3023
Sök

Montering av fast laddare till PDA - GPS

20 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Hej.

Jag är inte alls hemma på bil-el men tänker göra ett försök. Det svåra är att veta var man ska titta. Så, Hur ska jag koppla min Brodit PDA - GPS laddare (som jag förhoppningsvis får om någon vecka). Jag vill att det endast laddar när bilen är igång. Är säkringen till Ciggtändaren en lämplig punkt?

http://www.brodit.se/productinformation … iment=null
Senast redigerat av yogge (17 april 2006)

21 761 Inlägg
17 april 2006
Ja, cigguttaget brukar väl bara ha spänning när tändningen är till. Då borde det fungera.
Eller menar du att motorn måste vara igång för att den ska ladda, då blir det lite knepigare.
Senast redigerat av Drönirettab (17 april 2006)

20 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Ja mitt verkar ivarjefall vara strömlöst. Om man mäter med multimeter, är plus i mitten av en ciggplugg?

Ja allra helst endast när motorn är igång...

21 761 Inlägg
17 april 2006
Jag är ganska säker på att mitten är plus.

När det gäller att motorn ska vara igång så antar jag att man kan använda någon sorts IC krets och laborera lite men jag kan för lite om sådant. En sak som jag vet fungerar är att använda ett vanligt relä(typ extraljus) och koppla en kabel från D+ från generatorn till reläspolen men det måste antagligen också sitta ett lagom stort motstånd på kabeln, annars drar relät när man vrider på tändningen och då försvinner vitsen med det hela. Jag ska tänka lite och testa här hemma så skriver jag mer sedan om du är intresserad, annars finns det väl andra som har ideer.

20 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
En sak till. Det står att man ska koppla via en 1,5A säkring. Men det finns ju inga bilsäkringar som är så "svaga". Är det någon typ av glassäkring som gäller då?

21 761 Inlägg
17 april 2006
Ja, det går bra. Sådana säkringar brukar bla sitta på minneskabeln till bilstereon.

Testade lite nu och det borde fungera med ett 0,5-1W motstånd på ca 80-120 Ohm, men det skiljer sig mellan olika relän. Har testat på 4 st.
Denna koppling ska fungera bara man får rätt motstånd, jag hade kopplat så på en 240-77 som jag satte ljusautomatik på.
Senast redigerat av Drönirettab (17 april 2006)

20 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Som jag fattar det så är den enda belastningen på motståndet vad reläet drar? Tack för all hjälp förresten.

21 761 Inlägg
17 april 2006
Ja, det är bara reläspolen som belastar motståndet. Det brukar vara ca 150-200mA.
Du kan ju prova utan motstånd först om det fungerar, annars blir det att labba lite.

20 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Hur "nyttigt" är de för ett relä att vara "på" jämt när man använder bilen då (bilel är inte min starka sida)?

21 761 Inlägg
17 april 2006
Ljusrelät är ju på hela tiden om bilen har ljusautomatik så det är inga bekymmer. I ditt fall kommer det dessutom att gå en relativt liten ström genom relät vilket innebär liten värmeutveckling och då är det absolut inga problem. Skillnad vore om man belastade relät med maxström(oftast 30A), då skulle relät bli mycket varmt och det skulle bli ordentliga gnistor inuti relät när kontakttungan ger kontakt vilket gör att relät mattas fortare och det blir brända kontaktytor.

1 631 Inlägg
19 april 2006
yogge skrev:
Hej.

Jag är inte alls hemma på bil-el men tänker göra ett försök. Det svåra är att veta var man ska titta. Så, Hur ska jag koppla min Brodit PDA - GPS laddare (som jag förhoppningsvis får om någon vecka). Jag vill att det endast laddar när bilen är igång. Är säkringen till Ciggtändaren en lämplig punkt?

http://www.brodit.se/productinformation … iment=null

Jag har också en sån där laddare (till Qtek 9090, men de är rätt så lika). Cigg-uttaget är bra att använda då det redan är avsäkrat på lämligt vis.

Jag satte två ström-tjuvar på kabeln som går till cigguttaget och passande honor på laddkabeln av denna typ http://www.biltema.se/products/product. … emId=78436

Mitt cigg-uttag har enbart ström när tändningen är på.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

20 Inlägg
19 april 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Jag satte två ström-tjuvar på kabeln som går till cigguttaget och passande honor på laddkabeln av denna typ http://www.biltema.se/products/product. … emId=78436

Mitt cigg-uttag har enbart ström när tändningen är på.

Lutar nog åt att gör så jag med. Men hur stor är risken att klämma av kabeln med sånna där då (har alldrig använt sånna)?

1 631 Inlägg
19 april 2006
yogge skrev:
Lutar nog åt att gör så jag med. Men hur stor är risken att klämma av kabeln med sånna där då (har alldrig använt sånna)?

Inte större än att den går att leva med. I värsta fall får du ju skarva ihop kabeln igen bara.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

20 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
Var hittar jag någon säkring på 1,5A? Jag har "bara" sett 1,6A någonstans på nätet.

Funkar det med en glassäkring 5x20mm på 250V~ 1,6A eller måste det vara 32V "bilsäkring"?

Sök