tjena undrar om någon har konverterat sin v40 2,0t -98 till etanol. Har hittat några olika grejjer på blocket vad tror ni? pris 3000 kr det är ju bra eller? Får man mera hk när man kör på e85
tjena undrar om någon har konverterat sin v40 2,0t -98 till etanol. Har hittat några olika grejjer på blocket vad tror ni? pris 3000 kr det är ju bra eller? Får man mera hk när man kör på e85
en 2.0t har spridare som flögar ca 380cc desa räcker till ungefär 190hk på E85. Så långt är det mao ingen fara. iom E85 brinner fortare än bensin så får du automatiskt högre tändläge vilket också är bra. Dock behövs 40% mer soppa. För att bilens lambdareglering skall kunna korrigera korrekt måste du addera ganska så exakt rätt mängd extra soppa. exempelvis med E85-chipp från Autotech.
finns även en dator som förlänger spridartiderna så bilden funkar på E85. Har inte provat själv men tror på konceptet. kostar i regionen 600kr. http://www.flexitune.se/
(3000kr är på tok för dyrt för dendär i första länken!)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
det jag vill uppnå med att tanka e85 är att det är billigare än bensinen.
Okej, då bör du absolut mappa bilen. att köra E85 utan att justera tändläget blir inte effektivt. För att få ner förbrukningen kommer du få köra väldigt magert, bilen blir "orkeslös" iom bilen har turbo så kommer du således gasa mer och kraften kommer, men då blir det ruggit varm i ventiler/grenrör/turbo.
Vill du åka billigare på e85 så är det helt klart mappning som gäller.
(Jag bygger en ny motor till en bil som gått magert. Det blev totalrenovering nya kolvar och nytt topplock då ventilerna gick i bitar och förstörde motorn.)