Faror med MC!

Muttley
23 juli 2008 ·

måste tilläga med att de flesta dödsfall som innehåller en motorcykel här i sverige är de oftast pga att bilister inte kan urskilja hur fort motorcykeln kommer och de tror de kan köra rätt ut framför dem.

prodrive Avstängd
23 juli 2008 · 962 Inlägg

tkd_rille skrev:
och att köra på bakhjulet i 100km/h är också nästan lika med döden, vi behöver knappt köra 50 för att man ska kunna dö, för de finns alltid andra bilister eller andra grejer runt vägen som man kan träffa när man kanar fram.

Även om framhjulet är i backen så kan man dö när man kör i 50km/h, men eftersom du säkerligen inte ens kan resa en trampcykel på bakhjulet så vet du ju inte vad du snackar om.

Jag skulle nog vilja säga att kan man köra på bakhjulet med en hoj är man en säkrare åkare, för då har man bra koll på sig själv och hojen.

262turbo
23 juli 2008 · 1 004 Inlägg

tkd_rille skrev:

prodrive skrev:

tkd_rille skrev:
diskussionen är ju löjlig.

de är lika stor idiot vilket som om han kör fort eller ligger på bakhjuler i 30 km/h på allmän väg.

Jag kan köra på bakhjulet med min skolcykel i 30km/h*, det borde vara lika farligt som på motorcykel då ju?

Sluta snacka skit bara för att du inte kan köra på ett hjul...

Edit: jag anser nog att 100km/h på bakhjulet är bra mycket säkrare än 250km/h på båda hjulen...

*även om jag föredrar att hålla lägre hastigheter, kan man inte lita på bakbromsen är det läskigt som fan...

köra på ett hjul är inget jag heller vill kunna då jag har köpt en båge med 2 hjul och de finns anledning till de 2 hjulen med, att jag ska köra på dem. och är man på vägen ska man även hålla sig nere, vill man leka på bakhjulet så finns de avstängda vägar man kan vara på eller banor.

och att köra på bakhjulet i 100km/h är också nästan lika med döden, vi behöver knappt köra 50 för att man ska kunna dö, för de finns alltid andra bilister eller andra grejer runt vägen som man kan träffa när man kanar fram.

förstår att du inte köpte din hoj för att åka på slangen:)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Muttley
23 juli 2008 ·

prodrive skrev:

tkd_rille skrev:
och att köra på bakhjulet i 100km/h är också nästan lika med döden, vi behöver knappt köra 50 för att man ska kunna dö, för de finns alltid andra bilister eller andra grejer runt vägen som man kan träffa när man kanar fram.

Även om framhjulet är i backen så kan man dö när man kör i 50km/h, men eftersom du säkerligen inte ens kan resa en trampcykel på bakhjulet så vet du ju inte vad du snackar om.

Jag skulle nog vilja säga att kan man köra på bakhjulet med en hoj är man en säkrare åkare, för då har man bra koll på sig själv och hojen.

jo trampcykel kan jag resa på bakhjulet men nu har jag två hjul smile.

och nej jag anser inte att man är en bättre förare för det, smile jag har full kontroll på min hoj och har inga behov av att gå upp på bakhjulet. och de går ju ijnte med min men jag tänker inte börja med de heller på nästa hoj=)

Muttley
23 juli 2008 ·

262turbo skrev:

tkd_rille skrev:

prodrive skrev:

Jag kan köra på bakhjulet med min skolcykel i 30km/h*, det borde vara lika farligt som på motorcykel då ju?

Sluta snacka skit bara för att du inte kan köra på ett hjul...

Edit: jag anser nog att 100km/h på bakhjulet är bra mycket säkrare än 250km/h på båda hjulen...

