3843
Sök

vad för tändspolar till nira sprut

Egen
24 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#1
någon som har tips på vad jag ska ha för spolar till nira sprut?
mvh abbe


Maizer
16 april 2008
#2
Jag använder original till mitt megasquirt

20 Inlägg
1 juli 2008
#3
VAG-spolar! Verkar klara hur mycket som helst. Fungerar utmärkt ihop med Nira.


Gatebil Crew Sweden
125 Inlägg
1 juli 2008
#4
du kan nog använda vilka som men MSD e ju inte fel att köra med

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juli 2008
#5
abbe86 skrev:
någon som har tips på vad jag ska ha för spolar till nira sprut?
mvh abbe

ta några som passar din bil...

jag körde VAG, funkar bra. Nu kör jag på spolar från S60R då de inte är så långa.  Glöm inte ställa rätt dwelltime annars brinner det många spolar...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

127 Inlägg
1 juli 2008
#6
torpis skrev:
abbe86 skrev:
någon som har tips på vad jag ska ha för spolar till nira sprut?
mvh abbe

ta några som passar din bil...

jag körde VAG, funkar bra. Nu kör jag på spolar från S60R då de inte är så långa.  Glöm inte ställa rätt dwelltime annars brinner det många spolar...

Vad är dwelltime och hur vet man vad man ska ha på vag tändspolar?

Mvh Ola
Senast redigerat av Nitzer (1 juli 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juli 2008
#7
Nitzer skrev:
torpis skrev:
abbe86 skrev:
någon som har tips på vad jag ska ha för spolar till nira sprut?
mvh abbe

ta några som passar din bil...

jag körde VAG, funkar bra. Nu kör jag på spolar från S60R då de inte är så långa.  Glöm inte ställa rätt dwelltime annars brinner det många spolar...

Vad är dwelltime och hur vet man vad man ska ha på vag tändspolar?

Mvh Ola

Det är hur länge spolen skall laddas.  För lite så slocknar gnistan, för mycket så blir spolen varm och smälter.  Nira har vissa Dwell-charts bla för S60R-spolen(http://www.hammarobilcentrum.se/ 250kr) och för VAG-spolen(Ebay billigt).

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

127 Inlägg
1 juli 2008
#8
torpis skrev:
Nitzer skrev:
torpis skrev:

ta några som passar din bil...

jag körde VAG, funkar bra. Nu kör jag på spolar från S60R då de inte är så långa.  Glöm inte ställa rätt dwelltime annars brinner det många spolar...

Vad är dwelltime och hur vet man vad man ska ha på vag tändspolar?

Mvh Ola

Det är hur länge spolen skall laddas.  För lite så slocknar gnistan, för mycket så blir spolen varm och smälter.  Nira har vissa Dwell-charts bla för S60R-spolen(http://www.hammarobilcentrum.se/ 250kr) och för VAG-spolen(Ebay billigt).

Vag-spolar har jag redan för jag kör en audi 1.8t som jag är sugen att sätta ett nira på. Jag vill bara samla så mycket information som möjligt innan jag köper ett smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juli 2008
#9
Nitzer skrev:
torpis skrev:
Nitzer skrev:

Vad är dwelltime och hur vet man vad man ska ha på vag tändspolar?

Mvh Ola

Det är hur länge spolen skall laddas.  För lite så slocknar gnistan, för mycket så blir spolen varm och smälter.  Nira har vissa Dwell-charts bla för S60R-spolen(http://www.hammarobilcentrum.se/ 250kr) och för VAG-spolen(Ebay billigt).

Vag-spolar har jag redan för jag kör en audi 1.8t som jag är sugen att sätta ett nira på. Jag vill bara samla så mycket information som möjligt innan jag köper ett smile

tufft, riktigt kul att kunna mappa själv om man byter spridare, turbo eller drivmedel, lycka till smile

(Det är kul att köra samma tändspolar som i Veyron, och att ha samma styrsystem som Koenigsegg...  dock bytte jag bort Veyron-spolarna och jag fick reda på att Nira bara styr bränslepumpen och fläktarna i egget... så helt plötsligt kändes inte min bil så tuff längre.)  hehe

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 072 Inlägg
1 juli 2008
#10
Även jag använder VAG spolar, ska klara en bit över 200hk styck vilket är bra och jag tog mina från Golf Gti turbo, ca 395:- styck.

Någon som vet om spolarna skilljer mellan motor alt? Fanns nämligen en spole för strax över 300:- som är lika men elsidan är inte min grejj.. Kom då från VAG men sugis golf.


Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juli 2008
#11
sik skrev:
Även jag använder VAG spolar, ska klara en bit över 200hk styck vilket är bra och jag tog mina från Golf Gti turbo, ca 395:- styck.

