Mr_V skrev:
är sugen på att införskaffa mig en v40. dock är jag inte så insatt på den modellen och skulle vilja ha lite allmän info. är nog mest inresserad av 2,0T ev. T4. skulle vilja ha reda är t.ex:
-bränsleförbrukning
-barnsjukdomar/vanliga fel
-stylingtillbehör (utbud)
-vad är vettigt att ge, siktar på år 98-00
-driftkostnader iform av t.ex reservdelar, utbud på piratdelar o.s.v
-andra intressanta detaljer som kan vara vettiga att veta om.
Min egen erfarenhet:
Jag har en V40 2.0T -01
Blandad körning: runt 0.8 (går att få lägre om man inte måste vara först vid varje rödljus dock, låg på 0.6-0.7 ett tag)
När jag skulle köpa min bil letade jag efter en årsmodell runt 98 men efter att ha tittat på några stycken så beslutade jag mig för att lägga till lite extra pengar och satsa på en fas2 (-01 och uppåt) eftersom jag hittade väldigt mycket rost och lacksläpp på äldre bilar, speciellt vid hjulhus och nederkant på bagagelucka.
Styling finns det hur mycket som helst av till S40/V40.
driftkostnader har jag inte behövt tänka på så mycket ännu, har haft min bil utan större problem i ett halvår. Har lite problem med fukt i ena blinkersen och så måste jag byta lyktglas pga stenskott. Detta hade jag ändå tänkt köpa nytt eftersom jag vill ha med svarta insatser.
jag gav strax under 100 000 för min -01 när jag köpte den från bilaffär, priserna har sjunkit lite sedan i våras.
Skaffa en Haynes reparationshandbok om du ska skruva, den är guld värd! Orginalstereon i min bil (HU-605) klarar inte av mp3-cd och har ingen lågnivå ut eller in (cd-växlaringång visserligen, men dyrt att fixa så att man kan koppla in tex mp3-spelaren), så om man ska lyssna på mp3 eller bygga ljud är det nog enklast att lägga lite pengar på en ny huvudenhet.
Är hittils helnöjd med bilen, känns bra att köra både till jobbet och lite längre sträckor, så här i efterhand kanske jag skulle ha letat efter en T4 (kanske vill trimma lite i framtiden), men den här räcker nog för mig just nu iallafall