3117
Sök

Problem med laddning Golf 1,6kat -88

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#1
Har problem med laddningen på min Golf -88. Har bytt generator, kol och rem men får ingen ordning på det. Vad jag än gör laddar den inte. Har provat med olika kol/spänningsregulatorer och gjort belastningsprov på batteriet men det är ok. När jag bytte generatorn mätte jag direkt laddningen och fick då ca 14v. Sen gick bilen i 2 dagar utan problem o sen helt plötsligt var den död. Fick ladda batteriet igår morse och körde sedan ca 10mil med flera start o stopp utan problem tills jag kom hem o stängde av o då var den helt urladdad igen. Nån som har något tips? Kan jag ha sån otur att generatorn jag köpte oxå är kass? Finns det nåt som kan göra att själva generatorn slås ut? Hur känner den av att den ska ladda el laddar den hela tiden? Tacksam för all hjälp.
Senast redigerat av Sotar_n81 (18 augusti 2008)

"Den kan vara bra att ha"

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
18 augusti 2008
#2
det kan vara så att den drar ström hela tiden hela tiden och istället fungerar som en motor. känn på generatorn när motorn är kall, är den varm så är den kass


Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#3
Då har jag ju alltså 2 generatorer med samma fel!? Har aldrig hört talas om att det skulle kunna vara så. Då är det ju nåt överslag inuti dem isf och att de skulle hänt bägge två känns inte troligt men tack för tipset.

"Den kan vara bra att ha"

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#4
mk2_power skrev:
det kan vara så att den drar ström hela tiden hela tiden och istället fungerar som en motor. känn på generatorn när motorn är kall, är den varm så är den kass

Vad kan få generatorn att bli sån?

"Den kan vara bra att ha"

21 761 Inlägg
18 augusti 2008
#5
Sotar_n81 skrev:
Hur känner den av att den ska ladda el laddar den hela tiden?

Den får en förmagnetiseringsström ifrån laddningslampan i instrumenthuset, den strömmen gör att den kan börja ladda när varvtalet kommer upp i rätt varv. Sedan ska den ladda hela tiden tills motorn stängs av, regulatorn ska känna av när strömmen ökar och då försöka hålla rätt spänning.

Kolla upp alla kablar som sitter på generatorn och även laddkabeln som går från generatorns B+ till startmotorn/batteriet (vet inte hur den kabeln är dragen på Golf). Eftersom den verkar ladda när du mäter, men batteriet inte blir uppladdat som det ska, då kan det vara glappkontakt någonstans.

Ta loss kablarna för säkerhets skull och känn noga vid kabelskorna så att det inte är dåligt klämda kontakter eller trasiga kardeler.
Senast redigerat av Drönirettab (18 augusti 2008)

26 Inlägg
18 augusti 2008
#6
Tycker du i första hand ska kolla jord kabeln i karossen samt kablarna på generatorn, men något drar ström, kolla så det inte lysser någon lampa någonstans när dörranra är stängda eller den i bagageutrymmet samt, har du nyligen kopplat sterio eller slutsteg, larm etc etc? kanske blivit fel någonstans i någon av dessa utrustningar?

6 Inlägg
18 augusti 2008
#7
du ska sätta plus på plus och minus på minus vettu sen funkar det big_smile

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#8
Murdock_1980 skrev:
Tycker du i första hand ska kolla jord kabeln i karossen samt kablarna på generatorn, men något drar ström, kolla så det inte lysser någon lampa någonstans när dörranra är stängda eller den i bagageutrymmet samt, har du nyligen kopplat sterio eller slutsteg, larm etc etc? kanske blivit fel någonstans i någon av dessa utrustningar?

Har kollat alla kablar, tagit loss jordkablar o gjort rent, bytt de kablar som sett dåliga ut så tror inte det är felet tyvärr... Har inte kopplat in nåt överhuvudtaget. Har mätt upp om något drar ström men icke. Inget mer än klockan... smile
Senast redigerat av Sotar_n81 (18 augusti 2008)

"Den kan vara bra att ha"

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#9
Spänningen sjunker när jag varvar och kommer skta tbx när den står på tomgång men inte fullt så är inne på vad mk2_power säger. Får väl skaffa en generator till o prova med. Tycker bara det är konstigt när den laddade bra precis när jag bytt o nu e kass igen.

"Den kan vara bra att ha"

Labborant
307 Inlägg
18 augusti 2008
#10
Sotar_n81 skrev:
Spänningen sjunker när jag varvar och kommer skta tbx när den står på tomgång men inte fullt så är inne på vad mk2_power säger. Får väl skaffa en generator till o prova med. Tycker bara det är konstigt när den laddade bra precis när jag bytt o nu e kass igen.

Har ungefär samma problem med min bil, den laddar ibland och ibland inte, funderar på om det kan va laddningsrelät, kanske kan va värt att kolla upp för din del också om du inte gjort det...

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#11
la_palma skrev:
Sotar_n81 skrev:
Spänningen sjunker när jag varvar och kommer skta tbx när den står på tomgång men inte fullt så är inne på vad mk2_power säger. Får väl skaffa en generator till o prova med. Tycker bara det är konstigt när den laddade bra precis när jag bytt o nu e kass igen.

Har ungefär samma problem med min bil, den laddar ibland och ibland inte, funderar på om det kan va laddningsrelät, kanske kan va värt att kolla upp för din del också om du inte gjort det...

"Laddrelät" är ju spänningsregulatorn och eftersom jag bytt kol har jag ju bytt den, de sitter ju liksom ihop...

"Den kan vara bra att ha"

143 Inlägg
19 augusti 2008
#12
Hej!   Hur gjorde du när du mätte tjuvströmmen och hur många mA drog klockan? Mätte du i serie med batterikabeln?

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#13
astra2 skrev:
Hej!   Hur gjorde du när du mätte tjuvströmmen och hur många mA drog klockan? Mätte du i serie med batterikabeln?

Mätte med och utan säkringar. Både direkt på batteriet och i serie med kabeln. Minns inte exakt hur mkt det var men inte tillräckligt för att batteriet ska dras ur medans jag kör.

"Den kan vara bra att ha"

143 Inlägg
19 augusti 2008
#14
Hej igen!      Om du laddar upp batteriet med laddare på kvällen, är det då fortfarande fulladdat på morgonen? Batt ska då förstås vara anslutet i bilen på natten.

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#15
astra2 skrev:
Hej igen!      Om du laddar upp batteriet med laddare på kvällen, är det då fortfarande fulladdat på morgonen? Batt ska då förstås vara anslutet i bilen på natten.

Ja, det är inget som drar ur ström. Har ju problemet att den inte laddar. Får väl skaffa en generator till o prova med. Har lite gamla volvodelar liggandes så det ska väl gå att få ihop nåt att iaf prova med.
Senast redigerat av Sotar_n81 (19 augusti 2008)

"Den kan vara bra att ha"

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#16
Nu funkar det! Fick bygga om fästena lite o sätta en distans mellan generatorn och remskivan på en volvogenerator så laddar det igen. Tack för alla tips!

"Den kan vara bra att ha"


Sök