(För er som inte orkar läsa lång text så gör jag frågan enkel: Vad kan vara felet om bilen "hackar" vid gaspådrag?)
Edit: Kan det vara nånting med Insuget / LMM? Man behövde nämligen ta lös allt det för att kunna plocka lös fördelarlocket..
Hejsan
Har haft lite problem med bilen på senaste tiden, den brukar ibland "tappa" 1 eller 2 cylindrar medans man kör, och efter lite felsökning kom vi fram till att det måste vara nånting i fördelaren. Det hade nämligen blivit så efter att min far råkade köra i lite för mycket snö, så det hade förmodligen kommit in fukt i fördelaren och förstört.
Jag köpte ett nytt fördelarlock på Mekonomen i förrgår och bytte det. Tyvärr följde det inte med någon packning, så den fick vi göra själv. Har varit ute och provkört en bit idag. Nu "tappar" den inte någon cylinder längre, än. Men däremot "hackar" den litegrann vid accelerationer från 1-2k RPM (Blev även så vid högre varvtal märkte jag nyss). Kan det vara rotorn som också behöver bytas? Den har väl förmodligen också blivit försämrad pga fukten.
Jag var inne på Mekonemens website och kollade. Där kostade en ny rotor 112kr. På Micro.se däremot kostar den 506kr. Där heter den dock "Fördelararm" och inte "Rotor". Men det är väl samma sak?
Varför är det så stor skillnad på priserna? Olika kvalité? Vilken av dom ska jag köpa?
Kom och tänka på en annan sak. Kan "hackningarna" bero på en växellåda som håller på att ge upp? Tänkte då på ett inlägg som jag skrev i ett annat forum för några dagar sedan:
http://www.mazdaklubben.com/forum/msg.c … tion=forumKan någon vara schysst och försöka hjälpa mig? Skulle uppskattas otroligt mycket! Tack