3637
Sök

volvo v40 köptips

243 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
är sugen på att införskaffa mig en v40. dock är jag inte så insatt på den modellen och skulle vilja ha lite allmän info. är nog mest inresserad av 2,0T ev. T4. skulle vilja ha reda är t.ex:

-bränsleförbrukning
-barnsjukdomar/vanliga fel
-stylingtillbehör (utbud)
-vad är vettigt att ge, siktar på år 98-00
-driftkostnader iform av t.ex reservdelar, utbud på piratdelar o.s.v
-andra intressanta detaljer som kan vara vettiga att veta om.

är INTE intresserad av fakta som "hörde av en kompis", utan fakta som är relevant!
tack på förhand

Muttley
31 juli 2008
av erfarenhet på min egna 98, 2.0t

har enbart bytt hjullager som dyra reperationen då jag gjorde de via volvo. sen är de vanliga billiga slitdelar som bromsar.  har haft bilen sedan mars förra året. och relativt billig att försäkra.

min ligger mellan 0,75-0.8 vid helt vanlig körning till jobbet.

finns hur mycket styling som helst om man orkar leta upp allt.

sen pris beror väl på hur fint skick den är de kan vara allt från 20 - 60 tusen, men kan tänka mig att de billiga är inte något och ha.

69 Inlägg
2 augusti 2008
verkar inte vara nån mer som har en v40 på garaget

56 Inlägg
2 augusti 2008
jag är väldigt nöjd med min v40 T4. Tycker man får mycket bil för pengarna
min drar runt 0.9 - 0.95 men då har jag lite tung fot med tongue
Det finns väldigt mycket styling grejer till v40
har för mig reservdelar till v40 inte är så dyra men min har inte gått sönder än så jag har aldrig behövt köpa några

569 Inlägg
2 augusti 2008
Mr_V skrev:
är sugen på att införskaffa mig en v40. dock är jag inte så insatt på den modellen och skulle vilja ha lite allmän info. är nog mest inresserad av 2,0T ev. T4. skulle vilja ha reda är t.ex:

-bränsleförbrukning
-barnsjukdomar/vanliga fel
-stylingtillbehör (utbud)
-vad är vettigt att ge, siktar på år 98-00
-driftkostnader iform av t.ex reservdelar, utbud på piratdelar o.s.v
-andra intressanta detaljer som kan vara vettiga att veta om.

Min egen erfarenhet:

Jag har en V40 2.0T -01

Blandad körning: runt 0.8 (går att få lägre om man inte måste vara först vid varje rödljus dock, låg på 0.6-0.7 ett tag)

När jag skulle köpa min bil letade jag efter en årsmodell runt 98 men efter att ha tittat på några stycken så beslutade jag mig för att lägga till lite extra pengar och satsa på en fas2 (-01 och uppåt) eftersom jag hittade väldigt mycket rost och lacksläpp på äldre bilar, speciellt vid hjulhus och nederkant på bagagelucka.

Styling finns det hur mycket som helst av till S40/V40.

driftkostnader har jag inte behövt tänka på så mycket ännu, har haft min bil utan större problem i ett halvår. Har lite problem med fukt i ena blinkersen och så måste jag byta lyktglas pga stenskott. Detta hade jag ändå tänkt köpa nytt eftersom jag vill ha med svarta insatser.

jag gav strax under 100 000 för min -01 när jag köpte den från bilaffär, priserna har sjunkit lite sedan i våras.

Skaffa en Haynes reparationshandbok om du ska skruva, den är guld värd! Orginalstereon i min bil (HU-605) klarar inte av mp3-cd och har ingen lågnivå ut eller in (cd-växlaringång visserligen, men dyrt att fixa så att man kan koppla in tex mp3-spelaren), så om man ska lyssna på mp3 eller bygga ljud är det nog enklast att lägga lite pengar på en ny huvudenhet.

Är hittils helnöjd med bilen, känns bra att köra både till jobbet och lite längre sträckor, så här i efterhand kanske jag skulle ha letat efter en T4 (kanske vill trimma lite i framtiden), men den här räcker nog för mig just nu iallafall smile

Björn J - Projekttråd V40

2 638 Inlägg
2 augusti 2008
Har en s40 2,0t 163hk 03:a, dock mycket nyare än du tänkt dig men kan absolut rekomendera dig att köpa en s/v40.

Kollade på en 98:a innan jag köpte min, den var det mycket rost på, är vanligt på äldre s40 att det är så.

Har inte haft några problem med min, rullar som en klocka. Bekväma, sköna stolar, snygg och funktionell inredning. smile

Bränsleförbrukningen ligger på ca 0,8l/mil om man kör lunga pendlarmil i ca 100km/h. Vid lite mera gasglad körning ligger den på ca 0,85-0,9l/mil. Var till öland på semestern, då drog den 0,72l/mil och det får ju anses som bra för en bil i denna klassen tycker jag iallafall.

Angående styling så finns det ju mycket fint på t.ex. www.realcar.se eller www.samsteffansson.se om man inte gillar fakriksstyling smile

Lycka till med bilköpet och hoppas att jag kunde hjälpa till lite grann iallafall.

Sök