3447
Sök

Skulder på gammal ägare, kan dom föras över till nya ägaren ?

8 883 Inlägg
12 september 2008
baaki skrev:
Hamilton skrev:
Vad jag vet så utfärdar inte vägverket nya ägarpapper om det är just kredit med återtagande rätt på bilen...visst du kan köpa en bil men du får inga ägar papper av vägverket

Kreditspärr:. Markering i bilregistret som hindrar att en finansierad bil byter ägare utan kreditgivarens medgivande

Jag köpte farsans 93:a när där var kredit kvar på den. Fick reg-papper på att jag var ägare och att där var kredit på den, månaden efter så betalade farsan av sista på krediten och jag fick nya papper igen där kredit var borttaget, så visst går det att göra ägarbyten på bilar som har kredit.

Men då stog det Kredit i Upplysningar och inte Kreditspärr det är 2 helt olika saker.

Fotograf på tierpidag.se

1 653 Inlägg
13 september 2008
Hamilton skrev:
Mr_EmCom skrev:
Sokrates skrev:
Skatt följer inte med, men kredit gör det.
Köper du en kreditbil så kan det bli dyrt, finns ingen spärr mot att sälja kreditbil.

Jag köpte en kreditbil, men kollade innan och säljaren fick följa med mig in på banken och lösa lånet på bilen innan jag skrev på.

/Tommy.

Om bilen har en skatteskuld då följer väll den med bilen?

Nej den går på ägaren

skulden står på förra ägaren ja, men problemet fins för den nya ägaren då bilen inte får ställas på och användas med en gammal skatteskuld obetald, dvs du som ny ägare får problemet, även om det inte är du som står som ansvarig för att skatten betalas.

så här var det iallafall i novenber förra året då jag hade just detta bekymmer.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 062 Inlägg
13 september 2008
en sak att tänka på, som jag har råkat ut för, när ja köpte en bil, att förra ägaren hade ställt av bilen och sen så ställde han på den igen, men han betalade aldrig in skatten,så jag kunde inte använda bilen som ja köpt...

Sök