3540
Sök

Mono eller Stereosignal från stereon till Sub?

205 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
Nu i.o.m den nya baslådan och steget så har jag börjat kolla lite på inställningarna i bilstereon.

Det finns så att man kan ändra mellan Stereo och Mono på Subutgången, vad har man denna till?
Senast redigerat av timebandit (26 juli 2008)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 juli 2008
Sätt basutgången på mono och koppla den till steget istället.

Visserligen får man mono då man bryggkopplar ett steg även om man har stereo in. mend et är alltid bäst att gardera sig.

Mono innebär helt enkelt att det är samma ljud i både v och h kanal.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

205 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
Har en bättre "mono?"signalkabel(1 kabel) dragen som väntas på att användas.
Så ställa stereon på Mono och sedan är det bara å välja Vänster eller Höger RCA ut och till stegets ena RCA ingång Vänster/Höger? Spelar alltså ingen roll hur jag kopplar?

Jag kör ju inte bryggkopplat idag? Har endast en singelspolig 12" bas kopplad till Monosteget.
Men om signalen på stereon står på Stereo och både Vänster/Höger RCA är kopplat från stereon till stegets Vänster och Höger men bara en bas på monosteget, hur gör steget med vänster/höger signalerna?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

7 241 Inlägg
26 juli 2008
Monostegen (och stereosteg vid bryggkoppling) mixar ihop H+V så att en monosignal skapas.
Oftast genom att ta den postivafasen från ena kanalen och den negativa på andra. (tror jag...)

Angående hur du skall koppla in lågnivån om du väljer mono och kör med enkelledare.....
Vad har du för steg?
Vad står det om inkoppling till steget i MANUALEN? (Denna underskattade detalj som förljer med saker eller finns att hitta på internet wink )

205 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
Det är ett DLS CAD11 och det står ingen värdefull information i manualen vad jag kan se tyvärr.
Står bara anslut ett par RCA kablar till A och B (Vänster/Höger då antar jag).

Däremot så har jag hittat ett separat informationsblad in inkoppling av Subwooders till DLS Monoförstärkare... På sidan står det: "På DLS monoförstärkare med dubbla anslutningar för högtalare, är både + och - anslutningarna internt paralellkopplade."

Och på en bild så sitter det 4st terminaler   - - + +  och en 4ohms sub är kopplad till - och + i mitten av dessa 4 terminalerna...
På DLS CAD11 sitter andra terminalen under den första typ... Bild:

http://dzn.mine.nu/~timebandit/terminal.jpg

http://dzn.mine.nu/~timebandit/koppling.jpg

Basen jag har är singelspolig 4ohms @ 350WRMS, 1400Wmax, då antar jag att det är enligt den första bilden jag skall koppla men vet inte hur jag skall tolka bilden riktigt så anslutningarna sitter under varandra och inte bredvid... Nu sitter basen på + och - på den övre plinten.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

7 241 Inlägg
26 juli 2008
Antingen skaffar du en ny kabel med dubbla ledare eller ett par y-splttar för lågnivån.
Använd subutgången, iställd på mono i eheten.

Sedan spelar det ingen roll hur du har kopplat in basen då båda plus och båda minus är kopplade parallellt redan internt. Alltså samma signal ut på utgångarna.
Varför de har det så är för att underlätta inkopplingen av flera basar på steget.

205 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
Tack för svaren.
Har även en kabel med dubbla ledare dragen också. Då ställer jag in stereon på mono då...

Såg nu att jag hade läst helt fel på bilden med inkopplingsschemat... Såg inte att det stod Stereoförstärkare på bilden till höger. Vilken miss.... smile

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

Sök