3148
Sök

Start problem Saab 9-5

85 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Tjena! För att göra en lång historia kort:

Jag har bytt motor för den gamla rasade, har kört ca 100mil efter bytet och den har fungerat OK lite slö pga olja/skit i katten, sedan så står bilen på tomgång och dör.
Så jag testar att starta den med nyckel men den "tänder" inte när jag kör med nyckel, så vi knuffade den lite lättoch den hoppade igång direkt.

Och nu startar den bara när den är kall "med nyckel alltså" annars så går den bara igång med lite rull.
Är det någon som vet vad det kan vara ?

En sak till larmdosorna funkar inte efter bytet och bilen drar ca 3.5L/mil. Körde 12mil och då hade bilen förbrukat halvtank (80L tank)

Jag ska även byta Katalysator och Lambasond för katten är nog fylld med olja/skräp efter den gamla motorn..

Lite rörigt kanske men ni är ju bäst.

85 Inlägg
6 juli 2008
Trådstartare
Har testat idag och den startar med nyckel endast när den e kall och när den blir varm så rycker den till då och då.

59 Inlägg
7 juli 2008
vevaxel givare !! brukar bli detta fenomen då,( startar kall men inte varm) bara o prova o se! den sätter i regel inga felkoder på givaren heller!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 juli 2008
Vevaxel givaren låter det helt klart som smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

235 Inlägg
25 september 2008
halloj.. fick du ordning på felet? har samma problem med min ssab 9-5.. fast mitt problem kom efter att vi bytte backup batteri i larmet.... vet inte om det har något samband men... tacksam för svar..

Sök