3550
Sök

hur många kw behöver man i ett elverk för att driva en förstärkare på 380w?

Kokar ris
923 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
hejsan! hur många kw behöver man i ett elverk för att driva en förstärkare på 380w?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

103 Inlägg
15 augusti 2008
Vet inte om detta är korrekt, men tänker man lite logiskt så är ju 1 kw 1000w, din förstärkare behöver 380... Behöver jag fortsätta?

Kokar ris
923 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
jo ja vet men det ska alltid var krångligt med sån här el så det stämmer säkert inte, för någon kommer säga att någon gubbe har hittat på en lag som säger att det inte stämmer och drar en formel för att räkna ut hur mkt kräm man behöver.

eller så har du jätterätt!

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

103 Inlägg
15 augusti 2008
Jag tror att jag har mest rätt i världen i just denna frågan, men vi kan avvakta och låta någon som inte är utbildad barnskötare ge ett förklarande svar på frågan istället.

Medlem 34530
908 Inlägg
15 augusti 2008
Om det är 380W för att driva förstärkaren så räcker det gott o väl med ett elverk på 1kW, om du inte ska driva något annat oxå wink

// Victor
Senast redigerat av VictorW (15 augusti 2008)

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

564 Inlägg
15 augusti 2008
Elverk med en effekt på 1kw räcker ja. Något som kan vara värt att tänka på också är att elverk inte lämnar lika fin "sinus-kurva" (tror jag det heter) när det gäller växlingarna mellaan + och -, dvs Hz. Elverk har en lite kantigare kurva jämför med el i ett väggutag. Detta, i kombination med ett elverk som misständer ibland kan göra att datorer osv kan gå sönder. Det kan tyvärr också gälla vissa typer av förstärkare, som ju ofta har en inbyggd "dator". Likaså bör man ibland kolla så ens elverk ger rätt spänning. Ett för lågt motorvarv ger för låg spänning, medans ett för högt motorvarv ger för hög spänning.

Nu när jag ändå har snöat in på området kan jag meddela att om man skall driva en elmotor bör man tänka på att energin som går åt för att snurra igång motorn ibland kan vara så pass hög att man måste överdimensionera elverket en hel del. Brukar kallas "startström". Likaså är det inte lämpligt att använda ett vanligt elverk vid svetsning osv, då dessa med tiden sabbar både elverket och svetsen.

Mvh Johan, som ber om ursäkt för att jag snöade in lite på andra saker... smile

Sök