3211
Sök

Kapa orginalfjädrarna?

44 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
När man ändå tänkt o byta ut orginal fjädrarna, kan man ju testa och kapa orginal fjädrarna tycker jag.
Väghållningen försämras va? Hur e de med besiktnings männen?
Ja titta i nån typ Biltema katalog, så fanns det ett par svarta kuddar man kunde lägga i mellan fjädrarna om man skulle lasta bilen tung, undra om det blir lite bättre om man skulle kapa fjäderna och använda dom kuddarna.
Har hört både dåliga och bra resulatat genom att sänka så, så vilket ska man gå på? smile
Lägg lite tips om att kapa fjädrarna smile

Colaberoende
1 219 Inlägg
7 april 2006
Det e ju billigt.. Men du måste ju göra en hjulinställning sedan. Kuddarna gör nog inte så mycket skillnad. Tror inte att Bilprovningen gillar dom heller.. Min bil e kapad fram men ska på med riktiga fjädrar snart.. Kapar du dom förmycket så sitter fjädern löst när du hissar upp den och det gillar inte bilprovningen..  Köp nytt och behåll dom gamla fjädrarna ifall nästa ägare på bilen vill ha den orginal. Glöm inte hjulinställningen heller. Man drar lätt ett par däck på ett par hundra mil.

/Ena

279 Inlägg
7 april 2006
bara inte fjädrarna hänger löst så är det godkänd av bilprovningen har jag hört.. o väghållningen försämras minimalt i så fall, har inte märkt det själv utan tycker att det är ungefär desamma.. men jag kör ju inte så fort, 0-160 kke i högre farter vet jag inte

two lies don´t cancel each other out

309 Inlägg
9 april 2006
Jag har kapat en o annan fjäder i mina dar o VET att sitter dom löst blir de 2:a på bes Men gör man de snyggt brukar dom inte bry sej.Tack för mej!
HATA BMW!!!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
9 april 2006
att kapa fjädrar sen sätta dom på orginal dämpare sliter hårt på både dämpare och fjädrar köp sänkfjädrar och hårdare dämpare om du vill ha väghållning och nått som håller ett tag...

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
9 april 2006
Att kapa fjädrarna är inte godkänt... Min bror kapade sina orginalfjädrar och åkte ditt för en flygande besikting.. Poliserna gillade verkligen inte att han hade kapat fjädrarna... Och åkte därmed på en tvåa för de... Så mitt råd är att köpa fjädrar...

/// SyyHn

Örebroare i exil
970 Inlägg
10 april 2006
Hänger väl egentligen på om dom sitter fast eller inte? Vad jag har hört om saken är att man ska fästa upp fjädern med något. Slangklämma kanske? Bara så att den hålls på plats. Sen ska det inte vara några som helst problem, så länge bilen inte står på genomslagsgummit.

Hej FRA!

225 Inlägg
10 april 2006
man får kapa fjädrarna om man gör det på rätt sätt..när du hissa upp bilen så får inte fjädern sitta löst..jag har kapat 2varv på min och det var inga problem på besiktningen o brorsans fjäder hadde gått av ett varv så dom kapa jag cohså och det va inga problem hos bilprovningen då heller...och väghålling blev mycket bättre...iaf om du har bra dämpare och fjädrar så ska det inte kunna bli sämre

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

The one and only
1 091 Inlägg
10 april 2006
man får kapa, bara fjädern sitter fast när man hissar bilen + att det är tillräckligt med fjäderväg.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Sök