3559
Sök

dumpventil på SAAB 9000 2.3T

36 Inlägg
20 april 2006
#21
klargörande för de som undrar om saab och dumpventiler. har man röd tändkasset"t5"=går bra med atmosfärisk dump "öppen". har man svart tändkasset "t7"= återcirkulerande dump. detta är mer ett måste än en rekomendation. tack och bock

When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end

5 710 Inlägg
20 april 2006
#22
Pekkis skrev:
klargörande för de som undrar om saab och dumpventiler. har man röd tändkasset"t5"=går bra med atmosfärisk dump "öppen".

..........och med tillägget att bilen är nyare än -92

MVH Jonas
..............

119 Inlägg
20 april 2006
Trådstartare
#23
nu har jag lärt mig en del...smile tack så mycke...

man lär sig något nytt varje dag....saab åkare

Fartglad ;)
128 Inlägg
25 juli 2006
#24
jonTe skrev:
Pekkis skrev:
klargörande för de som undrar om saab och dumpventiler. har man röd tändkasset"t5"=går bra med atmosfärisk dump "öppen".

..........och med tillägget att bilen är nyare än -92

Jag har en Saab 9000 CSE 2.0T -96a och har den svarta tändkasseten, Går det inte att ha öppen dump på den?
Finns det några nackdelar med att ha öppen dump? Förutom ljudet, mer bensin? slitage?


5 710 Inlägg
26 juli 2006
#25
Kimze skrev:
jonTe skrev:
Pekkis skrev:
klargörande för de som undrar om saab och dumpventiler. har man röd tändkasset"t5"=går bra med atmosfärisk dump "öppen".

..........och med tillägget att bilen är nyare än -92

Jag har en Saab 9000 CSE 2.0T -96a och har den svarta tändkasseten,

Din bil skall INTE ha svart kasett. Antingen har någon målat den eller så har någon klåpare monterat fel......

Kimze skrev:
Går det inte att ha öppen dump på den?

Jo det går utmärkt.

Kimze skrev:
Finns det några nackdelar med att ha öppen dump? Förutom ljudet, mer bensin? slitage?

Njaa det skulle väl vara att det är väldigt svårt som konsument att välja en ventil som är bra i dagens "dumpdjungel".
Risken är att den fungerar sämre än vad originalet gör eller att man har svårt att veta hur man skall ställa in den om det är en ställbar.

MVH Jonas
..............

Fartglad ;)
128 Inlägg
26 juli 2006
#26
jonTe skrev:
Kimze skrev:
jonTe skrev:

..........och med tillägget att bilen är nyare än -92

Jag har en Saab 9000 CSE 2.0T -96a och har den svarta tändkasseten,

Din bil skall INTE ha svart kasett. Antingen har någon målat den eller så har någon klåpare monterat fel......

Kimze skrev:
Går det inte att ha öppen dump på den?

Jo det går utmärkt.

Kimze skrev:
Finns det några nackdelar med att ha öppen dump? Förutom ljudet, mer bensin? slitage?

Njaa det skulle väl vara att det är väldigt svårt som konsument att välja en ventil som är bra i dagens "dumpdjungel".
Risken är att den fungerar sämre än vad originalet gör eller att man har svårt att veta hur man skall ställa in den om det är en ställbar.

Är osäker på vilken som är tändkassetten.. Men jag antar att det är den fyrkantiga lådan som sitter höger fram med text ovanpå glaset.
Den är svart på min bil.. Finns det något modellnummer man kan kolla på den?
Vad rekommenderar du för dumpventil?


24 Inlägg
26 juli 2006
#27
Kimze skrev:
jonTe skrev:
Kimze skrev:

Jag har en Saab 9000 CSE 2.0T -96a och har den svarta tändkasseten,

Din bil skall INTE ha svart kasett. Antingen har någon målat den eller så har någon klåpare monterat fel......

Kimze skrev:
Går det inte att ha öppen dump på den?

