3284
Sök

tickande ljud

49 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
#1
Halloj har en volvo v40 t4 -98 som precis passerat 9500mil och som är servad enligt bok och ej tokkörd. Har dessvärre fått ett tickande ljud från motorn som accelererar i ljud när man tex står på tomgång o gasar lite. Kan det vara ventilerna eller någe annat? Tack på förhand rogga...

279 Inlägg
18 april 2006
#2
skulle tippa på ventilerna, de ända jag kommer på direkt iaf

two lies don´t cancel each other out

10 287 Inlägg
18 april 2006
#3
Åk in till en Volvoverkstad (eller en vettig fristående verkstad) och be dom lyssna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

229 Inlägg
18 april 2006
#4
Det är säkert ventilerna, ett vanligt fel på V40 att det börjar ticka... Har för mig att volvo har någon tillsatts som man blandar i oljan som smörjer ventilerna bättre. Men dom på volvo vet va det är för det är ett vanligt fel på V40

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

RIDE HARD DIE FREE
25 Inlägg
18 april 2006
#5
Lusen skrev:
Det är säkert ventilerna, ett vanligt fel på V40 att det börjar ticka... Har för mig att volvo har någon tillsatts som man blandar i oljan som smörjer ventilerna bättre. Men dom på volvo vet va det är för det är ett vanligt fel på V40

Hmm.. låter som ventillyftarna.. har samma fenomen på min nämligen..
absolut ingen fara å köra med.. nu vet jag inte hur illa d är på volvo??

44 Inlägg
22 april 2006
#6
prova dra ur en spridare i taget (kontaktstycket)  smile och se fall det slutar.. blev så på min 9000 efter att jag hade hällt i spridarrengöring i tanken.. det kan fastna skit i dom.. Fast det kan ju lika gärna va ventilarna eller vad som helst

Åh nej det är han i Saaben!!!

HEAVY METAL
765 Inlägg
22 april 2006
#7
Är säkert Ventillyftarna som är otäta-.!!

Slutar det ticka när motorn kommer upp i temperatur ?  Så är det med större sannolikhet lytftarna och heller ingen fara Så länge dom/den föblir tyst/tysta när motorn är varm..
dock ska det ju inte ticka från dom i regel..  om bilen stått länge kan dom ticka i början..
Trotts att allt är Fräscht.

Tickar det även fast  motorn är varm är det värre....  Då är nått galet om det är ventilyftarna som klickar..  Och ventil lyftare borde inte vara slut efter 9000 mil... Min 850 som har gått 15 000 tickar inte det minsta..  Som sagt. Allt beror det lite på vad man kör på för olja oxå..  För tunn olja brukar inte gillas av hydrauliska lyftare....

Dock vet jag Spridare kan väsnas en hel del.. Gör det på min 850.. och det kan förväxlas med lyftar klick om man inte riktigt har hört det ena..  Lyftar klick är mera hårt..!!

Prova gärna att kör en lite billigare olja och kasta i och kör 100a mil och byt sedan till en rejält bra olja för din motor..  kan rensa ur lite skit och kanske få tyst på lyftarna..

Tillsattser och sådan funkar inte.. jag har provat på min Audi 100a jag hadde tidigare..  E en lyftare slut så är den.. bara å byta..  dock tickade min Audi vid 24 000 mil och den gick till 36 000 mil med tickande lyftare tills jag satt bilen i ett träd en vinter.,!! men men..

Olja som rekomenderas varmt är Castrol GTX Magnatech 5w / 40 Helsyntet..   Körde den i Audin och nu i volvon oxå.. Riktigt tok nöjd med den oljan.,!! Enda oljan jag använt som jag känt tystar en sliten lyftare lite-.!!

MVH/ adde
Senast redigerat av Engen (22 april 2006)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

10 Inlägg
30 augusti 2008
#8
Detta står det faktiskt om i instruktionsboken att om bilen är kall / nystartad så kan den knacka och man bör då inte varva mer än 3000 varv pga av att det är hydrauliska tryckare . .


Sök