Detta är det dummaste och sjukaste jag nånsin sett! Va i hellvete!?! :S
Hade ut batteriet idag och tog med det till Saab så dom skulle mäta det. 12.43Volt, 54ampere. det är ett 52amp batteri så det är ju bra. Bilen clickar 2 ggr när jag vrider om nyckeln och startar inte. Därefter, motorn är alltså INTE igång, börjar varvräknaren hoppa o ha sig runt 5-7000 varv samtidigt som där e nåt skumt ljud. Va e detta?
Jag kan rulla igång bilen och få ström från en annan bil, då startar den direkt. Är det nånting som suger batteri som fan i startögonblicket? I så fall vad. All hjälp är välkommen!
Kan också tillägga att den startar lättare om den fått stå nån dag. Fast inte alltid. Den är sjukt oberäknelig iaf.
Har du slutsteg eller liknande i bilen som vill igång samtidigt kan detta vara ett problem. Annars är det nog bara ta och slänga i ett annat batteri och försöka med det. Även att batteriet visar "rätt" vid mätning så är det ju inte samma belastning då som vid startögonblicket.
henkebenke... lät intressant... kan jag jorda mitt batteri till nåt annat ställe eller bättre? min egen kaross? :S
Sätt en fräsh jordfläta mellan motorn och chassiet, samt en fräsh fet kabel från minuspolen till en bult i chassiet, det måste vara rel. renslipat för att få bra kontakt.
henkebenke... lät intressant... kan jag jorda mitt batteri till nåt annat ställe eller bättre? min egen kaross? :S
Sätt en fräsh jordfläta mellan motorn och chassiet, samt en fräsh fet kabel från minuspolen till en bult i chassiet, det måste vara rel. renslipat för att få bra kontakt.
Detta är det dummaste och sjukaste jag nånsin sett! Va i hellvete!?! :S
Hade ut batteriet idag och tog med det till Saab så dom skulle mäta det. 12.43Volt, 54ampere. det är ett 52amp batteri så det är ju bra. Bilen clickar 2 ggr när jag vrider om nyckeln och startar inte. Därefter, motorn är alltså INTE igång, börjar varvräknaren hoppa o ha sig runt 5-7000 varv samtidigt som där e nåt skumt ljud. Va e detta?
Jag kan rulla igång bilen och få ström från en annan bil, då startar den direkt. Är det nånting som suger batteri som fan i startögonblicket? I så fall vad. All hjälp är välkommen!
Kan också tillägga att den startar lättare om den fått stå nån dag. Fast inte alltid. Den är sjukt oberäknelig iaf.
Tack på förhand
Nu skriver du att batteriet har blivit undersökt, men gör ändå en spänningsmätning på själva batteripolerna (inte på kabelskorna) när du försöker starta motorn. Då ser du direkt ifall batteriet verkar dåligt eller om felet sitter någon annanstans.
Sjunker spänningen rejält, tex under 9V, så är det batteriet som spökar. Sjunker spänningen bara ner till exempelvis 12V så är det inte batteriet, då kan felet vara dålig jordförbindelse (som henkebenke skriver).
TACK TILL ALLA SOM GISSADE PÅ JORDNINGNEN!!! Bilen startar nu iaf! Kan man kalla detta för en sorts immobilizer? HAHAHA! Funkar inte utan startkabel inom bilen.
Hur fan går jag nu vidare då... orka dra om jordkablar. Tips? Kan det räcka att rengöra minuspolen på batteriet och kabeln jag ansluter? Ska prova iaf. Spraya på lite kontaktspray.
TACK TILL ALLA SOM GISSADE PÅ JORDNINGNEN!!! Bilen startar nu iaf! Kan man kalla detta för en sorts immobilizer? HAHAHA! Funkar inte utan startkabel inom bilen.
Hur fan går jag nu vidare då... orka dra om jordkablar. Tips? Kan det räcka att rengöra minuspolen på batteriet och kabeln jag ansluter? Ska prova iaf. Spraya på lite kontaktspray.
Grattis
Testa med att renöra skiten. Du behöver dock inte dra om alla jordkablar, men du kan komplettera
Har du Oxid (Blågrönt klegg) på batteriet av något slag eller på kabelskorna. I.s.f. Koppla bort skorna och doppa ned dom i lite vanligt vatten under 10-15 minuter så kommer oxiden försvinna ta sedan lite fett och kleta på sedan borde du inte ha något problem med kontakt.
Du bör undvika all form av gnistbildning när du gör detta runt batteriet ifall du av någon anledning har bildats knallgas runt batteriet. Lyft därför ur det om du tycker att det är nödvändigt.