3130
Sök

HJÄLP, hur trimmar jag en A6 4,2 Quattro

12 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej.

Ska precis få min nyinköpta A6:a och undrar hur jag kan trimma den billigast möjligt då jag tänkt styla den också.

Funkar trimchipet som ska ge 36 hk, är det sant ?

Och sedan hur gör jag bäst med luftfilter eller luftfilterna ? (är en beginner)

Och sedan är det ju avgassystemet, tänkte köra raka rör från kattarna med simons pipor, alltså ingen ljuddämpning alls. älskar V8, men blir det för mycket och kan något gå fel ?

Sedan är det ju racekattar som är nästa steg, vilka, dessa tänkte jag ta med mig igen när jag köper en BMW M5 som är min drömbil som jag kan få råd med, kanske till sommaren.

Sedan är ju nästa steg kompressor, funkar det, vilken, pallar motorn, går den att flytta till M5:an ?

Tacksam för alla svar på alla frågor, det är ju ett antal här. smile

Stay Cool / Veesui


15 Inlägg
30 augusti 2008
#2
nos.... billigt o mycke hk wink


403 Inlägg
31 augusti 2008
#3
Bara en liten fråga! Du skriver "när jag köper en BMW M5", men på din sida så har du ju redan en m5 som du satt som din bil!???

Saabvilde!
1 708 Inlägg
31 augusti 2008
#4
GripenT16 skrev:
Bara en liten fråga! Du skriver "när jag köper en BMW M5", men på din sida så har du ju redan en m5 som du satt som din bil!???
"Här är drömbilen jag hade glädjen att äga förra sommaren. Hade den bara två månader innan jag var tvungen att sälja" står dt på första bilden smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

12 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#5
GripenT16 skrev:
Bara en liten fråga! Du skriver "när jag köper en BMW M5", men på din sida så har du ju redan en m5 som du satt som din bil!???
är helt ny här och mycket blev fel... bl. a så hade jag M5:an förra sommaren och bett moderatorn att sätta den som bilar jag haft alternativt berätta hur man gör... har alltså ingen bil alls nu... satte min bmw 740 i ett träd för 3 dagar sedan i 110 km/h... så är liggande med rejäla skador för tillfället... väntar på min A6 som jag hoppas få nästa vecka...
Senast redigerat av Veesui (31 augusti 2008)


12 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#6
hellas500 skrev:
nos.... billigt o mycke hk wink
Nos ?    förklara närmare.... är en beginner ssom sagt.... smile


403 Inlägg
31 augusti 2008
#7
Ok då är jag med!smile 110 i ett träd, det måste ju ha klyft hela bilen ju!??

12 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#8
Dansken- skrev:
Veesui skrev:
GripenT16 skrev:
Bara en liten fråga! Du skriver "när jag köper en BMW M5", men på din sida så har du ju redan en m5 som du satt som din bil!???
är helt ny här och mycket blev fel... bl. a så hade jag M5:an förra sommaren och bett moderatorn att sätta den som bilar jag haft alternativt berätta hur man gör... har alltså ingen bil alls nu... satte min bmw 740 i ett träd för 3 dagar sedan i 110 km/h... så är liggande med rejäla skador för tillfället... väntar på min A6 som jag hoppas få nästa vecka...
Ojdå, det låter inte så trevligt. Träd ska man låta bli att köra på. Krya på dig!
Tack... du skriver jätttebra råd till mig, kan man precisera dom så här med framförallt priset inräknat.

Steg 1: trimchip, raka rör utan ljuddämpning från kattarna, sportluftfilter.
Steg 2: 3"rör så långt det gå och byte till racekattar, som väl kostar iaf. en 6 tusen..

Tack igen och ha d bäst.


12 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#9
GripenT16 skrev:
Ok då är jag med!smile 110 i ett träd, det måste ju ha klyft hela bilen ju!??
Nää, det var en bmw 740 men trädet är nog en 70 - 80 cm in... ska lägga upp lite bilder på den också..

och själv hade jag änglavakt på alla sätt.... även om jag blev skadad och fortfarande har väldigt ont...

det var en provkörning efter ett avgasarbete så jag hade inget bälte... en minut innan smällen satte jag på mig det... annars hade jag nog varit död eller väldigt väldigt skaddad.

jag är glad attt jag inte var obältad eller satt i en skoda eller en japanare... (hopppas ingen ta illa upp, men bmw och mercedes är stora, tunga bilar, med väldigt bra krocksäkerhet, och audi förstås och volvo, saab mm mm )
Senast redigerat av Veesui (31 augusti 2008)


403 Inlägg
31 augusti 2008
#10
Ja där hade du grymt tur! Får ju hoppas du blir bra snart då så du kan ut och njuta av din audi! Lycka till!

