3957
Sök

Beställa billjud från USA?

13 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
Tjenare!

Nu när dollarn är låg så borde man väl spara rejält med cash om man beställer från staterna?

Har du nån bra sida som du vill tipsa om osv?
Tillkommer det tullkostnad?

Tacksam för svar! MVH Linus:)

Team The Voice
294 Inlägg
23 augusti 2008
Falemo skrev:
Tjenare!

Nu när dollarn är låg så borde man väl spara rejält med cash om man beställer från staterna?

har beställt lite grejer från USA för två månader sen o dom har fastnat i fraktbolaget riktigt kul , NOT !

Tillkommer det tullkostnad?   de bror ju på om man har tur eller inte , ibland fastnar de i tullen och så vill dom ha kvitto  på grejerna o sen får du betala tullkostnaden och big_smile

så det bara chansa big_smile på ebay hittar du allt big_smile
Senast redigerat av payamo (23 augusti 2008)

13 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
payamo skrev:
Falemo skrev:
Tjenare!

har beställt lite grejer från USA för två månader sen o dom har fastnat i fraktbolaget riktigt kul , NOT !

Tillkommer det tullkostnad?   de bror ju på om man har tur eller inte , ibland fastnar de i tullen och så vill dom ha kvitto  på grejerna o sen får du betala tullkostnaden och big_smile

så det bara chansa big_smile på ebay hittar du allt big_smile

hehe, hade tänkt mig att köpa hela kalaset dvs. Huvudenhet, Steg och Basar. Så det vore ju smidigt om man kunde hitta en sida som har allt ist för att beställa delarna för sig på ebay, om du fattar vad jag menar :p
Har tidigare bara beställt fiskegrejjer från usa och det var inga problem, men nu snackar vi småpaket mot kanske 20kgs paket :p
Senast redigerat av Falemo (23 augusti 2008)

524 Inlägg
23 augusti 2008
Har beställt både från, http://www.hookedontronics.com/ och www.partsexpress.com   funkade skitfint.

336 Inlägg
23 augusti 2008
GrebyAxel skrev:
Har beställt både från, http://www.hookedontronics.com/ och www.partsexpress.com   funkade skitfint.

Hur gjorde du med betalningen och var fick du grejerna? Hur lång tid? extra kostnader?

//
Roe

12 086 Inlägg
24 augusti 2008
Finns en del problem med att beställa ljud från stererna,
1 ofta få man inte in fm-bandet på huvudenheterna
2 basar och slutsteg är tunga grejor, dyra att frakta

12 086 Inlägg
24 augusti 2008
GrebyAxel skrev:

Hur va frakten? Överkommlig?
Va de villiga att sänka värdet så man slipper all jävla moms och tullavgift som man sällan slipper med UPS?

13 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
JapMax skrev:
GrebyAxel skrev:

Jag antar att frakten blir ganska dyr, men ändå.. räknar man på den totala summan så blir det 3-4ggr billigare än vad det hade blivit i sverige. Ex. Kicker L7 12" ca 700kr frakt ca 300kr? .. smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
24 augusti 2008
Falemo skrev:
JapMax skrev:
GrebyAxel skrev:

Jag antar att frakten blir ganska dyr, men ändå.. räknar man på den totala summan så blir det 3-4ggr billigare än vad det hade blivit i sverige. Ex. Kicker L7 12" ca 700kr frakt ca 300kr? .. smile

Frakt 300:-?! hahaha okej, ja om du tar den med båt kanske.
Annars kan du räkna med 1000 spänn, som det dessutom skall betalas moms och tull på...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
24 augusti 2008
när ja köpte mina audiobahn AW1006T flameQ series så gick frakten på 1000:- för 2 st... paketet vägde runt 25kg

524 Inlägg
24 augusti 2008
Jag beställde inget jättetungt precis, men de gick smidigt. Hade lite mailkontakt med dom innan ja la beställningen, Men de gick skitlätt. Betalade med kortnummret på visakortet. De hade ju en "kalkylator" från UPS tror ja. Där frakt å pris å allt sånt ingår. Ja gav väl typ en 1000:- för frakt. Men de va ett steg, huvudenhet å sen en jävla massa 4 tums högtalare och diskanter för hemmaljud.

De va ju redan så billigt i mina ögon så ja brydde mej inte om å fråga om de kunde skriva ner eller nått sånt... Frakten tog mellan 7-14 dagar, men de hade ju så att man kunde spåra paketet jämt.
Senast redigerat av GrebyAxel (24 augusti 2008)

LillNaisarn
24 augusti 2008
jonash skrev:
Falemo skrev:
JapMax skrev:

Annars kan du räkna med 1000 spänn, som det dessutom skall betalas moms och tull på...

mvh Jonas

På hooked går det att kolla vad frakten kostar före man beställer annars.
Tex en Kicker L7S12 kostade 350$ i frakt inte precis billigt tycker jag.

Partsexpress kanske är billigare frakt smile

Solfilmsmontör
947 Inlägg
24 augusti 2008
Det lönar sig i regel inte att köpa från staterna såvida du inte tar hem väldigt mycket, men ändå inte värt besväret. Fastnar det i tullen får du betala en del onödiga pengar.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

12 086 Inlägg
25 augusti 2008
Kornz skrev:
Det lönar sig i regel inte att köpa från staterna såvida du inte tar hem väldigt mycket, men ändå inte värt besväret. Fastnar det i tullen får du betala en del onödiga pengar.

I regel lönar det sig ALLTID att köpa från staterna!!
Beror lite på vad man köper, jag har fyndat mängder.

Jag har betalat moms och tull på kanske 3 paket av 30, med USPS kan man i princip säga att man alltid slipper momsen. Vad de gäller UPS mm så har de mkt nogrannare rutiner på hur de behandlar beskattningen, men jag har i de fallen bett säljaren skriva ner värdet och vipps slipper man momsen ändå!

Vad de gäller frakt från USA så är lätta paket mkt billigt att skicka, som att skicka paket i sverige typ.
Det är när man kommer upp i tunga paket som de drar iväg, det är därför jag ifrågasätter om de lönar sig att beställa tex basar från USA.

12 086 Inlägg
25 augusti 2008
LillNaisarn skrev:
jonash skrev:
Falemo skrev:

mvh Jonas

På hooked går det att kolla vad frakten kostar före man beställer annars.
Tex en Kicker L7S12 kostade 350$ i frakt inte precis billigt tycker jag.

Partsexpress kanske är billigare frakt smile

Är dom dumma i huvet?
3 basar ett slutsteg och 4st 6½" ska dom ha 600 dollar i frakt för????

RM-operatör
667 Inlägg
25 augusti 2008
jonash skrev:
Falemo skrev:
JapMax skrev:

mvh Jonas

Men Jonas, frakten betalar man ändå inte tull på? Eller missförstod jag dig bara där? Tull betalar man endast för fysiska ting, inte tjänster. Samma sak med momsen, eftersom den betalas i landet ifråga det skickas ifrån?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
25 augusti 2008
ShyGuy skrev:
jonash skrev:
Falemo skrev:

mvh Jonas

Men Jonas, frakten betalar man ändå inte tull på? Eller missförstod jag dig bara där? Tull betalar man endast för fysiska ting, inte tjänster. Samma sak med momsen, eftersom den betalas i landet ifråga det skickas ifrån?

Momsen är det man åker på. Dvs, 25% upp på priset du fått därifrån. Man betalar för varor och tjänster, således även frakt. Om jag nu inte minns fel. (detta är en av anledningarna till att jag sällan själv köper från USA annat än när jag åker dit själv - det kan strula nåt så in i vassen)

mvh Jonas

Eliminator
1 441 Inlägg
25 augusti 2008
Man betalar moms och tull på hela värdet inklusive frakten. (25% + 5%) likaså så tar fraktföretagen (UPS/Posten) ut en s.k. hanteringavgift på 100-200:-.

- FM bandet är ej lika som i Sverige vilket gör att man inte får in kanalerna.
- Ett garantifel är ej ekonomiskt försvarbart att reklamera, vilket gör att garantin i princip ej gäller.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
25 augusti 2008
Sokrates skrev:
Man betalar moms och tull på hela värdet inklusive frakten. (25% + 5%) likaså så tar fraktföretagen (UPS/Posten) ut en s.k. hanteringavgift på 100-200:-.

- FM bandet är ej lika som i Sverige vilket gör att man inte får in kanalerna.
- Ett garantifel är ej ekonomiskt försvarbart att reklamera, vilket gör att garantin i princip ej gäller.

/Tommy.

Och jag kan lova att det finn singen Svensk Leverantör som en skommer ta i skiten man importerar från utlandet själv. Varför? Jo, för det som importeras är inte alla gånger från rätt fabrik.....eller så är dte såkallad B-stock eller refurbished.

/Jonas

341 Inlägg
25 augusti 2008
JapMax skrev:
Kornz skrev:

I regel lönar det sig ALLTID att köpa från staterna!!
Beror lite på vad man köper, jag har fyndat mängder.

Jag har betalat moms och tull på kanske 3 paket av 30, med USPS kan man i princip säga att man alltid slipper momsen. Vad de gäller UPS mm så har de mkt nogrannare rutiner på hur de behandlar beskattningen, men jag har i de fallen bett säljaren skriva ner värdet och vipps slipper man momsen ändå!

Vad de gäller frakt från USA så är lätta paket mkt billigt att skicka, som att skicka paket i sverige typ.
Det är när man kommer upp i tunga paket som de drar iväg, det är därför jag ifrågasätter om de lönar sig att beställa tex basar från USA.

Finns risker med att skriva ner värdet oxå..... Skull UPS supa bort paketet eller förstöra det på något vis så ersätter de ju bara för det angvina värdet.....

Sök