 motor i Probe II och de är billigare, alternativt så kan du ju kolla med skrotarna.

Ett vanligt fel på vissa probar som har startspärr monterad och som kommer via Tyskland är att de har en startspärr tillverkad utav bosch och lödöarna brukar spricka upp i den pga. strömöverslag och behöva omlödning.

Den sitter monterad emot brandväggen bakom centerkonsollen inne i kupén, grå metallåda.


252 Inlägg
16 juli 2008
#4
pkaffe skrev:
Kolla om du kan få fram en felkod.
Öppna locket till diagnostikkontakten, kolla på insidan utav locket och bygla GND och TEN.
Vrid om tändningen utan att starta motorn och räkna antalet blink på motorlampan.
Lång = 10 tal, kort = ental.

Skulle gissa på att du har en trasig vevaxelsensor.
Sitter monterad bredvid vevaxelskivan och har sin kabel gåendes upp bakom alla remmarna upp till kontaktdonet vid övre vattenröret.
Den skall ligga mellan 65 - 80 ohm.

Om den är kass så får inte datorn en klarkod att tända motorn som den skall.
Om du måste ha en ny så köp ingen ifrån Freud utan välj scanauto då det är en Mazda 626 motor i Probe II och de är billigare, alternativt så kan du ju kolla med skrotarna.

Ett vanligt fel på vissa probar som har startspärr monterad och som kommer via Tyskland är att de har en startspärr tillverkad utav bosch och lödöarna brukar spricka upp i den pga. strömöverslag och behöva omlödning.

Den sitter monterad emot brandväggen bakom centerkonsollen inne i kupén, grå metallåda.

Bilen har två givare som känner av hur motorn står. Min vevaxelgivare var paj och bilen startade ändå. Lite orolig var den. Sitter en givare i fördelarhuset med. Sluta sitt och gissa, tack.


Sök