pkaffe skrev:
Kolla om du kan få fram en felkod.
Öppna locket till diagnostikkontakten, kolla på insidan utav locket och bygla GND och TEN.
Vrid om tändningen utan att starta motorn och räkna antalet blink på motorlampan.
Lång = 10 tal, kort = ental.
Skulle gissa på att du har en trasig vevaxelsensor.
Sitter monterad bredvid vevaxelskivan och har sin kabel gåendes upp bakom alla remmarna upp till kontaktdonet vid övre vattenröret.
Den skall ligga mellan 65 - 80 ohm.
Om den är kass så får inte datorn en klarkod att tända motorn som den skall.
Om du måste ha en ny så köp ingen ifrån Freud utan välj scanauto då det är en Mazda 626 motor i Probe II och de är billigare, alternativt så kan du ju kolla med skrotarna.
Ett vanligt fel på vissa probar som har startspärr monterad och som kommer via Tyskland är att de har en startspärr tillverkad utav bosch och lödöarna brukar spricka upp i den pga. strömöverslag och behöva omlödning.
Den sitter monterad emot brandväggen bakom centerkonsollen inne i kupén, grå metallåda.