Har en Volvo s40 2,0t -00 fas 1 (uttagen -99) och har läst en hel del här på garaget och har lust att trimma på lite grann. Jag har redan monterat dumpventil och öppet luftfilter som går finfint fast det inte riktigt är trim. Funderingarna jag har är då:
*Vad kan man montera för sorts intercooler? *Vart kan man montera intercooler utan att förstöra fronten? (det ska vara lite sleeper^^) *Vad tjänar man på intercooler?
Jag har också förstått att Autotech är det bästa valet för att chippa...
*Hur mycket får man i rabatt för att vara med i x40nordic? *Om man monterar IC först, kan de trimma "lite extra" utan att slita mer på motorn?
*Vad kan man annars göra för att få ur lite extra ur motorn? Inga dyra lösningar, bara något lätt..
Den första frågan du ska ställa dig är hur mycket Hk vill jag ha och vad får det kosta. Hos Autotech får du 10% rabatt genom medlemskap hos x40nordic + andra rabatter hos andra firmor om du ska styla och satsa lite på väghållning med. Ny Intercooler behöver du inte om du inte ska byta till lite värre grejer, Större turbo ,spridare, Lmm mm. Kan fylla på med mer svar om du ger lite ledtrådar om hur "mycket trm" du vill ha.
Powered By Autotech-----------Stopped By Brembo/EBC www.x40nordic.com
Ett bsr-chip kostar ju ca. 5000 eller 4500 med x40nordic rabatt, jag är inte precis duktig på motorer och har ingen lust att lämna in den för större operationer. Intercooler antog jag att det var en rätt så lätt operation, bara att sätta dit och koppla om liksom men... 6-7 000 med chippet, jag vill inte ha värsta bilen heller. Bara en som drar långtradare på e4an
Om du bara vill ha lite värre än vad du har idag är ju chippning det absolut bästa alternativet i förhållande HK/kr.
Ska du göra värre ingrepp tänk då på att det är lite av en ond cirkel "byter du det, måste du byta det här. Och när du då byter detta måste du även ha detta" osv. osv.
Har själv fixat det jag har idag hos BSR och får väll säga visst det ger mer men du får ju inte den här "-WOW vilken skillnad" upplevelsen.
Sedan när det gäller IC så måste du tyvärr göra lite åverkan/ingrepp i kjol paket om du inte vill att det skall se konstigt ut. hur mycket beror helt på hur stor IC du väljer men sök för guds skull och läs på så mycket du kan innan du gör något mer än bara chippa.
Kan säga att jag har "pluggat på" nu i över 1års tid och känner mig fortfarande grön på mycket, och ju mer man lär sig ju mer förstår man hur lite man kan
*Vad kan man annars göra för att få ur lite extra ur motorn? Inga dyra lösningar, bara något lätt..
Tacksam för svar
90min promenad innan frukost och sluta med godis.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
ok, sitter det en intercooler original? Boost controller då? Är det lätt att fixa?
Tacksam för svaren, schysst som fan...
Öppnar motorhuven och titta efter...
Vad sakll du med boostcontroller till? bilen har både luftfilter, dumpventil samt boostcontroller i original som fungerar utmärkt upp till 340hk.
Läs på olika forum och sätt dig in i hur bilen fungerar, vad som finns under huven och vad grejorna tål.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
ok, sitter det en intercooler original? Boost controller då? Är det lätt att fixa?
Tacksam för svaren, schysst som fan...
alla bilar me turbo har en intercooler. annars skulle du trycka in varmluft i motorn = inte bra ingen effekt. boostcontroller e inget du ska tänka så länge du inte tänkt som torpis skriver komma upp i 4-500 hk. gå inte heller o köp dig en pysventil för att det e "billigt" skadorna som det orsakar i motorn e inte billiga. ryck heller ingen wg-slang för att "töbo-jensa" gjorde det på sin 240 turbo.. det enda du ska göra är att chippa bilen om du vill ha de billigt och hållbart.. chip o avgas e de som ger mest för pengarna så satsa på det..
Ja det gör det typ på alla turbobilar. du kan säkert hitta en racecooling IC beg. om du har tur och då kan du ersätta orginal med den (se mina bilder i mitt projekt) om du inte vill ha frontmatad IC
men det beror ju på hur mycket du vill trimma orginal håller ju ett tag i alla fall ungefär 1.4-1.5 bars tryck.
//martin
Senast redigerat av MST4 (27 augusti 2008)
Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
lånar tråden lite!!! vad har du för dump? ska köpa en men vet inte vilken ska jag ha...???
Om du tvunget ska ha dump på x40 så är det en forge dump eller sekventiell som gäller.
okej men vad mer behöver jag köpa för att monterar och hur ska man koppla d? tack för allt hjälp!!!!
Sätt dig in i hur motorn fungerar, förstår du inte detta så kommer du inte fåtill vare sig installatioon eller justering av dumpen.
För mig är deto begripligt varför man promt skall envisas med extern dump när bilen från fabrik har en som fungerar upp till 340hk. Du får sämmre prestanda och felkoder med extern dump, oavsett om det står Forge eller HKS på den, eller om den är skitfint lila-eloxerad med vågformiga räfflor.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Om du tvunget ska ha dump på x40 så är det en forge dump eller sekventiell som gäller.
okej men vad mer behöver jag köpa för att monterar och hur ska man koppla d? tack för allt hjälp!!!!
Sätt dig in i hur motorn fungerar, förstår du inte detta så kommer du inte fåtill vare sig installatioon eller justering av dumpen.
För mig är deto begripligt varför man promt skall envisas med extern dump när bilen från fabrik har en som fungerar upp till 340hk. Du får sämmre prestanda och felkoder med extern dump, oavsett om det står Forge eller HKS på den, eller om den är skitfint lila-eloxerad med vågformiga räfflor.
då e det inte så bra med d då? eller vad ska man göra?
Jag vet inte vad jag har för dump, den satt där när jag köpte bilen.. Jag har dock hört att det inte ska vara för stor dump då luftmassemätaren kan få spader.
Iaf, jag orkar inte ta mig från Söderhamn till Trollhättan(Autotech) eller Växjö(BSR) för att chippa.... var kan man chippa annars då?
Jag vet inte vad jag har för dump, den satt där när jag köpte bilen.. Jag har dock hört att det inte ska vara för stor dump då luftmassemätaren kan få spader.
Iaf, jag orkar inte ta mig från Söderhamn till Trollhättan(Autotech) eller Växjö(BSR) för att chippa.... var kan man chippa annars då?
Du menar nog återcirkulerande eller öppen dump första alternativet ska du ha iom LMM. Det finn BSR återförsäljare lite överallt i stockholm fin det gott om trimfirmor BSRextra http://www.bsrextra.se/ Turbocenter http://www.turbocenter.se/
Iaf, jag orkar inte ta mig från Söderhamn till Trollhättan(Autotech) eller Växjö(BSR) för att chippa.... var kan man chippa annars då?
sitt kvar i soffan och chippsa där... minst jobbigt.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-