3236
Sök

Stenskott på hyrbil

5 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Eftersom jag nyligen sålt min bil men ändå var tvungen att kunna pendla till jobbet innan den nya kommer så passade vi på att ta en promenad till OKQ8 för att hyra den billigaste bilen dom hade i några dagar.

Nu har jag haft bilen i 2 dagar och imorse när jag skulle sätta mig framför ratten så märkte jag ett stenskott (som en tioöring) mitt framför ratten.

What to do?
Enligt hyresavtalet är självrisken för "glasskada" 2500 sek (!)

Jag är inte ens säker på att det är mitt fel, det finns flera "början till" stenskott på resten av vindrutan så det kan t.om vara nån av dem som blivit värre.

Har läst lite kort om att det gå att laga stenskott för 200-300 kr (självrisk om man har hel/halv försäkring) men det känns som OKQ8 skulle passa på att byta ut rutan och ta en självrisk som är reglerad enligt avtalet (2500 kr).

Ett alternativ är att åka till ett drop-in stenskottslagningsställe imorgon innan bilen ska tillbaks.
Vad kostar det att laga ett stenskott om man inte har hel/halvförsäkring (eftersom det inte är min bil)?
Tror ni OKQ8 går med på en mindre självrisk än det som står i avtalet?

Tacksam för råd.

/J

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
17 augusti 2008
#2
har de vart stenskott innan äre bara säga de va när jag hyrde bilen vad ska de göra åt saken?

sen behövs ju inte en ruta bytas för 1 stenskott så du klarar dig nog


5 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#3
Jag har inte märkt just det stenskottet tidigare, utan det såg jag först idag så det kan mycket väl vara jag som åstadkommit det (även om det finns början till fler stenskott på resten av rutan). Enligt tjejen som hyrde ut bilen ska man också själv göra en besiktning av bilen innan man kör iväg.

Någon som hyrt en bil och fått stenskott? Hur har det gått för er?

Aktad Medlem
301 Inlägg
17 augusti 2008
#4
Man kan ju laga stenskott för 200kr, rutan ska inte bytas om det inte är nödvändigt.


2 Inlägg
17 augusti 2008
#5
Hej! Har jobbat med hyrbilar tidigare och då tog vi aldrig betalt för stenskott i ruta. Du kan ju inte rå för att bilen framför skuter upp grus el dyl. Däremot skulle kunden fylla en skadeanmälan som man kan utnyttja den dagen leasingtiden tar slut på hyrbilen.

1 688 Inlägg
17 augusti 2008
#7
Stenskott är ju normalt slitage, inget du kan påverka. Nämn det inte så säger dom nog inget.
Självrisken för glasskada är förmodligen om någon skulle vandalisera bilen och slå in någon ruta etc.
Är inte säker, men det låter mera troligt tycker jag. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 268 Inlägg
17 augusti 2008
#8
Losgard skrev:
Stenskott är ju normalt slitage, inget du kan påverka. Nämn det inte så säger dom nog inget.
Självrisken för glasskada är förmodligen om någon skulle vandalisera bilen och slå in någon ruta etc.
Är inte säker, men det låter mera troligt tycker jag. smile
gör inte vissa firmor besiktning av bilen vid ut å inlämning? så man får en kopia på dom skador som funnits innan den levererades till hyrkund? som man kan hävda att den skadan inte fanns vid det tillfälle "du" hyrde bilen?

5 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#9
Tack för alla svar, det blir nog som så att jag åker dit med bilen och frågar vad som gäller.

Någon som jobbat på OKQ8/Statoil eller liknande och vet om dessa ser stenskott som "normalt slitage"?

/J


Sök