2857
Sök

Saab 900 2.0T -98, går extremt ryckigt, dör vid fullt gaspådrag.

27 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Tjao, har en -98 saab 900 2.0T som går otroligt ryckigt, ojämn tomgång (ibland, ibland inte) och vid fullt gaspådrag så tvärdör bilen. Det verkar också som om den vid vissa tillfällen inte går på alla cylindrar. främst då vid tomgång. Detta började efter att jag för någon vecka sen böt olja, oljefilter, tändstift, innan det funkade bilen hur bra som helst. Det var NGK stift från speedparts så borde ju inte vara nå galet med dom tycker man ju. Någon som vet vad det kan vara för fel? Fick höra att det kan vara något så simpelt som bränslefilter man kan det stämma?

Tack på förhand.

761 Inlägg
8 september 2008
Provbyt DI-kassetten..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

27 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
Testade att byta kassett men problemet kvarstår, när motorn är kall går den jämnt på tomgång men så fort man gasar så laddat börjar komma så misständer den och dör. När den blir varm däremot så misständer den även på tomgång. Kan det vara soppapumpen?

1 892 Inlägg
18 september 2008
Gör en grundlig service, bränslefilter, stift olja luftfilter, kvar står problemet är det dags att felsöka,

27 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
Olja och stift är bytta bara för 2 veckor sedan, luftfiltret är ett öppet K&N filter som är 1 månad gammalt. Det enda jag inte bytt är bränslefilter så det blir väl nästa åtgärd.

27 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
Hände något skumt idag, testade att fylla i 20 liter benis + injection cleaner och guesse what, bilen går som en klocka. Har mina funderingar på att det kanske är soppapumpen trots allt? Får väl se sen om den gör likadant igen när tanken börjar bli tom. Den visar dock fortfarande felkod, så något är det ju som inte stämmer.

Sök