3613
Sök

mycke jobb o montera LH 2.4 i 240 turbo -83?

141 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#1
Undrar hur pass mkt jobb de är o sätta in ett lh 2.4 sprut i en 240 turbo -83 med b230fk/ft motor, e de något speciellt man ska tänka på?
Kan man ta ett lh 2.4 från en nyare 240 (med sugmotor) o använda 940 turbo boxar?
Eller ja måste ta de från en 940 turbo?

Om de går att använda sprut från en 240 kan man köra med 240:ns bränslebox (från sugmotor) om man ändå ska mappa eller de måste va en box från en turbo??

Bmw 325 e36 Turbo

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 augusti 2008
#2
Pastorn skrev:
Undrar hur pass mkt jobb de är o sätta in ett lh 2.4 sprut i en 240 turbo -83 med b230fk/ft motor, e de något speciellt man ska tänka på?
Kan man ta ett lh 2.4 från en nyare 240 (med sugmotor) o använda 940 turbo boxar?
Eller ja måste ta de från en 940 turbo?

Om de går att använda sprut från en 240 kan man köra med 240:ns bränslebox (från sugmotor) om man ändå ska mappa eller de måste va en box från en turbo??

Du som verkar har lite hum om bilar... De är nog betydligt lättare å slänga i ms i bilen...lär funkar både bättre å mindre som kan strula om du får de mappat redigt smile

Men de kanske inte är ett alternativ ?


141 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#3
Xuri skrev:
Pastorn skrev:
Undrar hur pass mkt jobb de är o sätta in ett lh 2.4 sprut i en 240 turbo -83 med b230fk/ft motor, e de något speciellt man ska tänka på?
Kan man ta ett lh 2.4 från en nyare 240 (med sugmotor) o använda 940 turbo boxar?
Eller ja måste ta de från en 940 turbo?

Om de går att använda sprut från en 240 kan man köra med 240:ns bränslebox (från sugmotor) om man ändå ska mappa eller de måste va en box från en turbo??

Du som verkar har lite hum om bilar... De är nog betydligt lättare å slänga i ms i bilen...lär funkar både bättre å mindre som kan strula om du får de mappat redigt smile

Men de kanske inte är ett alternativ ?

Jag kan inte mappa själv de e de som e nackdelen o även om ja skulle lära mig så blir de förmodligen inte som bra som de skulle kunna bli.
Vet en som är jävlig på att mappa originalsprut så de e därför funderade på LH 2.4 istället för de avancerade K-jet tongue

Men där finns kanske nån som är duktig på att mappa ms för en hyffsad peng?

Bmw 325 e36 Turbo

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 augusti 2008
#4
Pastorn skrev:
Xuri skrev:
Pastorn skrev:
Undrar hur pass mkt jobb de är o sätta in ett lh 2.4 sprut i en 240 turbo -83 med b230fk/ft motor, e de något speciellt man ska tänka på?
Kan man ta ett lh 2.4 från en nyare 240 (med sugmotor) o använda 940 turbo boxar?
Eller ja måste ta de från en 940 turbo?

Om de går att använda sprut från en 240 kan man köra med 240:ns bränslebox (från sugmotor) om man ändå ska mappa eller de måste va en box från en turbo??

Du som verkar har lite hum om bilar... De är nog betydligt lättare å slänga i ms i bilen...lär funkar både bättre å mindre som kan strula om du får de mappat redigt smile

Men de kanske inte är ett alternativ ?

Jag kan inte mappa själv de e de som e nackdelen o även om ja skulle lära mig så blir de förmodligen inte som bra som de skulle kunna bli.
Vet en som är jävlig på att mappa originalsprut så de e därför funderade på LH 2.4 istället för de avancerade K-jet tongue

Men där finns kanske nån som är duktig på att mappa ms för en hyffsad peng?

finns massor med folk som kan mappa ms smile med en bredbandslambda å avgastemp mätare är de inte så svårt å grovmappa å få bilen att gå bra ...lite lurigare att få den å gå billigt å "fint/komfortabel" typ
Har aldrig mappat eller hållt på med sånt förut men har lyckats få min bil å röra på sig rätt bra nu smile

Ms är enkelt att koppla in i alla fall med orginal fördelare osv de hade jag aldrig kopplat heller förut men 2 dagars jobb så startade bilen smile

Annars är ju mattsson i ryd en jävel på å mappa Lh 2.4


141 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#5
Xuri skrev:
Pastorn skrev:
Xuri skrev:

Du som verkar har lite hum om bilar... De är nog betydligt lättare å slänga i ms i bilen...lär funkar både bättre å mindre som kan strula om du får de mappat redigt smile

Men de kanske inte är ett alternativ ?

