4692
Sök

740 gl -88 där gasen slutar ta vid höga varv

5 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
Har en 740 GL -88 manuell som jag nyligen köpt. När jag provkörde den så märkte jag inte detta fel, men nu efter att jag ägt den i ca en månad så har det börjat. Det är nämligen så att när jag gasar på, alltså efter 3000 varv ca, så slutar motorn verka på hjulen, känns som att man gasar i friläge även fast växeln är i. Verkar gälla alla växlarna och oavsett om den är varmkörd eller inte. När man sedan släpper efter lite med gasen så "hakar" den i igen och gasar man sedan så släpper den igen och varvar upp väldigt lätt som i friläge.

Någon som har en ide till vad problemet kan vara? Jag tycker det känns som utslitna lameller, men har ingen större aning då jag är inte kunnig i ämnet.

687 Inlägg
25 september 2008
Det är säkert slitna lameller.

204 Inlägg
25 september 2008
ett lamell-byte skulle nog vara på sin plats

4 586 Inlägg
25 september 2008
ifall du vill veta ifall det är lamellerna ligg på 3ans växel koppla ur ge sedan full gas och släpp den hastigt. då ska den betta annars är det kopplingsbyte som gäller

Har alltid rätt!
689 Inlägg
25 september 2008
Bara till att byta lamellerna!  grattis big_smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!

5 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
Ok jorre83, jag får ut och testa imorn, men det verkar som att alla är överens om att det är lamellerna. Nästa fråga blir då vad detta kan kosta och om man kan fixa det själv? Har surfat runt lite och fått prisuppgifter mellan 1200 och 2000 spänn för hela kopplingssatsen + arbetet, kan det stämma?

Edit. Hittade på mekonomen för 1210:- Biltema verkade inte ha någon kopplingssats för 740..
Senast redigerat av luddrik (25 september 2008)

474 Inlägg
25 september 2008
Det är inte allt för svårt att byta själv annars om du har lite kunskap och verktyg. Det är en 740 vi pratar om ju smile

Volvo S60 2.5T AWD

Sök