*även om jag föredrar att hålla lägre hastigheter, kan man inte lita på bakbromsen är det läskigt som fan...

köra på ett hjul är inget jag heller vill kunna då jag har köpt en båge med 2 hjul och de finns anledning till de 2 hjulen med, att jag ska köra på dem. och är man på vägen ska man även hålla sig nere, vill man leka på bakhjulet så finns de avstängda vägar man kan vara på eller banor.

och att köra på bakhjulet i 100km/h är också nästan lika med döden, vi behöver knappt köra 50 för att man ska kunna dö, för de finns alltid andra bilister eller andra grejer runt vägen som man kan träffa när man kanar fram.

förstår att du inte köpte din hoj för att åka på slangen:)

de är bra de smile

Waho Allmänt Jobbig
23 juli 2008 · 1 200 Inlägg

Sam176 skrev:

Mr_EmCom skrev:

Sam176 skrev:
Varfør en sån fråga?

//Sam

"Livsfarligt att köra MC" "Man flyger av och dör"

Anting har nån nära dig dött på en motorcykel, eller så har du bara fel inställning till det hela..

Før det førsta så ær det ingen næra mig som har døtt på en motorcykel
Før det andra så har jag inte fel instællning till det hela, det ær faktiskt sant det jag sæger, kollar man statistiken så ær det fler och fler MC-førare som dør. Jag sæger inte att alla ær det men de flesta som kør MC ær ju dårar, hur kul ær det egentligen att stegra på bakhjulet i øver 100 blås??? Tænk om nån ska gå øver øvergångsstællet och føraren bryr sig inte om att titta va som finns framfør. Riktigt illa kan jag sæga

//Sam

Varför stegra i 100 vid en övergångsställe? tongue
Och det går inte att beskriva känlsan av att sitta på en mc och gasa som fan, det är helt otroligt kul.
Så att köra på bakhjulet i 100km/h är nog bland de roligaste man kan göra smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious
Goffen Administratör
23 juli 2008 · 2 977 Inlägg

Att man har en åsikt är bra men när åsikten inte följer nån annans åsikt får man vara beredd på att det skapar debatt. I en debatt har man inte rätt eller fel man har bara en åsikt, man är varken dum eller feg bara för att man inte tycker si eller så. Ska vi hårddra saker och ting är det faktiskt inte ens olagligt att köra på bakhjulet. Man kan åka dit för det för polisen har rätt att själva bedömma risken och sätta böter om dom känner för det. Jag tycker vi sammanfattar det hela med att vi som vill köra mc gör det, vi som vill köra på bakhjulet gör det, och ni som inte vill köra mc överhuvudtaget stanna hemma och dö av tristess.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
cutlass
23 juli 2008 · 383 Inlägg

Sebbe_H skrev:

NippaN skrev:
Enligt mig så har du nog rätt.. Fast jag kör själv inte MC så jag vet egentligen inte. Men jag skulle nog vara mer rädd för 250 blås, än 100 km/h på bakhjulet faktiskt..

Om man kör i 250 på en helt tom, stor väg, med full koll. Eller om man kör i 100km/h och försöker stegra, något som man inte har koll på. vad är farligast?

Och ja, det är jag som är idioten på hojen.

Det borde ju vara mycket lättare att det händer nåt om man stegrar..kan ju inte va kul att få en hoj över sej, dock blir nog skadorna bra mycke värre om man rasar i 250km/h *om man ens överlever*....allt beror ju på vad som finns runtomkring...?

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.
Sokrates Eliminator
23 juli 2008 · 1 441 Inlägg

Mc förare bättre statistik än bilar? Nu pratar ni i nattmössan.
Slå ut bilar/km/döda vs Mc dito, så ser ni svart på vitt att Mc är många ggr större än bil i %.
Har själv kört Mc i 15 år och jobbat med Trafiksäkerhet i många år.
Tom. 2008 06 15, 98 svårt skadade, 15 dödade i Mc olyckor (förare/ passagerare).
Att jämföra MotoGp med vanlig mc körning är bara löjligt.
I MotoGp sker de flesta avåkningarna i kurvor där de redan i princip ligger, samt att de är proffs som vet hur bete sig avåkning. Dessutom så är banorna byggda med avåkningzoner fria från stolpar odyl.
Ändå så dör en och annan även där samt skadar sig rätt så ofta vid highsiders.
/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Mr_EmCom Med.lem
23 juli 2008 · 3 759 Inlägg

prodrive skrev:

tkd_rille skrev:
diskussionen är ju löjlig.

de är lika stor idiot vilket som om han kör fort eller ligger på bakhjuler i 30 km/h på allmän väg.