Jag kan inte mappa själv de e de som e nackdelen o även om ja skulle lära mig så blir de förmodligen inte som bra som de skulle kunna bli.
Vet en som är jävlig på att mappa originalsprut så de e därför funderade på LH 2.4 istället för de avancerade K-jet tongue

Men där finns kanske nån som är duktig på att mappa ms för en hyffsad peng?

finns massor med folk som kan mappa ms smile med en bredbandslambda å avgastemp mätare är de inte så svårt å grovmappa å få bilen att gå bra ...lite lurigare att få den å gå billigt å "fint/komfortabel" typ
Har aldrig mappat eller hållt på med sånt förut men har lyckats få min bil å röra på sig rätt bra nu smile

Ms är enkelt att koppla in i alla fall med orginal fördelare osv de hade jag aldrig kopplat heller förut men 2 dagars jobb så startade bilen smile

Annars är ju mattsson i ryd en jävel på å mappa Lh 2.4

Ja de va just han ja tänkte på. han har mappat min bmw också.
Där vet man ju att resultatet blir bra (om allt funkar på bilen) frågan e om de blir lika bra med ms med en som bara e hyffsat bra på att mappa.

Sitter kabelhärvan till sprutet (lh 2.4) tillsammans med all kring utrustning? Har aldrig rotat med sånt så ja vet inte

Bmw 325 e36 Turbo

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 augusti 2008
#6
Pastorn skrev:
Xuri skrev:
Pastorn skrev:

Jag kan inte mappa själv de e de som e nackdelen o även om ja skulle lära mig så blir de förmodligen inte som bra som de skulle kunna bli.
Vet en som är jävlig på att mappa originalsprut så de e därför funderade på LH 2.4 istället för de avancerade K-jet tongue

Men där finns kanske nån som är duktig på att mappa ms för en hyffsad peng?

finns massor med folk som kan mappa ms smile med en bredbandslambda å avgastemp mätare är de inte så svårt å grovmappa å få bilen att gå bra ...lite lurigare att få den å gå billigt å "fint/komfortabel" typ
Har aldrig mappat eller hållt på med sånt förut men har lyckats få min bil å röra på sig rätt bra nu smile

Ms är enkelt att koppla in i alla fall med orginal fördelare osv de hade jag aldrig kopplat heller förut men 2 dagars jobb så startade bilen smile

Annars är ju mattsson i ryd en jävel på å mappa Lh 2.4

Ja de va just han ja tänkte på. han har mappat min bmw också.
Där vet man ju att resultatet blir bra (om allt funkar på bilen) frågan e om de blir lika bra med ms med en som bara e hyffsat bra på att mappa.

Sitter kabelhärvan till sprutet (lh 2.4) tillsammans med all kring utrustning? Har aldrig rotat med sånt så ja vet inte

jo precis ...lirar hårdvaran å han får den så blir de klipp....


Får jag fråga annars varför du måste mappa ? setup ?

Att koppla in ms är betydligt mindre jobb än å byta kabelhärvan kan jag säga i alla fall...går å lura orginal systemet också...bara klippa sladdarna till te spridarna å koppla in ms så kan du ha Lh 2.4 till å styra bränslepumparna osv å man slipper dela på kabelmattorna...bara låta orginal kabelmatta vara kvar å all ström till komponenterna får de via denna... på min spis har jag hela orginal 2.4 mattan kvar med  3 klippta sladdar, å bort plocka luftmassemätare


141 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#7
Xuri skrev:
Pastorn skrev:
Xuri skrev:

finns massor med folk som kan mappa ms smile med en bredbandslambda å avgastemp mätare är de inte så svårt å grovmappa å få bilen att gå bra ...lite lurigare att få den å gå billigt å "fint/komfortabel" typ
Har aldrig mappat eller hållt på med sånt förut men har lyckats få min bil å röra på sig rätt bra nu smile

Ms är enkelt att koppla in i alla fall med orginal fördelare osv de hade jag aldrig kopplat heller förut men 2 dagars jobb så startade bilen smile

Annars är ju mattsson i ryd en jävel på å mappa Lh 2.4

Ja de va just han ja tänkte på. han har mappat min bmw också.
Där vet man ju att resultatet blir bra (om allt funkar på bilen) frågan e om de blir lika bra med ms med en som bara e hyffsat bra på att mappa.

