2169
Sök

Viner från ratten på v40 -03

24 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#1
Detta problem tror jag många har på sina v40 samt s40.
När man typ skall parkera eller svänga ut från en parkering så viner det från ratten tror inte det är något fel på servon då den funkar fint, läste i ett annat forum att det troligen kunde vara styrväxeln men låter mer som det är något som måste smörjas.

Köpte bilen i måndags denna vecka och fick med en mrf garanti vet dock inte om det täcker sådana fel var ju liksom så när jag köpte bilen. men måste man byta styrväxel så kostar det nog en hel del.

Någon här som har erfarenhet av detta problem.

eller går det att smörja upp och isåfall är det svårt eller fixar man det själv?

// idekabel

Ät gul snö, det kan vara öl!

Lastbilschaufför
45 Inlägg
10 augusti 2008
#2
Du kan ha läckage i styrsnäckan/ servosnäckan. Kör ju lastbil kanske som en dålig liknelse då vi pratar om person bil men framförallt Volvo lastbilar har detta bekymmer, och 9 av 10 har det ovannämnda felet.

alt. packboxen. eller vad det nu heter kmr inte riktigt ihåg.


// Robban
Senast redigerat av DazRobbe (10 augusti 2008)

1 268 Inlägg
10 augusti 2008
#3
idekabel skrev:
Detta problem tror jag många har på sina v40 samt s40.
När man typ skall parkera eller svänga ut från en parkering så viner det från ratten tror inte det är något fel på servon då den funkar fint, läste i ett annat forum att det troligen kunde vara styrväxeln men låter mer som det är något som måste smörjas.

Köpte bilen i måndags denna vecka och fick med en mrf garanti vet dock inte om det täcker sådana fel var ju liksom så när jag köpte bilen. men måste man byta styrväxel så kostar det nog en hel del.

Någon här som har erfarenhet av detta problem.

eller går det att smörja upp och isåfall är det svårt eller fixar man det själv?

// idekabel
brukar låta så när man drar fullt utslag.. men släpper man efter så försvinner det...

24 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#4
men det är under hela rattningen, när jag väl kommer iväg så låter det inget när jag kör utan bara när man typ parkerar eller så! jäkligt irriterande dock att det ska vina när man parkerar.

undrar ifall mfr garantin gäller för en sådan grejj problemet fanns ju när vi hämtade bilen så det är inget som vi åstakommit. har ju bara haft bilen i sedan måndagen.

Ät gul snö, det kan vara öl!

24 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#5
smågnislar lite typ lite som en vissling. lite doft.

Ät gul snö, det kan vara öl!

569 Inlägg
10 augusti 2008
#6
idekabel skrev:
smågnislar lite typ lite som en vissling. lite doft.
lite dovt borde det stå va? :-) Har precis samma fenomen på min V40 -01, men jag har inte undersökt det närmre.. verkar inte bli varken bättre eller sämre med tiden, har haft bilen i ett halvår nu. Är dock nyfiken på om det ska vara så eller ej smile

Björn J - Projekttråd V40

5 089 Inlägg
10 augusti 2008
#7
låter som om att det inte är någon olja i, har du kollat den?

\Lindgren

24 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#8
ska kolla imorgon men om det är så att jag måste byta styrväxel då blir jag lite småarg, då hoppas jag firman hjälper mig då jag inte ens haft bilen i en vecka,. ska snacka med dom.

Ät gul snö, det kan vara öl!

Lastbilschaufför
45 Inlägg
10 augusti 2008
#9
och om det inte är olja så är det garanterat så att den läker, dessutom om det skulle va slut olja så skulle den vara tungstyrd, har du upplevt det?.

säkert så att den läker alt. får för lite olja pga packningsläckage eller liknande.


Sök