2471
Sök

V Power med oktanboost??

13 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tjena grabbar.

Har en liten fråga på en sak jag kom att tänka på idag när jag satt och läste lite bensiner med olika oktanvärden osv..

Kan man dunka i en oktanboost i en tank V power?
Blir det något mer effekt eftersom det ger högra oktan halt?
Vad skulle oktanvärdet bli då i så fall?

Är det någon som har testat eller vet nått om det.
Skulle vara roligt att veta bara och få en bra förklaring på det.

Skulle det vara bra för motorn eller tvärtom.

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 augusti 2008
#2
Utan mappning för det nya bränslet så blir det ingen skillnad på någon punkt mer än literpriset

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

406 Inlägg
20 augusti 2008
#3
Har testat det i både bil och i polarens fiddy, kör med 95o istället funkar lika bra

:DPlattan i mattan:D

13 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#4
Förlåt men hur menar du med utan mappning?

13 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#5
Jag kör en chippad 9 5a och byte från 95 till 98 ger en betydligt skillnad.
Därför jag undrade om det skulle ge mer skillnad att göra så.

Mest om det gick och om det gav något, aldrig läst om det nånstans därför jag var lite nyfiken på om det överhuvud taget funkar.

4 001 Inlägg
20 augusti 2008
#6
oktanboost finns inget på marknaden som funkar...
V-power ger mer effekt, märks särskilt på hårt trimmade bilar, en standardbil som använd från punkt A-B är det skitsamma på, lite dyrare med V-power.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Rylander
20 augusti 2008
#7
CirCLeX skrev:
Jag kör en chippad 9 5a och byte från 95 till 98 ger en betydligt skillnad.
Därför jag undrade om det skulle ge mer skillnad att göra så.

Mest om det gick och om det gav något, aldrig läst om det nånstans därför jag var lite nyfiken på om det överhuvud taget funkar.

Du ska alltid köra med minst 98 i tanken när du har chippad bil, allt för att unvika spikningar som kan leda till allvarliga skador som följd.

Klart det blir skillnad på 95 till 98 för chippet är programerat för 98 oktan ...

Mvh

13 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#8
Precis, helt rätt.

Är det något man kan göra för att kliva upp mer i oktanvärde.
En kille skrev att det inte skulle ge nått om man blandade i oktanboost i v power utan mappning.

Kan någon förklara det vore snällt.

4 001 Inlägg
20 augusti 2008
#9
även om du mappar om för V-power så kvittar det med oktanbooster eftersom dom inte gör ett j*vla skit
man brukar säga att E85 motsvarar ungefär 104oktan och V-power har minst 99 oktan så 10% E85 i V-power kanske ger 100 oktan
den stora fördelen med V-power är att den håller en mycket jämnare kvalite än vad 95 - 98 gör.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 augusti 2008
#10
Jag kör min mappade 9-5 Aero på inget annat än V-Power och det ger bäst resultat för mig iaf.

Man märker en j-la skillnad på diverse 95:or och V-Powern, 98 och V-Power skiljer väl inte direkt mycket rent generellt men vissa företags 98 och V-Powern kan skilja sig märkbart så man kan ju ändå känna lite vilken soppa som håller högst kvalitet tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 255 Inlägg
20 augusti 2008
#11
I denna filmen jämnför dom ju olika oktanhalter i olika bilar o kolla om prestandan ökar genom o bänka bilarna med olika bränsle.

http://www.garaget.org/video/nll0eyrscvc3

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 augusti 2008
#12
CirCLeX skrev:
Precis, helt rätt.

Är det något man kan göra för att kliva upp mer i oktanvärde.
En kille skrev att det inte skulle ge nått om man blandade i oktanboost i v power utan mappning.

Kan någon förklara det vore snällt.

Om du skall kunna använda "oktanen" så måste du tala om för motorn att du har fler oktan...  delvis gör din motor detta själv men inte fullt ut.

på 98oktan gav min bil 370hk, BARA byta till E85 gav 395hk, vidare mappning gav ytterligare 60hk.  Så motoroptimeringen är mycket värd.  Chippet optimerar för 98 oktan vilket ger mer effekt och mindre bränsleförbrukning mot 95oktan (eller 91-93oktan som bilen med skall fungera på från fabrik)

Därför jag inte gillar när folk säger att de konverterat till E85 när de i själva verket bara ökat soppamängden... det är inte hela grejen.

Du kör din bil på V-power men du använder bara 98oktan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 augusti 2008
#13
Anubis skrev:
I denna filmen jämnför dom ju olika oktanhalter i olika bilar o kolla om prestandan ökar genom o bänka bilarna med olika bränsle.

http://www.garaget.org/video/nll0eyrscvc3

Klockrent!  skulle kollat innan jag skrev föregående svar  hehe  sluppit skriva då :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 255 Inlägg
20 augusti 2008
#14
torpis skrev:
Anubis skrev:
I denna filmen jämnför dom ju olika oktanhalter i olika bilar o kolla om prestandan ökar genom o bänka bilarna med olika bränsle.

http://www.garaget.org/video/nll0eyrscvc3

Klockrent!  skulle kollat innan jag skrev föregående svar  hehe  sluppit skriva då :p

hehe ska ju även finnas uppe en film med octan booster dom testar 3 olika märken de gav mindre hk i bilen med alla 3.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Avstängd
268 Inlägg
20 augusti 2008
#15
CirCLeX skrev:
Tjena grabbar.

Har en liten fråga på en sak jag kom att tänka på idag när jag satt och läste lite bensiner med olika oktanvärden osv..

Kan man dunka i en oktanboost i en tank V power?
Blir det något mer effekt eftersom det ger högra oktan halt?
Vad skulle oktanvärdet bli då i så fall?

Är det någon som har testat eller vet nått om det.
Skulle vara roligt att veta bara och få en bra förklaring på det.

Skulle det vara bra för motorn eller tvärtom.

Jag vet inte mycket om bilar och sånt här.. Men Fifth gear testade oktan booster från olika märken (bl.a. NOS).. Dom testade de på en vanlig civic type-R.. Alla resultat visade -2 % effekt.. Ja kan ha fel.. Men de är vad deras resultat visade.. http://www.youtube.com/watch?v=iIE_x3HQd_w

Kolla hela klippet.. Sen rekommenderar jag att du söker på fifth gear octane/octane booster eller nått i den stilen

Hoppas ja hjälpte till wink
Senast redigerat av doch (20 augusti 2008)

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3


Sök