3215
Sök

Byta bromsbelägg på 240, problem med kolvarna

2 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
Hej!
Skulle hjälpa en kompis att byta bromsbelägg på deras 240 igår, men fick problem. Kanske kan någon här komma med tips?

Problemet är att kolvarna inte går att trycka in för att komma åt att sätta in det nya belägget. De sitter som berget, och så långt ut att det inte går att klämma in en polygrip el dyl mellan dem och skivan, för att kunna pressa tillbaka dem.

Nån som har något tips?

Darth Vader
1 644 Inlägg
31 juli 2008
Jag brukar smörja lite, och sen pressa inåt med en tving. Hobbymek, javisst, men det funkar tongue

Braaaaap?

2 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
Men det går inte in en tving heller, finns väldigt lite utrymme. Måste jag plocka loss hela oket? sad

427 Inlägg
31 juli 2008
Det är inget stort arbete plocka bort oken ...

Antingen använder du tryckluft i lhålet så dom ploppar ut ..

Eller sätter du dit en smörjnippel, och använder fett att trycka ut kolven med ...
Senast redigerat av Tazzeman (31 juli 2008)

/ Tobbe

730 Inlägg
31 juli 2008
Det är 2 bultar för att få av oket inga svårigheter.... Sen tar du bara 2 skiffnycklar och sätter den ena emellan kolvarna och bara pressar.. wink) Funkar superduper

Lycka till // Charlie

Fölkesberg Racing =)

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
31 juli 2008
prova släpp på luftnippeln å se om d går då.. annars å nog d bästa att ta av oket å sätta d i skruvstädet å trycka in den så. men upprepa d några ggr å smörj så att kolven går lätt sen..

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
31 juli 2008
Skruva bort oken, men låt dom vara kvar i slanfarna, sen tar du den största polygrip du hittar och tar i som fan, smörj lite med. pumpa ut kolven igen och trycksedan in kolven igen med polygripen och gör det några gånger och mortionera upp dom lite, Funkar alltid=) men som sagt en nedrans stor polygrip så du får bra med kraft, för dom kan som du sa sitta som fan=) Tack för mig=) lycka till=)

Lastbilschaufför
123 Inlägg
31 juli 2008
Om de inte rör sig innåt och fortfarande finns väg kvar sätt i ett av de gamla beläggen på ena sidan skivan be en kompis pressa på bromsen tills det rör sig. ha en kofot eller bräckjärn mellan och bryt sedan in kolven igen. spraya in lite WD-40 under damasken innan så den löser rosten upprepa tills det går lätt och ta motsvarande sida.

427 Inlägg
1 augusti 2008
Lossa oket bara in pumpa på pedalen så skiten lossnar .....

Det verkar ju ändå som om du får göra iordning kolvarna .... tar 10 min ....

seså ut å jobba .. smile

/ Tobbe

Sök