3728
Sök

Volvo 740 tappar oljetrycket

6 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
Köpte nyligen en 740, när jag tog hem den tappade den oljetrycket, fyllde på lite olja, trycket höll sig uppe i ca 2 min innan lampan tändes igen och motorn började knacka.
Bytte olja och oljefilter idag, tänkte att oljan kanske är dålig eller att oljefiltret stockat igen, bilen hade stått väldigt länge.
Drog igång han, återfick oljetryck och den slutade knacka, men efter 15 min tappade jag oljetrycket igen!
Den läcker inte olja, försökt hitta en läcka länge.
Motorn är b230E

Någon som har någon aning om vad det kan vara?
Senast redigerat av Sadaka (23 juli 2008)

1 036 Inlägg
23 juli 2008
oljepumpen som e kass?

Överladdad!
530 Inlägg
23 juli 2008
oljepumpen som sagt.. min kunde man köra med i 2 mil sen så om man släpte ner den på tomgången så börja lampan lysa.. byta oljepump gör man på en kväll wink

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

6 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
Ja, byta oljepump tar inte särskilt länge, men störande, tur att jag fick den billigt iaf.

BTLulle
23 juli 2008
Kan oxå vara så att det samlats en massa klegga på botten i tråget när den stått och när du startade den så hanade det i sumpen så att den blev tät.

MVH Peter

Mekaniker
19 Inlägg
23 juli 2008
BTLulle skrev:
Kan oxå vara så att det samlats en massa klegga på botten i tråget när den stått och när du startade den så hanade det i sumpen så att den blev tät.

MVH Peter

"klegget" borde ha runnit ut när han bytt olja och filter, så troligtvis är det oljepumpen som gett upp..
Men det kan ju vara mycket värre tex täppt i olje retur ledningar i blocket och sådana saker.. men det brukar inte hända även om bilarna stått en längre tid.. men det har hänt..

Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!

6 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
Den hade stått i ca 6 månader, inte så farligt länge, men hon som haft bilen verkade ha väldigt dålig koll så det kan nog vara väldigt länge sen det byttes olja, kan nog ha samlats en del dynga.

Sök