Om man vill vara lite extra nördig så är det enligt följande.
Bränsleinsprutningen eller förgasarna blandar bensin och luft efter deras viktförhållande, deras massa = vikt. Ju kallare luft, desto fler luftmolekyler per kubikmeter luft. Det är därför som kall lyft är tyngre än varm luft, därför flyger varmluftballonger t.ex.
Så vad har man för nytta av detta, jo vad luftmassemätaren gör är att den mäter hur många luftmolekyler som strömmar in i motorn genom att " väga " luften, luftmassemätare heter det ju, ju fler luftmolekyler som åker in, desto mer bränsle kan insprutningen / förgasaren blanda in i luften. Det är därför moppen alltid gick liiiiiite fortare på kvällarna, och att man med ställbart munstycke på förgasaren då kunde ge på lite mer soppa så att den gick några kilometer fortare med en finnig yngling hängande över styret och tanken, men det är en annan historia.
Den kalla luften som tas utifrån fronten på bilen håller 20 grader på sommaren, medans det under huven troligen är närmare 50 - 60 grader.
Skillnaden på en 150 hästars motor som får 50 - 60 gradig luft och en som matas med 20 gradig luft är i storleksordningen 3 - 5 hästar enligt artikeln som Björn Sandberg som arbetar på Tekniska Högskolan skrev för några år sedan.
Bränsleinsprutningen kan helt enkelt skicka på lite mer bensin på brasan när det kommer kall luft än när det kommer varm luft.
Om man kör bil i alperna är luften tunnare och det känner luftmassemätaren av och minskar på bensinmänden.
Så om det rådde kallt polarklimat vid döda havet som ligger typ 300 meter under havsytan så vore det den bästa platsen att köra toppfarts tester på, men nu är det ju varmt så det räcker och blir över där, varför inga världsrekordförsök utförs där :-D
En liten passus om hur viktigt det är med kall luft är att trimmnissarna som säljer öppna filter ibland kan stå och bromsa bilarna med öppen huv för att visa hur jävla bra det blir. Då låter det ännu mer, samt att det öppna filtret får kall luft.
Smäll igen huven på de bilarna när de står i bromsbänken så tappar man snabbt 3 - 5 hästar.
Och jag tror faktiskt inte att ett öppet filter på en i övrigt otrimmad bil med sugmotor ger ens så mycket.