Jag kan köra på bakhjulet med min skolcykel i 30km/h*, det borde vara lika farligt som på motorcykel då ju?

Sluta snacka skit bara för att du inte kan köra på ett hjul...

Edit: jag anser nog att 100km/h på bakhjulet är bra mycket säkrare än 250km/h på båda hjulen...

*även om jag föredrar att hålla lägre hastigheter, kan man inte lita på bakbromsen är det läskigt som fan...

Om du inte kan lita på dina bromsar tycker inte jag du ska köra överhuvud taget...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
23 juli 2008 · 3 759 Inlägg

Goffen skrev:
Att man har en åsikt är bra men när åsikten inte följer nån annans åsikt får man vara beredd på att det skapar debatt. I en debatt har man inte rätt eller fel man har bara en åsikt, man är varken dum eller feg bara för att man inte tycker si eller så. Ska vi hårddra saker och ting är det faktiskt inte ens olagligt att köra på bakhjulet. Man kan åka dit för det för polisen har rätt att själva bedömma risken och sätta böter om dom känner för det. Jag tycker vi sammanfattar det hela med att vi som vill köra mc gör det, vi som vill köra på bakhjulet gör det, och ni som inte vill köra mc överhuvudtaget stanna hemma och dö av tristess.

Bra sagt!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
23 juli 2008 · 3 759 Inlägg

En grupp som egentligen inte borde räknas in i den där olycksstatestiken är alla de som fick A-kortet "gratis" när de tog B tex min Mamma, nu börja de bli gamla och sugna på nån 1300cc glidare, åker å köper en för alla pentionspengar dom har..

Ni kan ju gissa att sådanna inte har koll på sin maskin.
(Nu talar jag generellt...)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
262turbo
23 juli 2008 · 1 004 Inlägg

nä nu ska jag ut och smiska Buellen på bakslange smile ha en bra dag smile

Senast redigerat av 262turbo (23 juli 2008)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
prodrive Avstängd
23 juli 2008 · 962 Inlägg

tkd_rille skrev:
och nej jag anser inte att man är en bättre förare för det, smile jag har full kontroll på min hoj och har inga behov av att gå upp på bakhjulet. och de går ju ijnte med min men jag tänker inte börja med de heller på nästa hoj=)

Om du inte kan göra en wheelie på din motorcykel har du låångt ifrån full kontroll över den anser jag, och att u säger "att det inte går" är ju skitroligt, säg det till dom som gör wheelies med Honda Goldwings och annat skräp...


Mr_EmCom skrev:
Om du inte kan lita på dina bromsar tycker inte jag du ska köra överhuvud taget...

Bromsen funkar rätt bra för att vara en halvsniken shitmano broms på en 28" hybrid, men 30km/h är rätt fort så man blir ändå lite nojig då tongue Det är ju rätt svårt att springa i 30 blås om man är tvungen att släppa skiten...

skjortan Down n`out
23 juli 2008 · 514 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

h0lle skrev:
jag hade nog hellre åkt bakhjul faktist. har rätt lätt för balans också. slår du över i 100 är chansen att du dör inte så stor om du har ordentlig utrustning. kolla motogp. dom stupar ju i 200 knyck och reser sig direkt smile

Men dom kör inte på bakhjulet eller hur? wink

Ne förstår vad du menar.. Vad har du för hoj?

och där finns inga vajer eller mitträcken ;D

Down n`out
Hoegwall
23 juli 2008 · 133 Inlägg

Jag har precis tagit hoj kort, jag skulle hellre köra i 250 i ett par sekunder än att köra på bakhjulet i 100 km/h.. Det känns som att det finns mer som kan gå fel om man ska upp på bakhjulet, sen när du väl är där ska du köra så en stund, sen ska man tillbaka på båda hjulen igen...

Båda är riktigt korkat, men jag hade som sagt hellre nått 250 gränsen ett par sekunder...

