2563
Sök

sy säten!

1 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
hej!

Skulle vilja ha lite tips på grejor.
Jag och min pojke har köpt en PV grymt snygg men behövs frächas upp invändigt, så jag tänkte jag skulle sy egna sätten.
Är det någon som har tips till mig som jag kanske borde tänka på eller kanske till och med mönster.

kram på er från snorpan

782 Inlägg
7 augusti 2008
Sy helt egna säten är nog inget man ska göra men kjä om originalstolarna, baksäte är inte helt omöjligt.

Seriösa tipset: Ta loss klädseln och sprätta upp den i sömmarna sen lägger du bitarna på tyget, vinylen, skinnet du har tänkt att använda och klipper kant i kant sen är det bara att sy ihop precis som volvo hade gjort.

Ganska seriöst: byt till några framstolar från en annan bil som är snygga (tänk på att stolarna måste va fällbara om ni ska in till baksätet) sen är det bara att klä om baksätet i så lika skinn, tyg som går att hitta.

Raggar omklädnad: Tag något tjockt o lurvigt tyg sen är det bara att lägga ut det på stolarna och sy/nita fast tyget.

Stället som nästan alla köper tyg ifrån är top´n trim i helsingborg, dom har bra utbud och vettiga saker men det är dyrt.

Nästan nybörjare
145 Inlägg
7 augusti 2008
Top´n trim har väl mest stretchvinylen som sitt paradnr? Grymt förvisso, men inget du behöver för o sy stolar!
Jag köpte billig vinyl på en vanlig tygaffär, tror jag gav 70kr metern! Jag fjäskade med svärmor o fick henne till o göra som det första tipset i patriks inlägg, hon sprättade upp varenda söm o kopierade, o sydde sen ihop allt igen. Hon har sytt i hela sitt liv o gjort lite allt möjligt skumt, o detta var för jävligt sa hon! smile
Det som ska kopieras är ju bitarna mellan sömmarna, inte nödvändigtvis hela biten, för sömsmånen är ju lite olika överallt, nåt o tänka på! Så räkna med meck... Men fint blir det ju!

Sen finns det ett sätt till som kan funka! Fortfarande lite jobbigt, o inte lika snyggt som det "riktiga" sättet, men är man bara noggrann o enveten så kan man allt få det riktigt snyggt ändå! Jag har provat o klä om en datastol såhär o det blev helt ok, har hållt ett halvår nu iaf, o då kan jag verkligen inte sy...
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 67&p=2
Här får du en rätt bra bild på hur man går, annars kan du garanterat fråga killen.

Full fart, spar tid.
Lilla projektet dådå... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=41732

1 653 Inlägg
7 augusti 2008
jag sydde om baksätet i min 200SX för att matcha eftermarknadsstolarna jag satten in fram.

Jag gjorde också som så att jag sprättade originalklädseln och använde den som mall til ldet nya.
Det är rätt pilligt men har man tummen på rätt ställe och passar sig för nålarna så går det att få ihop det!

Du ska INTE använda superstretch-vinyl till sätena utan vanlig styvare vinyl.
till symaskinen skaffar du nålar för läder och syr med björntråd. raksöm med typ 3 mm avstånd körde jag med.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Kaross arbetare
79 Inlägg
8 augusti 2008
va kostar de om ett företag skulle klä om då? verkar ju pilligt...

8 Inlägg
9 augusti 2008
kolla katzkin.com Jag beställde handsytt därifrån för 6000

Kaross arbetare
79 Inlägg
9 augusti 2008
Mightyjochen skrev:
kolla katzkin.com Jag beställde handsytt därifrån för 6000

dom syr inte till volvo sad lite synd för 6000 va ju inte så jätte farligt.. om de nu va för alla säten

Sök