3189
Sök

ett enat skandinavien.

blacken
10 september 2008
Seth skrev:
NeonX skrev:
inte för att bli negativ utan att ha läst igenom hela grejjen, men

"Vad Sverige bidrar med:
*Många multinationella företag som ger kompetens och skatteintäckter
*Nordens mest välstrukturerade stat som kanske inte har så mycket pengar men de pengarna används väl. "

Om vi nu får så mycket skatteintäckter och det är en bra punkt för vårt land, hur kan de då i på punkt 2 säga att vi inte har så mycket pengar men använder dem väl!?

Personligen tycker jag inte att ordet "stormakt" är något direkt possetivt, de har inte gått sådär jätte bra för de som kallats så, inte på lång sikt iaf...och det är väll det detta handlar om?

inte för att anklaga någon men :"Nordens mest välstrukturerade stat som kanske inte har så mycket pengar men de pengarna används väl" stämmer inte för 5 öre enligt mig. se bl.a på vägskatt mot vägskick. tyskland har lägre skatt men fan så mkt bättre vägar mm staten får ju bara in 8 mille i timmen på bensinen. det e ju t.o.m nästan moms på skatt och skatt på moms. och struktuerad verkar staten knappt vara.
ps för att citera en vän. vet inte sj om det stämmer men. "Staten får in 60 miljarder/år för vägen men använder bara 20 miljarder" vart tar det andra pengarna vägen

Eeeh?. Tyskland liger väl inte i Norden i allafall??..

blacken
10 september 2008
MilleN skrev:
Verkar vara en uppsats som någon lågstadieelev har skrivit.

Dock hör ju inte Finland och Island till Skandinavien utan Norden så i det har dom ju rätt wink

Jag kan tycka att tanken är rätt god i sig, men ärligt talat: Vad fan skulle Norge och Danmark med oss till?

Att sparka på när dom känner sig för det..tongue

3 354 Inlägg
10 september 2008
blacken skrev:
Seth skrev:
NeonX skrev:
inte för att bli negativ utan att ha läst igenom hela grejjen, men

"Vad Sverige bidrar med:
*Många multinationella företag som ger kompetens och skatteintäckter
*Nordens mest välstrukturerade stat som kanske inte har så mycket pengar men de pengarna används väl. "

Om vi nu får så mycket skatteintäckter och det är en bra punkt för vårt land, hur kan de då i på punkt 2 säga att vi inte har så mycket pengar men använder dem väl!?

Personligen tycker jag inte att ordet "stormakt" är något direkt possetivt, de har inte gått sådär jätte bra för de som kallats så, inte på lång sikt iaf...och det är väll det detta handlar om?

inte för att anklaga någon men :"Nordens mest välstrukturerade stat som kanske inte har så mycket pengar men de pengarna används väl" stämmer inte för 5 öre enligt mig. se bl.a på vägskatt mot vägskick. tyskland har lägre skatt men fan så mkt bättre vägar mm staten får ju bara in 8 mille i timmen på bensinen. det e ju t.o.m nästan moms på skatt och skatt på moms. och struktuerad verkar staten knappt vara.
ps för att citera en vän. vet inte sj om det stämmer men. "Staten får in 60 miljarder/år för vägen men använder bara 20 miljarder" vart tar det andra pengarna vägen

Eeeh?. Tyskland liger väl inte i Norden i allafall??..

vet det tänkte inte bara på det när jag tog dem sem exempel. tänkte bara på att de har ju välskötta vägar jämfört med sverige.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

804 Inlägg
10 september 2008
Hur skulle det fungera när vi knappt ens har ett enat Sverige? Gräv bort skåne... tongue

huh?
10 427 Inlägg
10 september 2008
blacken skrev:
steifan skrev:
"Sverige har sedan länge varit ledande inom jaktplans tillverkning"

Haha smile Stor risk!

Tanken är ju säkert god någonstans, men nu har vi faktiskt EU som är liiite större wink

Storleken på ett land är inte avhängigt dess forskares kapacitet.
För övrigt så är det bara Sverige som har fjärde generationens jaktplan i aktiv tjänst (och har haft det nu i FLERA år), långt före alla andra länder som är större,( till ytan och befolkning i allafall)

Menade att EU är något större än vad en skandinavisk union skulle vara.
Inte relaterat till jaktplanen.

Men finns ju fortfarande jaktplan som mer avancerade, så att Sverige skulle vara
ledande är ju lite missvisande. tongue

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
10 september 2008
Bara vi inte får en dansk president, vill ju lixom kunna förstå vad som sägs. :\

Whine whine!

blacken
10 september 2008
steifan skrev:
blacken skrev:
steifan skrev:
"Sverige har sedan länge varit ledande inom jaktplans tillverkning"

Haha smile Stor risk!

Tanken är ju säkert god någonstans, men nu har vi faktiskt EU som är liiite större wink

Storleken på ett land är inte avhängigt dess forskares kapacitet.
För övrigt så är det bara Sverige som har fjärde generationens jaktplan i aktiv tjänst (och har haft det nu i FLERA år), långt före alla andra länder som är större,( till ytan och befolkning i allafall)

Menade att EU är något större än vad en skandinavisk union skulle vara.
Inte relaterat till jaktplanen.

Men finns ju fortfarande jaktplan som mer avancerade, så att Sverige skulle vara
ledande är ju lite missvisande. tongue

Finns det något annat jaktplan/annat militärt flyg än JAS som är HELT instabilt och är i aktiv tjänst??..
Dessutom om man skulle ta det samlade tekniska kunnandet och "know how" bitarna i ett samlat skandinavien så hamnade nog större delen av världen på efterkälken i mångt och mycket.  EU skulle defenetift vara ute ur "leken".  Enda landet inom EU som skulle kunna matcha ett samlat skandinavien industriellt eller militärt är Tyskland.
Senast redigerat av blacken (10 september 2008)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
ja vet att iden på sidan säkert kommer ifrån en liten barnrumpa som inte tänkt igenom det alls, men iden är väll god? vi blir ett större kraftigare rikare land och man skulle kunna åka till oslo/köpenhamn bara sådär.. och handla saker.. vi skulle ha samma lagar och nästan samma språk.. efter ett par år skulle det bara betraktas som olika dialekter precis som skåne nu? .. jag ser bara fördelar med att bli enade med dk o norge.. vi skulle tex: få en ny flagga som vi kan vifta med när vi känner för det?
i framtiden när ingen behöver olja mer så tjänar norge på det.. och danmark som är så fjantigt litet skulle också tjäna på det genom att få arbetskraft o dylikt ifrån sverige..

alla 3 tjänar på det? .. skulle det uppstå ett seriöst parti som vill ena våra länder har dem min röst iallafall.
over N´out

9 108 Inlägg
11 september 2008
Richardoo: Det finns ju wink http://www.youtube.com/watch?v=ydcD9CLSZCk dock skulle jag inte offra en röst på honom precis hehe.

Som sagt tror jag bara det är vi här i Sverige som skulle tjäna på en union, dom har det bra mycket bättre i både Danmark och Norge.

310 Inlägg
11 september 2008
Första tanken när jag läste rubriken lät enligt som nån byfåne som gärna sympatiserar med nsf..

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

-utan 940
1 728 Inlägg
11 september 2008
Visan som förenar Skandinavien: http://www.youtube.com/watch?v=D6Hndsyfn6M

Sök