Sitter kabelhärvan till sprutet (lh 2.4) tillsammans med all kring utrustning? Har aldrig rotat med sånt så ja vet inte

jo precis ...lirar hårdvaran å han får den så blir de klipp....


Får jag fråga annars varför du måste mappa ? setup ?

Att koppla in ms är betydligt mindre jobb än å byta kabelhärvan kan jag säga i alla fall...går å lura orginal systemet också...bara klippa sladdarna till te spridarna å koppla in ms så kan du ha Lh 2.4 till å styra bränslepumparna osv å man slipper dela på kabelmattorna...bara låta orginal kabelmatta vara kvar å all ström till komponenterna får de via denna... på min spis har jag hela orginal 2.4 mattan kvar med  3 klippta sladdar, å bort plocka luftmassemätare

Har inte ingen 240 turbo än men har hittat en ja e sugen på. Setupen hade blivit typ b230fk block med h-profil o original kolvar viktat o balanserat, 531 topp med vx3, större Ic o allt de där, 1000 cc spridare, samt t04b turbo på portat 940 grenrör, funderar dock på större turbo o exktraktor mm mm, bränsle E85.

Men i 240 turbo sitter de k-jet från början ju.
Styr du inte tändningen via ms då?

Bmw 325 e36 Turbo

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 augusti 2008
#8
Pastorn skrev:
Xuri skrev:
Pastorn skrev:

Ja de va just han ja tänkte på. han har mappat min bmw också.
Där vet man ju att resultatet blir bra (om allt funkar på bilen) frågan e om de blir lika bra med ms med en som bara e hyffsat bra på att mappa.

Sitter kabelhärvan till sprutet (lh 2.4) tillsammans med all kring utrustning? Har aldrig rotat med sånt så ja vet inte

jo precis ...lirar hårdvaran å han får den så blir de klipp....


Får jag fråga annars varför du måste mappa ? setup ?

Att koppla in ms är betydligt mindre jobb än å byta kabelhärvan kan jag säga i alla fall...går å lura orginal systemet också...bara klippa sladdarna till te spridarna å koppla in ms så kan du ha Lh 2.4 till å styra bränslepumparna osv å man slipper dela på kabelmattorna...bara låta orginal kabelmatta vara kvar å all ström till komponenterna får de via denna... på min spis har jag hela orginal 2.4 mattan kvar med  3 klippta sladdar, å bort plocka luftmassemätare

Har inte ingen 240 turbo än men har hittat en ja e sugen på. Setupen hade blivit typ b230fk block med h-profil o original kolvar viktat o balanserat, 531 topp med vx3, större Ic o allt de där, 1000 cc spridare, samt t04b turbo på portat 940 grenrör, funderar dock på större turbo o exktraktor mm mm, bränsle E85.

Men i 240 turbo sitter de k-jet från början ju.
Styr du inte tändningen via ms då?

De är liknande setup som jag kör i 940in då...

Jo Ms styr tändningen i min bil också...totalt 4 kablar från ms boxen som behövs för de..3 till hallgivarn i den gamla 740 fördelaren som jag skruvat på å 1 kabel har jag skarvat in i lh2.4 mattan vid tändslutsteget...

T04b snurran är fin...sitter samma i min spis ...250 hk  336-346 nm vid 0.8 i ladd orkade den med i alla fall...ska försöka mappa upp te 1-1.2 bar nu i alla fall, ska du i med den snurran så se till att porta upp hålet för WG:n i avgashuset bara... Den snurran ska la orka med 3-350 hk i alla fall å med fin karaktär...
har 0.5 bars ladd vid 2800 rpm å 35-4000 börjar de dra bra sen går de bara bättre å bättre te varvstoppe


141 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#9
Xuri skrev:
Pastorn skrev:
Xuri skrev:

jo precis ...lirar hårdvaran å han får den så blir de klipp....


Får jag fråga annars varför du måste mappa ? setup ?