Norrlänning
1 453 Inlägg
1 september 2008
#11
Veesui skrev:
GripenT16 skrev:
Ok då är jag med!smile 110 i ett träd, det måste ju ha klyft hela bilen ju!??
Nää, det var en bmw 740 men trädet är nog en 70 - 80 cm in... ska lägga upp lite bilder på den också..

och själv hade jag änglavakt på alla sätt.... även om jag blev skadad och fortfarande har väldigt ont...

det var en provkörning efter ett avgasarbete så jag hade inget bälte... en minut innan smällen satte jag på mig det... annars hade jag nog varit död eller väldigt väldigt skaddad.

jag är glad attt jag inte var obältad eller satt i en skoda eller en japanare... (hopppas ingen ta illa upp, men bmw och mercedes är stora, tunga bilar, med väldigt bra krocksäkerhet, och audi förstås och volvo, saab mm mm )
Lite OT med är de inte så att toyota är den säkraste bilen, och den är väl en japanare? skulle ja smälla i ett träd sitter ja hellre i en toyota än en bmw:) och ska man smälla i ett träd ska man ha en lätt bil, så inte kraften blir så stor in i trädet...  men ska vi snacka trim så skulle ja byta hela avgassystemet och mappa om den för E85, sen ta lite  idéer ifrån s6, för den har 340 hk med samma motor som du.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

12 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#12
Ellertz skrev:
Veesui skrev:
GripenT16 skrev:
Ok då är jag med!smile 110 i ett träd, det måste ju ha klyft hela bilen ju!??
Nää, det var en bmw 740 men trädet är nog en 70 - 80 cm in... ska lägga upp lite bilder på den också..

och själv hade jag änglavakt på alla sätt.... även om jag blev skadad och fortfarande har väldigt ont...

det var en provkörning efter ett avgasarbete så jag hade inget bälte... en minut innan smällen satte jag på mig det... annars hade jag nog varit död eller väldigt väldigt skaddad.

jag är glad attt jag inte var obältad eller satt i en skoda eller en japanare... (hopppas ingen ta illa upp, men bmw och mercedes är stora, tunga bilar, med väldigt bra krocksäkerhet, och audi förstås och volvo, saab mm mm )
Lite OT med är de inte så att toyota är den säkraste bilen, och den är väl en japanare? skulle ja smälla i ett träd sitter ja hellre i en toyota än en bmw:) och ska man smälla i ett träd ska man ha en lätt bil, så inte kraften blir så stor in i trädet...  men ska vi snacka trim så skulle ja byta hela avgassystemet och mappa om den för E85, sen ta lite  idéer ifrån s6, för den har 340 hk med samma motor som du.
Tackar, du har nog rätt om vikten, men det är så otroligt mycket mer som spelar roll.. att få motorn i knät är en klar nackdel t ex.... jag har kanske bara födomar, men de större tyska bilarna är och känns väldigt säkra angående krock... Bmw m5 har 10 krockkuddar, föraren har 3 eller 4 runt sig, plus riktig antisladd.. grep en i nittio när jag körde riktigt hårt och bromsade perfekt och höll mig på vänster sida vägen... annars hade jag tvärbromasat och kört in till höger om man fått möte... förövrig med den väghållning och allt annat är de få eller ingen bil jag skulle krocka med eller bli utsatt för en krock med än en M5:a... japsarna och amerikanarna har blivit bättre... men stommen är stenhård i de tyska, de är dom inte i jabsarna, därav vikten, därav, mindre säkerhet...

ha d bäst
// Veesui


12 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#13
Skriver svar till mig själv här och  passar på att lägga upp min bmw 740 som jag satte i ett träd för ett par veckor sedan.

Angående trim gör jag sådant som jag kan flytta till en M5 om köparen inte vill betala, men då jag kommer styla och trimma bilen för mellan 20 och 40 tusen så blir det väl och behålla den ett par år.

Alla timmar man lagt ner plus fått den precis som man vill ha den... plus byggt stereo där bara jobbet kostar ett par tusen med sladdar, lämnade iväg den för att det skulle bli riktigt bra, även om jag som hobbybyggare byggt en 4 - 5 bilar, men inte av den här klassen.

Det jag tänker göra och delvis gjort är.
1. Helt raka rör, ingen ljuddämpning alls.. låter helt underbart, och nuddar man gaspedalen vid något köpcentrum eller liknande vänder sig typ alla om, problemet är att den accar snabbt så man får bromsa direkt.
Sedan 2 X 2 pipiga av simons värsta a la bmw m5 e39 i krom.
2. Kn luftfilter
Inom kort
3. Specialbygga luftburken så det blir typ lufttrycksturbo.
4. Trimchip
5. Racekattar, köper fullflödes 100 cells godkända av besiktningen för 3000 kr stycker på tillbilen.com.

Sedan lär jag ha något mellan 350 - 375 hk och det duger rätt fint det också, ska försöka ta det lugnt i vinter, är ju riktigt kul att sladda med fyrhjulsdrift.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59168/460983_8zif6h.jpg
Natten efter krocken kom folk och länsade bilen, så den såg inte riktigt lika illa ut från början dock var den ju så klart smälld... men inte ens framrutan pajade,, det kallar jag kvalite och krocksäkerhet.... en gång bmw alltid bmw, men hmmm.. Börjar gilla Audin jag köpt mer och mer faktiskt

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59168/460989_yjqq8j.jpg



Sök