24 september 2008
Trådstartare
Har varit ute och mätt lite till och kommit fram till vissa saker, men behöver hjälp att tyda siffrorna. Och få igång stereon.
Nyckel helt ur:
Röd: 0 volt
Gul: 12 volt
Vit: 12 volt
Grå: 0 volt
Brun: 0 volt
Lila: 0 volt
Tändningen påslagen:
Exakt samma värden på alla kablar
Motor igång:
Samma sak men ca 14 volt istället för ca 12.
Dubbelkollade därefter igen alla säkringar och hade även instruktionsboken brevid mig. Upptäckte att säkring nr 24 - Bilradio - 15A i praktiken satt i nr 24b men i boken stog det 24. Vad som skiljer på dom platserna är ett hack upp eller ner. Det är alltså tre lodräta hål så 24 är översta och mitten och 24b är mitten och understa.
Naturligtvis provade jag att flytta upp säkringen till nr 24. Och får då följande resultat:
Nyckel helt ur:
Röd: 12 volt
Gul: 12 volt
Vit: 12 volt
Grå: 0 volt
Brun: 0 volt
Lila: 0 volt
Tändningen påslagen:
Röd: 0 volt
Gul: 12 volt
Vit: 12 volt
Grå: 0 volt
Brun: 0 volt
Lila: 0 volt
Men fortfarande är stereon totalt död i båda lägena. Händer inte ett dugg när jag försöker starta den.
De enda kablarna jag vet vad de är är röd och gul, behöver jag känna till dema andra? isåfall får gärna någon lära mig.
Hoppas någon kan bli klokare på dessa siffror och hjälpa mig få igång stereon.
//Sebbe
Edit: Har nu fått hit en kompis och provade med hans stereo i min Peugeot. Men den är också stendöd i min bil och funkar klockrent i hans.
Har även konstaterat att även utan den 15A säkringen har jag ström i gul och vit.
Alltså det enda den säkringen gör är ifall man har den i översta läget (24) så blir det ström i röd när nyckeln är ur. För när man slår på tändningen så försvinner strömmen i röd även då
Behöver verkligen hjälp!
Senast redigerat av Casanovan (24 september 2008)
In hoc signo vinces