3218
Sök

turboproblem saab 9-5

11 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#1
undrar om någon kan tipsa hur man ska gå tillväga om turbon laddar jämt och fint till ett visst varvtal men sedan lägger ned helt? det är som om turbon slutar ladda efter 3tusen varv och så har den inte varit innan.
Har renoverat turbon och hela motorn men problemet återstår, vad kan detta betyda?

28 Inlägg
30 juli 2008
#2
har för mig att de ska finnas ett relä som styr laddtrycket om ja inte minns helt fel, kolla i någon haynes bok om du hittar något om de.
Senast redigerat av Gamble (30 juli 2008)

Endast fantsin sätter gränserna när man stylar / bygger.

11 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#3
såå med andra ord är det själva reläet som krånglar till "klockan"?
en magnetventil kan väl inte kosta så mycket tycker man?? har ingen aning själv, men tackar för ditt intressa av att komma med bra tips.

// mike

28 Inlägg
30 juli 2008
#4
Mike95 skrev:
såå med andra ord är det själva reläet som krånglar till "klockan"?
en magnetventil kan väl inte kosta så mycket tycker man?? har ingen aning själv, men tackar för ditt intressa av att komma med bra tips.

// mike

Ja de kan ju vara de, nej de borde nog inte kosta så mycket.

Endast fantsin sätter gränserna när man stylar / bygger.

2 164 Inlägg
30 juli 2008
#5
Du har ett motorstyrnings system som reglerar laddtrycket med hjälp av en MV (Magnetventil).
Varför den bara lägger av sådär kan ha många förklaringar.
Har du nån ce lampa som lyser på instrument panelen??
De är som sagt väldigt avancerat system så skulle gärna behöva lite mer info än vad du har skrivit.

MVH

F


11 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#6
Fredrik-79

okey, nej ingen servicelamspa lyser faktiskt inget lyser på panelen som om det vore något fel,
lämnade in bilen härom dagen då dom rensade hela intercoolern samt motorn och turbon från allt plagg och oljerester, men problemet uppstår... dom sa oxå att det problemet som ligger högst upp på listan var magnetventilen, men hur fixar jag detta och hur mycket kostar det att köpa en ny sådan? kanske lika bra att slänga in en uppgraderingsturbo på en gång? tack för din kunnighet.

mvh:mike

1 Inlägg
31 juli 2008
#7
Hade problem med ladtrycket på min brors 9-5 aero från 01 han bytte först magnetventilen och det hjälpte inte den är inte så dyr speedparts.se kan du hitta en på,eftersom det inte hjälpte började jag kolla över alla vacum slangar där hittade jag felet en slang från insuget bort till en fördelning som sedan går vidare till dumpventilen.Nu går bilen som ett skott igen.

Vw med passion för bilar

11 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#8
diesel_dege

man tackar för alla tips. ska genast kolla alla vacumslangar, men mycket är redan bytt på kärran,
så jag hoppas att det räcker med en magnetventil sen en chiptrimmning så programvaran blir uppdaterad.

Saaboholic
3 129 Inlägg
1 augusti 2008
#9
MV äre dags att kolla samt slangar till/från turbon. Den genomgående axialen är också lämplig att kontrollera så den inte kilar fast sig. Hände på en av mina förra bilar då uppstod ungefär samma problem. Axialen gick inte ut och in som den skulle och då begränsades laddtrycket= medför en tendens att bilen slutar ladda när den egentligen borde ladda på rejält.

"Liberty of thought is the life of the soul"


Sök