3418
Sök

Hjälp, det läcker kylvätska

26 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#1
Har under en tid haft en liten pöl under bilen varje gång den stått parkerad.
Hade en platsbalja under motorn en natt och på morgonen låg det kylvätska i baljan.
Kollade behållaren och den låg under minimum-gränsen.
Hade inte mycket tid att dona med det då jag var på väg till jobbet utan fyllde bara på kylvätska igen.

Idag försökte jag lokalisera var läckan fanns och till min stora förtjusning, not, ser jag att det läcker kylvätska mellan toppen och blocket ! sad
Det syns att det är kylvätska då motorn blir röd från glykolen när den körts så vattnet dunstat från läckaget.
Inom några minuter efter att man stannat bilen ser man att det börjar tränga ut vätska.

Vad kan detta bero på ?
Är topploppspackningen kass kanske ? Kan toppen ha tagit skada / slagit sig ?
Motorn har aldrig kokat, har hållt stadig koll på temp mätaren så länge jag känt till läkaget och den har aldrig överstigit 90 grader som den brukar ligga på.

Ungeför hur mycket kan det kosta att laga ?
Lyfta av toppen är nog mer än jag ska ge mig på då jag inte har något bra ställe att vara o mecka på, känns inte som något man gör på parkeringen utanför Biltema tongue , så jag kommer nog få lämna in den.

Alla svar är välkomna, jag måste lösa detta ganska snart då bilen ska besiktigas snart samt att vi har en bilresa inplanerad inom 1 månad sad

Eliminator
1 441 Inlägg
9 augusti 2008
#2
Troligtvis är det bara packningen som gett sig.

/T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

26 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#3
Attans.
Tack för snabbt svar, ska ringa en verkstad på måndag så får vi se vad kalaset går loss på.

26 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#4
Har hört mig för hos verkstad och det verkar som att kalaset kommer att gå loss på lite väl mycket.
Iaf mer än vad jag klarar att hosta upp just nu.

För att göra det bästa av situationen har jag införskaffat "Bar's Cleaner: Nural Radiator Cleaner" & Bar's Leaks: Original" från Mekonomen.

Det verkade ganska simpelt när man läste om det, men när man läste instruktionerna på burkarna så vart det plötsligt lite mer klurigt.
Med risk för att framstå som en komplett idiot så har några frågor till er bättre vetande wink

Det står på instruktionen att om man har integrerat vattenfilter så ska det avlägsnas innan man börjar.
Hur vet jag om min Golf 3 har det ?

Hur vet jag sedan vilken som är övre resp lägre kylarslangen, för påfyllning av medlen respektive tappning ?

Hur luftar man kylsystemet när man är färdig ?

Hur mycket vätska går det i kylsystemet (så man vet hur mycket glykol man bör hag på lager innan man sätter igång) ?

Tack på förhand.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
11 augusti 2008
#5
De ä inte toppen som blivit skev då? Den läcker ju när du stänger av den. Alu växer å krymper mycket beroende på temp. När den blir varm växer den och sluter tätt. Sen när du stängt av å den börjar svalna så börjar de sippra ur den.

Kan ju va detta. Kan även va blockpacningen

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet


Sök