Dimljus, Parkeringsljus, på :)

Gulmun * Klåpare
27 augusti 2008 · 1 718 Inlägg

mickinho skrev:
jag har flera ggr mött poliser på vägarna och även blivit stoppad av poliser, men dom har aldrig påpekat att det skulle vara olagligt med bara parkeringsljus då jag alltid kör med det på dagarna. en polisgubbe va även så snäll att han påpekade att ena lampan var trasig, men han sa aldrig att det va olagligt.

Det finns sportkommentatorer som inte kan namnen på alla fotbollspelare heller. wink Det är ingen slump att det kallas parkeringsljus. Har man inga varselljus så måste dimljusen halvljusen, eller spänningsreducerade halvljus vara tända tillsammans med parkeringsljusen under körning dagtid.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Sampler
27 augusti 2008 · 60 Inlägg

dimljus får du köra med tills gatlyktorna tänds

V40 1.6 -00
melodic_death_metal
27 augusti 2008 · 622 Inlägg

NickeJ89 skrev:

mickinho skrev:

JaggaChafen skrev:

Du får alldrig köra med bara parkeingsljus tända vi har nått som kallas halvljuslag i SVERIGE.om du inte har lust å ha halvljus på så kan du använda varselljus så länge det e ljust ute å dit räknas dimljus. Dimljus får dock inte vara tända samtidigt som halvljuset vare ig det eljust eller mörkt

jag har flera ggr mött poliser på vägarna och även blivit stoppad av poliser, men dom har aldrig påpekat att det skulle vara olagligt med bara parkeringsljus då jag alltid kör med det på dagarna. en polisgubbe va även så snäll att han påpekade att ena lampan var trasig, men han sa aldrig att det va olagligt.

Men det är olagligt, inse...

jag tjaffsar inte emot att det e olagligt, tänkte bara säga hur poliserna beter sig mot mig iaf angående belysning smile

Rspeter Audi A5 quattro driver.
27 augusti 2008 · 2 203 Inlägg

Jag fattar inte varför man åker runt med dimljusen på? Dom ska man ju ha när det är dimmigt. Även lastbilar har dimljus +parkeringsljus på alltför ofta. Värst är när folk sätter xenon i dimljusen, då mår jag nästan illa.

Seth
27 augusti 2008 · 3 354 Inlägg

KOPIERAT FRÅN VV.

Några tumregler är:
I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.


Detta betyder att du får köra med bara positionsljus på dagen om du vill eftersom de lyser jämt även med halvljus och/eller helljus så vidare du inte kan stänga av allt ljus helt vilket man inte får köra med.

Vid kväll o natt är det krav på halvljus.
du får kombinera positions och helljus med andra ljus men inte halvljus

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Samo
27 augusti 2008 · 42 Inlägg

Seth skrev:
KOPIERAT FRÅN VV.

Några tumregler är:
I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.


Detta betyder att du får köra med bara positionsljus på dagen om du vill eftersom de lyser jämt även med halvljus och/eller helljus så vidare du inte kan stänga av allt ljus helt vilket man inte får köra med.

Vid kväll o natt är det krav på halvljus.
du får kombinera positions och helljus med andra ljus men inte halvljus

Hur fungerar det då för oss som har grodögon? Mina parkeringsljus är igång jämt.
Länsman har stannat och gnällt på mina 'dimljus' fyra gånger nu så den respekten jag en gång hade för trafikpolisen är nu bortblåst.

BMW 120i M-Sport "Aerodynamic" (2005)
Seth
27 augusti 2008 · 3 354 Inlägg

Samo skrev:

Seth skrev:
KOPIERAT FRÅN VV.

Några tumregler är:
I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.


Detta betyder att du får köra med bara positionsljus på dagen om du vill eftersom de lyser jämt även med halvljus och/eller helljus så vidare du inte kan stänga av allt ljus helt vilket man inte får köra med.

Vid kväll o natt är det krav på halvljus.
du får kombinera positions och helljus med andra ljus men inte halvljus

Hur fungerar det då för oss som har grodögon? Mina parkeringsljus är igång jämt.
Länsman har stannat och gnällt på mina 'dimljus' fyra gånger nu så den respekten jag en gång hade för trafikpolisen är nu bortblåst.

hur menar du?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Samo
27 augusti 2008 · 42 Inlägg

Seth skrev:

Samo skrev:

Seth skrev:
KOPIERAT FRÅN VV.

Några tumregler är:
I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.


Detta betyder att du får köra med bara positionsljus på dagen om du vill eftersom de lyser jämt även med halvljus och/eller helljus så vidare du inte kan stänga av allt ljus helt vilket man inte får köra med.

Vid kväll o natt är det krav på halvljus.
du får kombinera positions och helljus med andra ljus men inte halvljus

Hur fungerar det då för oss som har grodögon? Mina parkeringsljus är igång jämt.
Länsman har stannat och gnällt på mina 'dimljus' fyra gånger nu så den respekten jag en gång hade för trafikpolisen är nu bortblåst.

hur menar du?

Man får aldrig ha något annat ljus tillsammans med halvljus, men det är omöjligt på min bil t.ex. (om man inte tar bort lampan) eftersom parkeringsljusen inte sitter på samma ställe som halvljusen.

BMW 120i M-Sport "Aerodynamic" (2005)
evilaudio
27 augusti 2008 · 16 195 Inlägg

Samo skrev:

Seth skrev:

Samo skrev:

Hur fungerar det då för oss som har grodögon? Mina parkeringsljus är igång jämt.
Länsman har stannat och gnällt på mina 'dimljus' fyra gånger nu så den respekten jag en gång hade för trafikpolisen är nu bortblåst.

hur menar du?

Man får aldrig ha något annat ljus tillsammans med halvljus, men det är omöjligt på min bil t.ex. (om man inte tar bort lampan) eftersom parkeringsljusen inte sitter på samma ställe som halvljusen.

de gör den väl inte på volvo 240/740 heller??  de sitter ju på sidan av halvljuset ovanför blinkersen.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Seth
27 augusti 2008 · 3 354 Inlägg

visst man får inte kombinera halvljuset med andra ljus som det står men jag tror att de "inkluderar" positionsljuset i halvljuset eftersom de vanligast sitter vid varann. e inte säker på hur de funkar men tror det e nåt sånt

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
IceEyes Varningar: För många..
27 augusti 2008 · 2 552 Inlägg

Rspeter skrev:
Jag fattar inte varför man åker runt med dimljusen på? Dom ska man ju ha när det är dimmigt. Även lastbilar har dimljus +parkeringsljus på alltför ofta. Värst är när folk sätter xenon i dimljusen, då mår jag nästan illa.

För att det är snyggt?

Själv har man turen att köra Mercedes som har dimljusen integrerad i huvudstrålkastaren så jag kan i stort sett köra med dom tända vilken tid på dygnet som helst för snuten tror att det är halvljus tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
skutte Bilrekonditionerare
27 augusti 2008 · 453 Inlägg

Samma sak på 9000, ser förbannat snyggt ut med dimljus i kombination med parkering. Enligt mig iaf

MVH Rikard
Gulmun * Klåpare
27 augusti 2008 · 1 718 Inlägg

Samo skrev:

Seth skrev:

Samo skrev:

Hur fungerar det då för oss som har grodögon? Mina parkeringsljus är igång jämt.
Länsman har stannat och gnällt på mina 'dimljus' fyra gånger nu så den respekten jag en gång hade för trafikpolisen är nu bortblåst.

hur menar du?

Man får aldrig ha något annat ljus tillsammans med halvljus, men det är omöjligt på min bil t.ex. (om man inte tar bort lampan) eftersom parkeringsljusen inte sitter på samma ställe som halvljusen.

Snuten gnäller nog för att dina varselljus är för starka. Byt till svagare lampor om det går. För, rätta mig om jag har fel, din bil har varselljus men inga parkeringsljus?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
agneman
9 september 2008 · 48 Inlägg

På föräldrarnas Saab 9-5 '03 är det där löst rätt bra (från Saabs programmerares sida).

Omkopplare i nolläge - Dimljus + Parkerings/Positionsljus (och brytaren är ju i nolläge dagtid)

När det blir mörkt ställer man omkopplaren till höger och får då bara halvljus
När man slår på helljusen tänds dimljusen igen (eftersom det är lagligt att ha helljus+dimljus)

Går inte köra olagligt, om man inte med flit kör utan halvljus vid mörker.

(Har dessutom bekanta vars 9-5a saknar det här, där mannen i huset är fullt medveten men frun fått böter två gånger big_smilebig_smile)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang