3718
Sök

Vad är dessa grejor i motorutrymmet på en volvo 740

14 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#1
Hejsan

Jag är nybörjare på bilar (jag har meckat med mopeder en hel del dock). Jag har precis köpt en begagnad 740 med många mil bakom sig (28k). Motorn är B230F. Jag skulle behöva hjälp med följande:

http://img247.imageshack.us/img247/2240/b230fbi4.jpg


De två stora ringarna är vätskor som behöver fyllas på. Vilka är det? Den högra står det på lockat att "filtret" måste bytas samtidigt som man fyller på. Sen tredje ringen är från ett rör som ligger i anslutning till avgasrören från cylindrarna (men det verkar inte vara ett avgasrör). Det är sprucket. Vad är det?

Är det något mer jag bör tänka på att åtgärda snarast?
Senast redigerat av gringert (9 september 2008)

4 571 Inlägg
9 september 2008
#2
Vänster är expansionskärlet till kylarvätskan iaf och den högra är väll broms eller styrservo olja.


Med.lem
3 759 Inlägg
9 september 2008
#3
Ett jättebra tips är att läsa instruktionsboken, det svarar på alla frågor du skrev.

Sen kan du kolla lite på den här filmen, den beskriver jättebra hur en motor fungerar
http://www.youtube.com/watch?v=0EMeQxImNmk
Dock är det en 16ventilare i filmen, du haren 8v, men det är i princip samma system.

Ps, en motortvätt skulle vara på sin plats!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
9 september 2008
#4
Izual skrev:
Vänster är expansionskärlet till kylarvätskan iaf och den högra är väll broms eller styrservo olja.

Det är bromsvätska, DOT 4, oljan till servon kollar/ fyller man på i behållaren som är i precis i mitten till höger i bild.
Senast redigerat av Mr_EmCom (9 september 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
9 september 2008
#5
Röret du pratar om går (om det nu är de jag tror ) in i luftburken, det är till för att ge motorn lite varmare luft vid kallstartet, för att motorn snabbare ska komma upp i arbetstemp. Detta är inget du behöver, så ifall det se träligt ut kan du bara slita ut skiten.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 772 Inlägg
9 september 2008
#6
oljan till servon kollar/ fyller man på i behållaren som är i precis i mitten till vänster i bild.

Till höger menar du väl? tongue Och som sagt, läsa instruktionsboken är en bra idé smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Med.lem
3 759 Inlägg
9 september 2008
#7
NordstromJ skrev:
oljan till servon kollar/ fyller man på i behållaren som är i precis i mitten till vänster i bild.

Till höger menar du väl? tongue Och som sagt, läsa instruktionsboken är en bra idé smile

Oj, visstfan.

Inte lätt de där :p

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

C(^^,)
453 Inlägg
9 september 2008
#8
ptjaa! 28 tusen mil på en 740 är ingenting!! Dom rullar minst 40 om du sköter den med oljebyten osv smile

5 089 Inlägg
9 september 2008
#9
HKS skrev:
ptjaa! 28 tusen mil på en 740 är ingenting!! Dom rullar minst 40 om du sköter den med oljebyten osv smile

Inkörd vid 30 000 mil brukar man väll säga iaf?tongue

\Lindgren

Med.lem
3 759 Inlägg
9 september 2008
#10
HKS skrev:
ptjaa! 28 tusen mil på en 740 är ingenting!! Dom rullar minst 40 om du sköter den med oljebyten osv smile

Verkligen inte

Min B230F har gått 35k mil.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49646/454816_pnixxs.jpg

smile
Senast redigerat av Mr_EmCom (9 september 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Forummoderator
26 349 Inlägg
9 september 2008
#11
Den till vänster är expansionskärlet. När du har bilen igång och bilen är varm
så kan du fylla på vatten i det kärlet, mellan Min och Full eller vad det nu står.

Det längst till höger är bromsoljan. Fyll på med Dot4 som tidigare sa.

Slangen i mitten som går in under fläkten - om det är den dui menar? - riv bort
den om den är stygg. Bara mindre skräp att frakta runt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

14 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#12
Mr_EmCom skrev:
Ett jättebra tips är att läsa instruktionsboken, det svarar på alla frågor du skrev.

Sen kan du kolla lite på den här filmen, den beskriver jättebra hur en motor fungerar
http://www.youtube.com/watch?v=0EMeQxImNmk
Dock är det en 16ventilare i filmen, du haren 8v, men det är i princip samma system.

Ps, en motortvätt skulle vara på sin plats!

Har tyvärr ingen instruktionsbok.

Med.lem
3 759 Inlägg
9 september 2008
#13
jagrullar.se

Allt finns där!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Volvo-Beroende
289 Inlägg
10 september 2008
#14
Rekomenderar att du inte häller i kallt vatten om bilen är varm sedan, finns risk kan du kan spräcka blocket smile. Iofs ska det vara blandat med glykol med of c

Volvo 760 TIC -84 B23ET

1 122 Inlägg
10 september 2008
#15
slangen från grenröret är nån sorts förvärme du kopplar in mot orginalluftfiltret så bilen blir varmare snabbare

gasa nu foer faen!

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
10 september 2008
#16
Satsa på att köpa dig en reparationshandbok för 740. Finns på mekonomen, autoexperten, biltema mm.
I den står allt du behöver veta i form av hur mycket olja de ska vara i motorn, hur mycket de ska vara i kylsystemet mm.

Mvh Thomas

Mvh Thomas

Med.lem
3 759 Inlägg
10 september 2008
#17
ValP2k skrev:
slangen från grenröret är nån sorts förvärme du kopplar in mot orginalluftfiltret så bilen blir varmare snabbare

Jag som var så säker på att jag hade förklarat det.. Hmm måste ha missat det roll

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Meister
6 763 Inlägg
10 september 2008
#18
Mr_EmCom skrev:
ValP2k skrev:
slangen från grenröret är nån sorts förvärme du kopplar in mot orginalluftfiltret så bilen blir varmare snabbare

Jag som var så säker på att jag hade förklarat det.. Hmm måste ha missat det roll

Du förklarade för dåligt tongue



Sök