Jo det går utmärkt.

Kimze skrev:
Finns det några nackdelar med att ha öppen dump? Förutom ljudet, mer bensin? slitage?

Njaa det skulle väl vara att det är väldigt svårt som konsument att välja en ventil som är bra i dagens "dumpdjungel".
Risken är att den fungerar sämre än vad originalet gör eller att man har svårt att veta hur man skall ställa in den om det är en ställbar.

Är osäker på vilken som är tändkassetten.. Men jag antar att det är den fyrkantiga lådan som sitter höger fram med text ovanpå glaset.
Den är svart på min bil.. Finns det något modellnummer man kan kolla på den?
Vad rekommenderar du för dumpventil?

Tändkassetten sitter på/i ventilkåpan. Det är gjutet "Direct ignition" på den..

Fartglad ;)
128 Inlägg
26 juli 2006
#28
salt skrev:
Kimze skrev:
jonTe skrev:
Kimze skrev:
Jag har en Saab 9000 CSE 2.0T -96a och har den svarta tändkasseten,

Din bil skall INTE ha svart kasett. Antingen har någon målat den eller så har någon klåpare monterat fel......

Kimze skrev:
Går det inte att ha öppen dump på den?

Jo det går utmärkt.


Njaa det skulle väl vara att det är väldigt svårt som konsument att välja en ventil som är bra i dagens "dumpdjungel".
Risken är att den fungerar sämre än vad originalet gör eller att man har svårt att veta hur man skall ställa in den om det är en ställbar.

Är osäker på vilken som är tändkassetten.. Men jag antar att det är den fyrkantiga lådan som sitter höger fram med text ovanpå glaset.
Den är svart på min bil.. Finns det något modellnummer man kan kolla på den?
Vad rekommenderar du för dumpventil?

Tändkassetten sitter på/i ventilkåpan. Det är gjutet "Direct ignition" på den..

Ah, okey, då är den röd smile


5 710 Inlägg
27 juli 2006
#29
Kimze skrev:
Vad rekommenderar du för dumpventil?

Rekommenderar inget annat än original då jag inte har någon direkt erfarenhet av någon av de 100 modellerna som florerar på biltillbehörsfirmorna.
Har man inga grova trimplaner och bara vill ha pys duger en "vänd" original med filter gott, betydligt billigare dessutom.

VM i "dump" för den som vill läsa mer:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

MVH Jonas
..............

13 Inlägg
27 augusti 2008
#30
Hej, - hittade tråden via google!


Jag har en Saab 9000 2.3t -92 som jag köpte en GFB-hybriddumpventil till för att inte katalysatorn och lambasonden skulle krångla. Den här: http://www.streetside.se/index.php?main … ucts_id=40

Efter montering så satt dumpen där orginaldumpen sitter så vi kunde inte kalibrera den innan körning och efter att vi provkört ett tag så lyste oljelampan varpå bilden plötsligt dog påväg in i en kurva. Efter demonteringen av dumpen så startade bilen och har fungerat som vanligt, detta var för circa 3 veckor sedan.

Planen är nu att köpa slangar för att "få upp" dumpen så att man kan kalibrera den innan man kör iväg, alltså inte ha den precis vid turbon. Jag har bara inte hittat några slangar för detta och undrar om någon vet var man kan köpa en sådan, biltema har bara kylslangar... tongue


Skulle behöva hjälp med en monteringsguide på hur man monterar en återcirkulerande dump på min saab, hittade denna på speedparts - men den är inte återcirkulerande. Eller?

http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin … nt_anv.pdf

1 019 Inlägg
27 augusti 2008
#31
Turbo_Philip skrev:
Skulle behöva hjälp med en monteringsguide på hur man monterar en återcirkulerande dump på min saab, hittade denna på speedparts - men den är inte återcirkulerande. Eller?

http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin … nt_anv.pdf

Original sitter det en återcirkulerande dump. Monteringsanvisningen från SP visar en öppen dump.



Sök