If you don't live for something, you'll die for nothing
Muttley
23 juli 2008 ·

prodrive skrev:

tkd_rille skrev:
och nej jag anser inte att man är en bättre förare för det, smile jag har full kontroll på min hoj och har inga behov av att gå upp på bakhjulet. och de går ju ijnte med min men jag tänker inte börja med de heller på nästa hoj=)

Om du inte kan göra en wheelie på din motorcykel har du låångt ifrån full kontroll över den anser jag, och att u säger "att det inte går" är ju skitroligt, säg det till dom som gör wheelies med Honda Goldwings och annat skräp...


Mr_EmCom skrev:
Om du inte kan lita på dina bromsar tycker inte jag du ska köra överhuvud taget...

Bromsen funkar rätt bra för att vara en halvsniken shitmano broms på en 28" hybrid, men 30km/h är rätt fort så man blir ändå lite nojig då tongue Det är ju rätt svårt att springa i 30 blås om man är tvungen att släppa skiten...

men då får du mer än gärna ta och masa dig hit så kan jag låna ut den till dig så kan du visa om du får upp min gsx400 84 på bakhjulet, jag lovar dig att de går inte vad du än gör smile den är för tung fram och för lite effekt för att få upp den.

Mr_EmCom Med.lem
24 juli 2008 · 3 759 Inlägg

tkd_rille skrev:

prodrive skrev:

tkd_rille skrev:
och nej jag anser inte att man är en bättre förare för det, smile jag har full kontroll på min hoj och har inga behov av att gå upp på bakhjulet. och de går ju ijnte med min men jag tänker inte börja med de heller på nästa hoj=)

Om du inte kan göra en wheelie på din motorcykel har du låångt ifrån full kontroll över den anser jag, och att u säger "att det inte går" är ju skitroligt, säg det till dom som gör wheelies med Honda Goldwings och annat skräp...


Mr_EmCom skrev:
Om du inte kan lita på dina bromsar tycker inte jag du ska köra överhuvud taget...

Bromsen funkar rätt bra för att vara en halvsniken shitmano broms på en 28" hybrid, men 30km/h är rätt fort så man blir ändå lite nojig då tongue Det är ju rätt svårt att springa i 30 blås om man är tvungen att släppa skiten...

men då får du mer än gärna ta och masa dig hit så kan jag låna ut den till dig så kan du visa om du får upp min gsx400 84 på bakhjulet, jag lovar dig att de går inte vad du än gör smile den är för tung fram och för lite effekt för att få upp den.

Det är sant som han säger. Det går, de är bara en fråga om hur mycket man vill vikta ner den bak... Men att koppla upp den i 70 är nog rätt omöjligt..
gixxern räcker de bara att dra den till typ 8 tusen varv på ettan släpa av å gå på igen så reser den så fint, och ja, då går de i typ 100km/h :outlaw

Senast redigerat av Mr_EmCom (24 juli 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Martin 9-3 Fisketokig
24 juli 2008 · 2 997 Inlägg

Hellre 250 än bakhjulet.

axxa till 250km/h tar bara några sekunder och är inte alls så farligt vid bra vägar och väder, det är bara fara ifall något oväntat skulle dyka upp.

bakhjulet kräver mycket mer av föraren, köra fort är bara gasa, växla, gasa, växla och små rörelser och bra översikt och är inte alls så speciellt vid bra väg. 200-220 är helt lagom på hondan för att förflytta sig snabbt och smidigt och ändå kunna köra säkert med omkörningar mm. Allt under 200 på raksträcka är segt på sporthoj.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Mr_EmCom Med.lem
24 juli 2008 · 3 759 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Hellre 250 än bakhjulet.

axxa till 250km/h tar bara några sekunder och är inte alls så farligt vid bra vägar och väder, det är bara fara ifall något oväntat skulle dyka upp.

bakhjulet kräver mycket mer av föraren, köra fort är bara gasa, växla, gasa, växla och små rörelser och bra översikt och är inte alls så speciellt vid bra väg. 200-220 är helt lagom på hondan för att förflytta sig snabbt och smidigt och ändå kunna köra säkert med omkörningar mm. Allt under 200 på raksträcka är segt på sporthoj.

Så sant, dock ska man nog inte säga det för högt.. :ducka

Senast redigerat av Mr_EmCom (24 juli 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang