2732
Sök

Missljud Golf III 1.8

5 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
Motorn har börjat låta mycket illa. Det låter som den skriker med ett gisslande vasst ljud, böjeda med ett svagt pipande för en vecka sedan. Försökte lysna mig fram och jag tycker det låter från kamaxelhjulet uppe vid venilkåpan. Det var svårt att avgör och detta kan vara missledande.
Är det någon som har goda tips om vad det kan vara eller förslag för hur jag skall felsöka. Kanske man skall skaffa sig någon sorts av stetoskop.

/Peter

5 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
Bra förslag men det var inte det. Provade att först spänna och när det inte hjälpte släppa helt på remmen. Kom gärna med fler förslag tack.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
31 augusti 2008
Kan vara grenrörspackning som är dålig.. Det låter som en stucken gris o blir högre med varvtalet..
När är kamremmen o spännrullen bytt sist? Hade oljud från spännrullen på min bil..

5 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
Bytte kamremmen för 1000 min sedan men frågan är vad som egentligen blev gjort på verkstan. Det kostade bara 1000 pix och för detta kanske man bara får en rem och kvitto. Jag tog för givet att man ochså bytte spännrulle. Det tickade rätt ofriskt frän ventilerna efter bytet men på verkstaden tyckte man inte detta var något probem? Det är framför allt när motorn är varm som det skriker. Tack för tippset det var bra men hur inspekterar man en spännrullen?

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
31 augusti 2008
Jag själv är inte rädd för att skruva lite så jag skulle ta bort den och lyssna på den när jag håller den i handen.. men annars kan du ta bort övre kamremskåpan och lyssna med en mejsel på rullen men var försiktig så du inte kör mejseln mellan rullen och remmen..

Kan vara att den är för hårt spänd också.. Ska gå att vrida ca 90grader på längsta stället..

550 Inlägg
1 september 2008
Kolla Vattenpumpen dom kan låta rejält. Häng av remmen och känn efter glapp.

Sök