4086
Sök

B230E -85 vägrar starta på nyckel

40 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#1
Hallo, har en b230e motor i en 85-ans 240 Glt som ja å några polare stått å kliat sej i huvudet länge på nu....

Grejen e den att den vägrar starta med nyckel, soppan kommer ner i bränslefördelarn, men sen e de stopp, inget kommer till spridarna, så ja trodde naturligtvis att det var fel på bränslefördelaren....

Men när vi senare testa å bogsera igång den, då hoppa den igång nästan direkt, men den går riktigt piss, fast de beror på att ja precis bytt fördelare å den e inte riktigt inställd, för motorn blir glödhet å misständer.

Jag vet om att soppan och tändningen hänger ihop mycket på dessa motorer. Ingen tändning-inge soppa osv...  Så ja undrar om de kan vara för att tändningen inte står rätt som den inte får ordentligt med soppa när man startar med nyckel?

Skulle vara mycket tacksam för svar på detta, har hållt på hela vintern å lagat upp bilen efter att en polare lagt den över ett stenrös... Motorn har alltid startat, å så lägger den av nu, en veckaa före besiktning....


1 311 Inlägg
12 juli 2008
#2
Ta å skjut motorn med en strobe-lampa så ser du hur tändningen står!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

551 Inlägg
12 juli 2008
#3
har du kollat bränslepumpar och filter? reläerna till dessa också?

You can't B serious, oh K

21 761 Inlägg
12 juli 2008
#4
Började felet efter att ni bytt fördelare?

Kolla annars att kablarna vid startmotorn och tändspolen sitter som de ska, det verkar ju som att felet kan bero på utebliven spänning någonstans vid just startläget.

Om jag har förstått elschemat rätt så får pumprelät en triggsignal från tändspolens minusanslutning, samma triggsignal går även till varvräknaren. Triggsignalen "tillåter" pumprelät att dra, dvs om ingen signal kommer till reläspolen så drar inte heller relät och pumpen går inte.

Ifall detta har något med saken att göra vet jag dock inte säkert, har inte pillat en massa med insprutningen trots att jag själv har en 240 GLT-86 med samma motor.

Andra kan nog ge bättre råd.

10 287 Inlägg
12 juli 2008
#5
Dito...

/Göran


Corpze skrev:
Ta å skjut motorn med en strobe-lampa så ser du hur tändningen står!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
12 juli 2008
#6
K-jet är OTROLIGT SUPER!!!!! känsligt för minsta läckage mellan luftvågen och toppen

minsta lilla och bilen startar inte kan dock gå att boxera igång eftersom det blir högre vakum då

jag tippar på att luftbälgen under insuget är trasigt eller vevhus venten

när jag menar känsligt så är det så där äkelkänsligt
eftersom bränslet styrs av luftflödet mekaniskt

jag förutsätter att det blev så från en dag till en annan
och att ingen har hållt på och meka innan
så låter det som mest trolig orsak till start problemen

Kör fort så hinner inget hända...

38 Inlägg
12 juli 2008
#7
Hade samma problem med min b230e....jag bytte givaren i fördelaren..hallgivare!

40 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#8
Japp, har bytt bränslepump, å ska kolla trycket nu med bränsletrycksmätare
marven skrev:
har du kollat bränslepumpar och filter? reläerna till dessa också?


40 Inlägg

Sök