2757
Sök

Dåligt kylarlock eller något värre?

13 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
#1
Såg idag att det läckte vätska/ånga ut locket på kykartanken på min saab 900 -90. Beror det på att locket är dåligt eller på något värre?  Bubblar i slangarna också.

Hjääälp:/
Senast redigerat av lummis (6 augusti 2008)

5 198 Inlägg
6 augusti 2008
#2
kolla avgashalten på en bilverkstad så att inte du har skjutit topp packningen

13 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#3
Vad går det på då?  Blir det inte billigare att bara byta den? Trött på att slänga ut pengar i onödan:P

164 Inlägg
7 augusti 2008
#4
Om det bubblar i slangarna betyder ju det att vattnet kokar?! Hur är tempmätaren då? Kanske kan vara termostaten?

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

5 710 Inlägg
7 augusti 2008
#5
e55boy skrev:
Om det bubblar i slangarna betyder ju det att vattnet kokar?

....eller att det kommer ut gaser i vattnet.

>>lummis , finns det några andra symtom såsom att den ryker vitt, går dåligt eller att tempmätaren åker "jojjo"?
Felet kan vara locket....men det kan vara värre fel oxo, såsom topplockspackningen t.ex.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

164 Inlägg
7 augusti 2008
#6
jonTe skrev:
e55boy skrev:
Om det bubblar i slangarna betyder ju det att vattnet kokar?

....eller att det kommer ut gaser i vattnet.

>>lummis , finns det några andra symtom såsom att den ryker vitt, går dåligt eller att tempmätaren åker "jojjo"?
Felet kan vara locket....men det kan vara värre fel oxo, såsom topplockspackningen t.ex.

mvh Jonas

Jo det förståss, har du rätt i! Jag låter er experter fixa det här ja wink!

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

13 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#7
Ser inte att det läcker från packningen i alla fall. *tänker positivt*.

Bilen går kanon bortsett från locket.  Har inte sett att det kommer vit rök. Eller inte tänkt på det men ska ut och testa på lunchen nu så får vi se.

Hur märker man om man har en trasig termostat?

Bilens första symtom var att när jag åkte till jobbet så  började värmemätaren åka upp och sedan ner sedan upp sedan ner igen. (Den levde sitt egna lilla liv). Konstaterade att det var slut på vatten. Så jag fyllde på och sedan märkte jag att det pös ur kylartanken och var kylarvatten stänkt  över den när jag hade åkt en bit igen. Men den håller tempen på klockan 15:00.
Senast redigerat av lummis (7 augusti 2008)

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
7 augusti 2008
#8
kolla packningen i locket!
brossan hade smma problem på sin jetta. bytte topppackning å termostat utan att d hjälpte.
konstaterade senare att d va o-ringen i locket som va kass...

13 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/archive/95543/424170_s01vig.jpg
ser mysigt ut eller?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/95543/424171_dbwlnw.jpg
hmmm

https://www1.garaget.org/gallery/archive/95543/424172_mhkc8f.jpg
ännu mera klet

Bilder på hur det ser ut runt kylaren. Packningen verkar vara förbrukad.

Herr
1 722 Inlägg
7 augusti 2008
#10
lummis skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/95543/424170_s01vig.jpg
ser mysigt ut eller?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/95543/424171_dbwlnw.jpg
hmmm

http://www1.garaget.org/gallery/archive/95543/424172_mhkc8f.jpg
ännu mera klet

Bilder på hur det ser ut runt kylaren. Packningen verkar vara förbrukad.

Jag skulle nog lufta hela systemet, byta till nytt fräscht vatten, sen skulle jag kolla efter vit klegg på oljelocket, sen om det bubblar ur kylarpåfyllningen vid tomgång.. är det klegg eller bubblar så har ju toppen gått garanterat..

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

2 164 Inlägg
7 augusti 2008
#11
det ser ut som att oljan har blandat sig med vattnet.. alltså topplockspackningen som har gått.. ser det ut som tycker jag.. har själv varit med om det..

"Life´s too short to drive a boring car"

13 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#12
Är det svårt att spola rent?

topplockspackning = cylinderpackning?
Senast redigerat av lummis (7 augusti 2008)

Eliminator
1 441 Inlägg
7 augusti 2008
#13
Ser helt klart ut som topplockspackningen (mellan topp och cylindrar) gått.
Har för mig att det är aluminiumtopp på den, inte så ovanligt fel.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

13 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#14
Ok inte så svårt att byta eller hur?  Bara tömma på vatten, öppna locket ta bort gamla packingen trycka dit den nya?  behövs det något special verktyg?

Men frågan är vad packningen kallas.  För någon topplockspackning finns inte.
På meca står det "topplockspackning" som kategori,  sen under cylinderpackning.

kolla : http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

Eliminator
1 441 Inlägg
7 augusti 2008
#15
Hm så enkelt är det ju inte du har lite ventiler på toppen och en kam som drivs av en kedja. Detta måste ställas in rätt när man sätter ihop den ,,dessutom är det moment på bultarna som skall dras i en viss följd.
Troligtvis måste toppen planas, särskilt om det är en alutopp, iallafall kolla att den inte är skev.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

744 Inlägg
7 augusti 2008
#16
Ja är det toppackning som gått så får du ju klyva motorn. Alltså lyfta toppen och byta packningen där emellan. Är en del jobb och så ska det ju som sagt vissa bult dras med moment och kammarna ska ställas rätt osv.

[Turbolover]

13 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#17
Ok får bli på måndag då. Så man har lite tid på sig. Blir bara fel om man ska stressa.
Ska byta vatten helt imorn. Så det är frächt över helgen.

13 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#18
Topppackningen har gått helt nu.   Vitrök och gegga i oljan.
Så nu står bilen på parkeringen tills jag har tid att fixa.

13 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
#19
Valde att skrota den. Fick tag på en mazda 626 92a som var lite mera att satsa på.


Sök