3465
Sök

Ojämnd tomgång, dör vid Gas på drag, rusar till 3000varv. VARFÖR? (B230ET motor Motronic)

32 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#1
Ojämn tomgång ligger runt 1000 varv och det går inte att ge den lite gas, då tappar den helt och håller på och dö lr dör beroende på hur mkt man gasar, han regerar inte alls på gaspådrag. sen om man låter den stå på ojämntomgång en liten stund så börjar den sedan rusa lite sackta upp till runt 2000varv sedan fort till 2500-3000varv.

Motorn är nyrenoverad med turbo, kör med motronic styrsystemet bränsleboxen ska vara chippad + nyare varianten r-spridare. (om det spelar någon roll).

Har kollat kammen flyttat den 4kuggar åt båda hållen och har den kugg som den går bäst på nu det är en kugg åt "vänster" från som som vi ställde in det. Sedan har vi vridit på fördelaren för att kolla, men det blir ingen skillnad åt vilket håll man vrider den. Vet inte hur känslig tändningen är med att man vrider på fördelaren.

Tändningen ligger också på ca 15 grader på den ojämna tomgången som jag har, i haynes boken står det att ET motorn ska ligga på 10grader men lyckas inte komma dit. 

Drar man kontakten på luftmassemätaren dör bilen, så den går bättre med den i. Den verkar inte ta tjuvluft någonstanns heller.

Jag tycker att det låter som att den bara går på 3 lr 2 cylindrar men är inte säker flytta på 2spridar kontakter utan att de blev bättre lr sämre...



Är riktigt tacksam för alla tänkbara svar eller liknande. Vad kan ni tänka er att de kan vara? Har ni haft något av dessa symtom så berätta!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 juni 2008
#2
har du bytt LMM till större? R-spridarna ligger väl på 465cc medan original ligger på 300cc? om du inte gjort det borde motorn få tokmycket soppa, kanske därför den inte tänder på alla burkar då? en tanke bara.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

220 Inlägg
11 juni 2008
#3
tror oxå det kan vara så att den dränker sig själv, prova med orginal spridarna och se om det blir bättre

6 Inlägg
15 juni 2008
#4
Har samma problem med min. Kan gasa  upp den till 2500-3000 varv, sen låter det som om jag dränker motorn. Den går inte på alla cylindrar och har en ryckig tomgång när den väl hunnit bli varm. Har bytt Tändstift, och ska härnäst byta tändkablar och fördelar lock. Några mer tips på vad som kan behöva  bytas? Har dock inte turbo utan insprut....

Blästrare LITAB LACK
325 Inlägg
22 juni 2008
#5
har en tanke om dina spridare....!! R-spridarna har dom samma ohm tal...!! på min 940(visserligen ej samma styrsystem) så har dom plockat bort spridarmotståndet pga att dom monterat s60R spridarna.....!!

bara en tanke...!!

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!

6 Inlägg
26 juni 2008
#6
Har du motronic styrsystem? Där kan du inte ställa tändningen för hand utan där är det knackningssensorn som ställer den. Om den inte riktigt går på alla cylindrar är det redan från början när du startar bilen lr? isf kan kammen ha hoppat någon kugg så när bytte du kamremmen senast? Det där med att du kan gasa upp den till 3000 varv o sen dör den lr? det kan också bero på att den får för lite med bränsle o då kan det vara bränslefiltret som behöver bytas. om det är som värst kan det vara LMM som är trasig om dn går ojämnt på tomgången och dör på gas på drag och sånt så testa med att rycka den kabeln till LMM:en så ser du om den är hel för det blir skillnad på hur bilen går isf. De kan vara en orsak till att den får för fetbränsleblandning men de ser du ju på tändstiften.

Men om du har jetronic styrsystem och har en nyar modell på bilen har du ju en "felkods dosa" de är ju bara att de kör en felkods test så säger ju den till vad som är trasigt o sånt. om du nu har en sådan dosa



Har en Prelude från 88, så någon nyare model är det inte, men den startar på vad vi  tror är 2 cylindra. Det går inte att gasa alls, jag kan trycka ner gasen försiktigt (kanske  5% av full gas) och få bilen att rulla och sen köra den på växlarnas tomgång upp till 50 km, men ganska snart (max 200 meter) så måste jag sakta växla ner igen innan den slutligen dör. Försöker att inte köra den alls. Just nu sitter orginalstyrdosan på. Har en Honda orginalstyrdosa till, till samma årsmodell som min, men den med svängande bakhjul, Men motorn ska vara exakt samma. Men vet ej om det  är felet. Jag vet inte nar kamaxeln senaste byttes (har bara ägt bilen i 2 månader), men den ska ändå bytas. Har även tänkt ta bort insprutet helt och koppla på 4 st Yamaha R1 förgasare för att få bättre tryck i bilen. Tror du att det kan lösa problemet? Tror inte det beror på att den får för lite bensin, för den drog nästan 2/l milen innan den la av.
Vad är LMM för något förresten???
Senast redigerat av Soligberg (27 juni 2008)

179 Inlägg
20 juli 2008
#7
Rc_Tuning skrev:
Jag har knackningssensorn sitter på blocket och den sitter på toppen på en orginal b230et  kan det spela någon roll?

Den börjar också att rusa uppåt när man stänger av soppapumpen? Varför?

Gammal tråd men iaf.....saken är denna att om du kör med 740 turbo motronic sprutet, så har du ingen knacksensor! sitter på lh jetronic sprutet. På motronic så har du följande framifrån sett.

Givare 1 1 stiftig kontakt: Tempmätaren för kylsystemet (vattentempen i instrumenthuset)
Givare 2 2 stift kontakt: tempgivare för motronic sprutet (sprutet känner av värmen och ställer in bränsle/luft etc)
Givare 3 2 stifts kontakt: Termotodgivare ( Säger till kallstartsventilen hur kall/varm motorn är så att kallstarten vet hur länge den ska ge extra bränsle)

Dessa givare sitter i toppen!! du ska inte ha någon givare i blocket på insugsidan, enda givaren i blocket ska vara olje givaren på avgassidan!

Om du av någon anledning har en knacksensor på ditt block så har någon fått för sig att ha ett ft block på din bil eller så har den hamnat där av misstag, då kan jag mycket väl förstå att bilen går kasst.

Har du kanske förväxlat kontakterna till Givare2 och kallstarten? Kallstarten är blå, men den blå kontakten i härvan skall sitta på Givare2 och EJ på kallstarten som skall ha en svart kontakt istället. Vet att det verkar ologiskt med färgerna men så skall det vara iaf, vet många som gjort detta misstaget och som felsökt för att sen upptäcka detta några evigheter senare;)

http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/Scheman/740-1989/

Denna sidan har du alla färger på kablar etc .......hur smidigt som helst bara leta upp b230et.
Senast redigerat av Gomez (20 juli 2008)



Sök