Någon som vet om spolarna skilljer mellan motor alt? Fanns nämligen en spole för strax över 300:- som är lika men elsidan är inte min grejj.. Kom då från VAG men sugis golf.

Det har kommit ett antal nya versioner av dessa spolar, då hållbarheten var usel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

127 Inlägg
1 juli 2008
#12
Kanske tråden spårar ut nu. Men är det svårt att koppla in sig på spjällhuset?

Tack på förhand
Ola

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juli 2008
#13
Nitzer skrev:
Kanske tråden spårar ut nu. Men är det svårt att koppla in sig på spjällhuset?

Tack på förhand
Ola

nej det är det inte, sitter med kontaktstycke som precis allt annat.  du plockar ju bort orignalsprutet till stor del, så många givare får lediga kotakter ju

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 311 Inlägg
1 juli 2008
#14
Kör också med VAG-spolar till min b254ft funkar utmärkt.

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

127 Inlägg
1 juli 2008
#15
torpis skrev:
Nitzer skrev:
Kanske tråden spårar ut nu. Men är det svårt att koppla in sig på spjällhuset?

Tack på förhand
Ola

nej det är det inte, sitter med kontaktstycke som precis allt annat.  du plockar ju bort orignalsprutet till stor del, så många givare får lediga kotakter ju

Jag har typ 8 kablar på min kontakt till spjällhuset. Vad ska kopplas in på nirat. spjäll lägesgivare, tomgången?
Senast redigerat av Nitzer (1 juli 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juli 2008
#16
Nitzer skrev:
torpis skrev:
Nitzer skrev:
Kanske tråden spårar ut nu. Men är det svårt att koppla in sig på spjällhuset?

Tack på förhand
Ola

nej det är det inte, sitter med kontaktstycke som precis allt annat.  du plockar ju bort orignalsprutet till stor del, så många givare får lediga kotakter ju

Jag har typ 8 kablar på min kontakt till spjällhuset. Vad ska kopplas in på nirat. spjäll lägesgivare, tomgången?

har du elektroniskt gasspjäll? i så fall är det utanför mitt kunskapsområde.  Första som slår mig är att låta originalsprutet sköte spjället och sno potentiometersignalen till nirat också (om det finns någon sådan) men som sagt, inget har jag koll på

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

127 Inlägg
1 juli 2008
#17
torpis skrev:
Nitzer skrev:
torpis skrev:

nej det är det inte, sitter med kontaktstycke som precis allt annat.  du plockar ju bort orignalsprutet till stor del, så många givare får lediga kotakter ju

Jag har typ 8 kablar på min kontakt till spjällhuset. Vad ska kopplas in på nirat. spjäll lägesgivare, tomgången?

har du elektroniskt gasspjäll? i så fall är det utanför mitt kunskapsområde.  Första som slår mig är att låta originalsprutet sköte spjället och sno potentiometersignalen till nirat också (om det finns någon sådan) men som sagt, inget har jag koll på

Nej, jag har inte elektroniskt spjäll. Jag undrar mest vad som ska kopplas från nira till spjällhuset.

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2008
#18
Nitzer skrev:
torpis skrev:
Nitzer skrev:

Jag har typ 8 kablar på min kontakt till spjällhuset. Vad ska kopplas in på nirat. spjäll lägesgivare, tomgången?

har du elektroniskt gasspjäll? i så fall är det utanför mitt kunskapsområde.  Första som slår mig är att låta originalsprutet sköte spjället och sno potentiometersignalen till nirat också (om det finns någon sådan) men som sagt, inget har jag koll på

Nej, jag har inte elektroniskt spjäll. Jag undrar mest vad som ska kopplas från nira till spjällhuset.

En resistans som varierar med spjällvinkeln.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sir
201 Inlägg
14 juli 2008
#19
tror bara Trottelgivaren på spjället ska kopplas in ,, Tror inte nått annat behöver vara kopplat på gasspjället.. tror tomgång kan ställas med själva spjället sedan.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Sir
201 Inlägg
31 juli 2008
#20
koppla in mig på spjället men det står bara error i nirat när den ska köra den första guiden där..  Hur fasen löser en detta lättast-- Verkar inte som det funkar med detta VR6 gasspjäll sad

Inte fick jag någon gnista häller  har dessa spolar  dom ska la gå att koppla direkt till nirat eller ? http://www.034motorsport.com/product_in … cts_id=449

Du torpis  du bor inte i närheten av Uddevalla eller? tongue   gör du det får du en en slant ifall du har tid och komma och gå igenom minna innställningar och får igång härket så jag kan ta den till Trollspeed för mappning sedan.  tongue
Senast redigerat av Palander (31 juli 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+


Sök