4438
Sök

T8 goes T16

Lastbilschaufför
265 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
Tjenare!

Det är så att jag hittat en lämplig förstabil.
Men oturligt nog är det en T8.
Men jag har en komplett T16 motor liggandes undrar om det är svårt att bygga om T8an till T16?

Tacksam för svar! /Hultman

142 Inlägg
12 april 2006
svårt o svårt... bygga om kan ju vara lite jobbigt, men om din t16 motor är komplett med alla boxar o allt så föreslår jag att du flyttar över alltihopa, då är det inga problem. Om du däremot bara tänkt slänga över t.ex toppen till t8'an så har du ju kvar k-jetroniken (t8'ans insprut), visst går det att köra med t16 oxå, men inte alls lika kul! men allt går ju som sagt! lycka till, har sj funderat på precis samma sak med min t8 framöver, men först ska den trimmas, det går ju det med tongue

Klubbmannen
12 april 2006
Som sagt, det beror på hur pass komplett det är. Även hur bra du är på att meka, hur mycket tid och pengar du vill lägga ner osv osv.
http://popeye.rty.nu/2002/regbes.htm
På länken står hur du gör vid besiktning, det är inte bara sänka ner motorn och besikta som man kan tro.
Vilken årsmodell är det? 87 och äldre har gamla bromssystemet med oventilerade skivor, vilket inte rekommenderas om du hade tänkt trimma.
Det är ju inte svårt att "bygga om" bilen i och med att det är samma bil i grund och botten med olika motorer. Du byter motor, that's it

Sök