Att koppla in ms är betydligt mindre jobb än å byta kabelhärvan kan jag säga i alla fall...går å lura orginal systemet också...bara klippa sladdarna till te spridarna å koppla in ms så kan du ha Lh 2.4 till å styra bränslepumparna osv å man slipper dela på kabelmattorna...bara låta orginal kabelmatta vara kvar å all ström till komponenterna får de via denna... på min spis har jag hela orginal 2.4 mattan kvar med  3 klippta sladdar, å bort plocka luftmassemätare

Har inte ingen 240 turbo än men har hittat en ja e sugen på. Setupen hade blivit typ b230fk block med h-profil o original kolvar viktat o balanserat, 531 topp med vx3, större Ic o allt de där, 1000 cc spridare, samt t04b turbo på portat 940 grenrör, funderar dock på större turbo o exktraktor mm mm, bränsle E85.

Men i 240 turbo sitter de k-jet från början ju.
Styr du inte tändningen via ms då?

De är liknande setup som jag kör i 940in då...

Jo Ms styr tändningen i min bil också...totalt 4 kablar från ms boxen som behövs för de..3 till hallgivarn i den gamla 740 fördelaren som jag skruvat på å 1 kabel har jag skarvat in i lh2.4 mattan vid tändslutsteget...

T04b snurran är fin...sitter samma i min spis ...250 hk  336-346 nm vid 0.8 i ladd orkade den med i alla fall...ska försöka mappa upp te 1-1.2 bar nu i alla fall, ska du i med den snurran så se till att porta upp hålet för WG:n i avgashuset bara... Den snurran ska la orka med 3-350 hk i alla fall å med fin karaktär...
har 0.5 bars ladd vid 2800 rpm å 35-4000 börjar de dra bra sen går de bara bättre å bättre te varvstoppe

Ok mina förhoppningar va att komma upp runt 400 hk men ja vet att turbon sätter stopp vid ca 350 tyvärr. Hur mkt kan man porta utan att byta wg-tallriken?
En kompis kör ms också o han körde med me fördelare innan men ändrade så han kör seperata spolar nu, tar man signal från veven då lr?

Bmw 325 e36 Turbo

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 augusti 2008
#10
Pastorn skrev:
Xuri skrev:
Pastorn skrev:

Har inte ingen 240 turbo än men har hittat en ja e sugen på. Setupen hade blivit typ b230fk block med h-profil o original kolvar viktat o balanserat, 531 topp med vx3, större Ic o allt de där, 1000 cc spridare, samt t04b turbo på portat 940 grenrör, funderar dock på större turbo o exktraktor mm mm, bränsle E85.

Men i 240 turbo sitter de k-jet från början ju.
Styr du inte tändningen via ms då?

De är liknande setup som jag kör i 940in då...

Jo Ms styr tändningen i min bil också...totalt 4 kablar från ms boxen som behövs för de..3 till hallgivarn i den gamla 740 fördelaren som jag skruvat på å 1 kabel har jag skarvat in i lh2.4 mattan vid tändslutsteget...

T04b snurran är fin...sitter samma i min spis ...250 hk  336-346 nm vid 0.8 i ladd orkade den med i alla fall...ska försöka mappa upp te 1-1.2 bar nu i alla fall, ska du i med den snurran så se till att porta upp hålet för WG:n i avgashuset bara... Den snurran ska la orka med 3-350 hk i alla fall å med fin karaktär...
har 0.5 bars ladd vid 2800 rpm å 35-4000 börjar de dra bra sen går de bara bättre å bättre te varvstoppe

Ok mina förhoppningar va att komma upp runt 400 hk men ja vet att turbon sätter stopp vid ca 350 tyvärr. Hur mkt kan man porta utan att byta wg-tallriken?
En kompis kör ms också o han körde med me fördelare innan men ändrade så han kör seperata spolar nu, tar man signal från veven då lr?

Med e85 kanske du kan dra den steget längre jag snackar bensin i alla fall :p
jag har för mig att wg tallriken var 28mm i dia när jag mätte den...hålet i huset var 18mm, tog ett 25mm borr å drog upp hålet..men mät nu lite så grejerna kommer på rätt plats å blir tätt för de är annars lätt å förstöra ett avgashus...tydligen väldigt lätt å få skenladd vid lite högre ladd å effekter annars

Jag kör via den gamla fördelaren för mitt ms är byggt för hallgivare.
Han ville kanske ha impulsgivare å fixade sitt ms efter det så han kan använda vevens givare..
får anpassa ms:et efter sina önskemål om man vill köra hallgivare eller inte..vissa går de inte att händra på sen heller (hårdvaru ändring)



Sök