3162
Sök

sportfilter

37 Inlägg
8 april 2006
Trådstartare
#1
Tjena jag undrar om sportfilter gör någon effekt på en volvo 740 gl med insprutare?pyser det något eller?

Sen om jag sätter det på en volvo 850 glt gör det någon effekt eller?

ha dsmile


Skåne
269 Inlägg
8 april 2006
#2
det mullrar till lite när du gasar!! på båda. inget märkbart med effekt ökning om man inte kör turbo.

Man lever bara en gång......

SLK
610 Inlägg
8 april 2006
#3
du får ca 4% mer effekt med ett KN filter.. står så på deras hemsida iaf..
du får 8 hk mer om du har 200 hk orginal smile

37 Inlägg
8 april 2006
Trådstartare
#4
tack så mycket..smile


24 Inlägg
9 april 2006
#5
Det är bara skit snack att man får 4%efekt ökning snarare så att man förlorar hk,men visst en skönare jlud får man.Jag hade en sån på min t4 och här i Sverige märker man inte så mycket om  att man får eller förlorar nåt men när jag åker till mitt hemland då känns bilen som en vanlig 2.0se wink pga all varm luft motorn suger in.Varm luft gör att motorn tappar hk

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
9 april 2006
#6
det beror på var filtret är placerat. ifall det är placerat så att de drar in kall luft fås mer effekt än om man placerar t.ex. i den "gamla" luftburken där luften är varm...dock inte någon märkbar effektökning...men ljudet ändras som sagt.


SLK
610 Inlägg
9 april 2006
#7
sony skrev:
Det är bara skit snack att man får 4%efekt ökning snarare så att man förlorar hk,men visst en skönare jlud får man.Jag hade en sån på min t4 och här i Sverige märker man inte så mycket om  att man får eller förlorar nåt men när jag åker till mitt hemland då känns bilen som en vanlig 2.0se wink pga all varm luft motorn suger in.Varm luft gör att motorn tappar hk

Om du tycker att du får sämre effekt pga deras sportfilter så kan du säkert stämma dem tongue men det är 4% mer enligt deras tester.. + ett skönare ljud..

279 Inlägg
9 april 2006
#8
effekten är väl knappt märkbar, aldrig vart med om att det blir sämre men(om man inte placerar det emot grenröret eller nått då;) ju kallare ju bättre.. men ljudet blir bättre:)

two lies don´t cancel each other out

311 Inlägg
10 april 2006
#9
Då kan man väl såga ihål på huven och göra något snyggt insug kanske? Tänkte jag göra ivartfall...

206 Inlägg
10 april 2006
#10
Om man vill vara lite extra nördig så är det enligt följande.

Bränsleinsprutningen eller förgasarna blandar bensin och luft efter deras viktförhållande, deras massa = vikt. Ju kallare luft, desto fler luftmolekyler per kubikmeter luft. Det är därför som kall lyft är tyngre än varm luft, därför flyger varmluftballonger t.ex.

Så vad har man för nytta av detta, jo vad luftmassemätaren gör är att den mäter hur många luftmolekyler som strömmar in i motorn genom att " väga " luften, luftmassemätare heter det ju, ju fler luftmolekyler som åker in, desto mer bränsle kan insprutningen / förgasaren blanda in i luften. Det är därför moppen alltid gick liiiiiite fortare på kvällarna, och att man med ställbart munstycke på förgasaren då kunde ge på lite mer soppa så att den gick några kilometer fortare med en finnig yngling hängande över styret och tanken, men det är en annan historia.

Den kalla luften som tas utifrån fronten på bilen håller 20 grader på sommaren, medans det under huven troligen är närmare 50 - 60 grader.

Skillnaden på en 150 hästars motor som får 50 - 60 gradig luft och en som matas med 20 gradig luft är i storleksordningen 3 - 5 hästar enligt artikeln som Björn Sandberg som arbetar på Tekniska Högskolan skrev för några år sedan.

Bränsleinsprutningen kan helt enkelt skicka på lite mer bensin på brasan när det kommer kall luft än när det kommer varm luft.

Om man kör bil i alperna är luften tunnare och det känner luftmassemätaren av och minskar på bensinmänden.

Så om det rådde kallt polarklimat vid döda havet som ligger typ 300 meter under havsytan så vore det den bästa platsen att köra toppfarts tester på, men nu är det ju varmt så det räcker och blir över där, varför inga världsrekordförsök utförs där :-D

En liten passus om hur viktigt det är med kall luft är att trimmnissarna som säljer öppna filter ibland kan stå och bromsa bilarna med öppen huv för att visa hur jävla bra det blir. Då låter det ännu mer, samt att det öppna filtret får kall luft.

Smäll igen huven på de bilarna när de står i bromsbänken så tappar man snabbt 3 - 5 hästar.

Och jag tror faktiskt inte att ett öppet filter på en i övrigt otrimmad bil med sugmotor ger ens så mycket.



Sök