3416
Sök

Ny Turbo till Saab 900 2,o turbo mellan 1994-1998

93 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
#1
Hej.


Jag undrar om man vill byta till en annan turbo i en sabb 900 2,0 Turbo mellan 1994-1998 och då har man chippat med BSR steg 3 och har turbo framrör på 3tum till sportkatalysator och ut resten 2,5tum och man vill kunna ställa upp laddet mellan 1,3-2,2 bar. PS måste inte var 2,2bar.

Och om man vill ha en starkare växellåda till sabb 900 mellan 1994-1998 vad finns det då för allternativ?




Tack i förväg

MVH/
Johnny
Senast redigerat av johnny91 (6 september 2008)

1 497 Inlägg
6 september 2008
#2
Skall du byta turbo så måste du byta programvara också.
BSR steget är mappat efter den turbomodellen som sitter i din bil nu.

Och angående låda..
Sätt i en diffspärr kanske?

159 Inlägg
6 september 2008
#3
Köp Nira och mappa själv.wink växellåde väg är väll antingen att förstarka den du har och ev. en diffbroms. Getrag F28 är inte fel heller, kör själv med den lådan.!


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
6 september 2008
#4
Byta turbo så är det väll Td04-15t#5 som gäller, sitter på 9-5 och 9-3 aero

växellåda, finns det några altenativ...Förstärka, sätta dig en F28 från calibra turbo, f40 från 9-3 disel, drevsats från maptun, sen en fin diff....sen håller det smile.

och vilket år hade du tänkt och ladda 2,2? =/

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

93 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#5
Hej.


så det är calibrans f28 växellåda som gäller alltså?
måste man om modifiera mycket då?
Eller finns några mera växellåder som finns som alternativ?
Och vet någon om man kan få nån förstärkningssats till orginal växellådan?

ne jag hade inte  tänkt dra upp den till 2,2bar men bara så att jag satte ett stop någon stans så att  det inte skulle vara någon fara att sätta den på 1,7bar som max kanske.

Skulle det gå att sätta in en:
x9-5 Aero 260hk 06-
x9-3 Aero 205hk 00-02

för att kunna sätta den på 1,7bar?
Sen om man skulle sätta in 9-5 Aero 260hk 06- skulle man vara tvungen att ha BSR:s trimchip till 9-5 Aero från 06 då?

Tack i förhand
Senast redigerat av johnny91 (7 september 2008)

1 497 Inlägg
7 september 2008
#6
för att kunna sätta den på 1,7bar?
Sen om man skulle sätta in 9-5 Aero 260hk 06- skulle man vara tvungen att ha BSR:s trimchip till 9-5 Aero från 06 då?

Det är helt olika styrsystem..
Sätt en gräns på hur många hkr du vill ha ut.
Sen får du göra en indeviduell mappning efter det.

500 Inlägg
7 september 2008
#7
Som föregående sagt så säg vad du har för effektmål och hur mycket pengar du har tänkt lägga ut så blir det lättare för oss att hjälpa dig.
Och btw. stirra dig inte blind på laddtryck.


93 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#8
Okej är det nödvändigt att byta turbo som det redan sitter i den om man vill ha ut 245hk och sen kanske höja laddtrycket sen så att man får kanske max 275 eller 300hk om man sätter ditt dumpventil?
Senast redigerat av johnny91 (7 september 2008)

500 Inlägg
7 september 2008
#9
För 245hk fungerar original om den är i fräsch skick. Om du ska över det får du byta till något större.
Mitsubishi TD04-15T #5 som sitter i og9-3 Aero och 9-5 Aero räcker till nästan 300hk på bf98.


93 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#10
så om jag bara vill ha 300hk så kan jag använda Mitsubishi TD04-15T #5?

Är Calibrans f28 växellåda svår att få tag i?
Vad konstar den om den ska vara i ett bra skick?
Senast redigerat av johnny91 (7 september 2008)

500 Inlägg
7 september 2008
#11
Jo som sagt den fungerar till "nästan" 300hk. Annars är Garrett TB25/t28 ett alternativ.
F28;an får du ge ca 10 000kr för ett fräsch exemplar. Kolla på forum.saabturboclub.com


Better than God \o/
1 883 Inlägg
7 september 2008
#12
F28 lådan e ju inte någe man tar från en Calibra utan från en Saab...
Turbos finns det att finna, stora och feta, men mappning måste ju ändå göras.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

500 Inlägg
7 september 2008
#13
MrTurbo skrev:
F28 lådan e ju inte någe man tar från en Calibra utan från en Saab...
Turbos finns det att finna, stora och feta, men mappning måste ju ändå göras.

Öh va? Och på vilken Saab sitter det F28-låda original?


159 Inlägg
7 september 2008
#14
Glöm F28. Alla säger det är så lätt att montera, skulle vilja säga att det enda som passar rakt på är Drivaxlar och bulthålen mot motorn ungefär.! renovera/förstärk och ev. montera en diffbroms i din orginal låda så håller det för den effekten du är ute efter.! F28 är ganska tätstegad eftersom den är 6 växlad  och på så sätt inte den bästa om man ska köra lite stripp osv.! / Jocke


93 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#16
Hej.

jag vill inte att växellådan ska kosta mer är bilen alltså max 15000kr för växellådan.


Vars kan man förstärka växellådan då och
renovera den?
eventuellt finns det någon förstärkningssats till växellådan och renoveringssats?vars?hemsida?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 september 2008
#17
johnny91 skrev:
Hej.

jag vill inte att växellådan ska kosta mer är bilen alltså max 15000kr för växellådan.


Vars kan man förstärka växellådan då och
renovera den?
eventuellt finns det någon förstärkningssats till växellådan och renoveringssats?vars?hemsida?

http://www.racestuff.se/index.php?main_ … h=5_49_165 wink finns några steg på förstärkningen att välja på smile

kylspray skrev:
Glöm F28. Alla säger det är så lätt att montera, skulle vilja säga att det enda som passar rakt på är Drivaxlar och bulthålen mot motorn ungefär.! renovera/förstärk och ev. montera en diffbroms i din orginal låda så håller det för den effekten du är ute efter.! F28 är ganska tätstegad eftersom den är 6 växlad  och på så sätt inte den bästa om man ska köra lite stripp osv.! / Jocke

Lådan är väll lätt att montera, värre är att få den och sitta utan fäste roll
växellänkaget är nog den trixigaste delen roll
Senast redigerat av kwansa (11 september 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.


Sök